Contactslot kapot/vast???

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
Nardo328i
Berichten: 271
Lid geworden op: 18 aug 2009, 22:52

Contactslot kapot/vast???

Bericht door Nardo328i » 27 jan 2012, 23:41

Ik heb sinds vanavond een probleem;

ik kwam thuis, haalde de sleutel uit het contact.
Tot mijn verbazing bleef mijn auto gewoon ''lopen''.

Ik heb hem uit eindelijk af laten slaan.
Nou zit mijn contactslot vast, ik kan de sleutel er wel in en uithalen, maar kan hem met geen mogelijkheid draaien om de auto te starten..

Auto staat nog steeds op ''contact'' ondanks dat de sleutel eruit is. Heb de accu eraf gehaald om te voorkomen dat de accu leeg loopt.

In eerst instantie dacht/hoopte ik dat de pinnetjes van de sleutelherkenning vast zaten, ben met WD40 aan de gang gegaan, geprobeerd om het los te krijgen, maar dat is niet gelukt..

Heeft iemand hier ervaring mee of een oplossing voor? Kan nou geen kant op..

Ik hoop op een goede snelle reactie...

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Contactslot kapot/vast???

Bericht door AdE39 » 28 jan 2012, 19:41

Hallo Nardo,

Het contactslot is gewoon goed, wat er wel defect is, dat is het onderste gedeelte, het electrisch contact.
Dit gedeelte kan je gewoon bestellen bij de dealer, en is een heel stuk goedkoper dan het gehele contactslot.

Het is infeite gewoon een doosje wat onder het contactslot is gemonteerd. Het heet Ignition Switch.
Vrij vertaald een stuurslot schakelaar.
En kost zo rond de 25 tot 30 euro.

Want als je de sleutel er niet meer in kan krijgen en het contact kan ronddraaien, dan is het slot zelf defect.

Maar gezien dat je de sleutel er nog wel uit kan krijgen, maar dat de motor gewoon door blijft draaien, dan is het electrisch gedeelt aan de onderzijde defect.

Ik weet dus niet om welk type 3 serie het gaat, dus word dat een gezoek.
Ik heb dus gekeken bij een E36 van april 1998.

Beschrijving van demontage:

Haal de accupool los, ( voor de zekerheid ).
Draai de onderzijde van het dashboard kap los stuurzijde, en trek de dashboard bekleding op zij uit de klemmen.
Draai de onderste stuurkolom kap los en verwijder deze.
Draai de stifschroeven los an beide zijde, en trek de schakelaar los. ( Let wel op de stand van het contactslot! )

Montage richtlijn:

Let op de stand van richting aanwijzerscahkelaar-stuurwiel.
Borg de beide stiftschroeven met borglak.

Koppel de accu pool weer aan de accu vast.

** Voer na de montage een mechanische ( Slot cilinder ) en een electrische ( Ontsteking, radio enz. ) controle uit.

Kijk dus eerst of alles weer werkt, voordat u met de auto gaat rijden, kijk dus ook of bij het verdraaien van het stuurwiel, of het stuurslot niet in blokeer stand ( stuurslot ) schiet, zekerheid voor alles.

Werkt alles weer naar behoren, dan is de reparatie geslaagd.

Succes. :duimen:

Met vriendelijke groet,

Ad

majiksimon
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 feb 2012, 01:47

Re: Contactslot kapot/vast???

Bericht door majiksimon » 03 feb 2012, 02:04

Typisch ik heb nu dus exact hetzelfde probleem met een 1996 e36 316i

Auto gestart, wil hem uitdoen trek ik de sleutel eruit, blijft ie lopen. :s
Heb hem uiteindelijk maar gestopt door hem te smoren in 1e versnelling optrekken, rem erop, akku los.
Hoe ik ook probeerde met het contactslote en de sleutel, de wagen bleef draaien.
Zodra je de akku aansluit staat contact op aan en branden lampjes of de sleutel er nu wel of niet inzit.
Slot was al wat hakerig laatste tijd maar auto is ook uit 1996

Ben net 2 uur aan het rommelen geweest met verschillende pinnetjes om het contactslot eruit te halen maar da's niet gelukt.
Ik denk dat de auto dan ook "uit" moet staan, en het elektrische gedeelte staat natuurlijk nog op "aan"

Ik begrijp dat je de 2 schroefjes die met wat rode lak bedekt zijn als borging, eruit moeten, en dan kun je het elektrische gedeelte wat bijkbaar de 'ignition switch" is begrijp ik van hierboven eraf halen en draaien aan het asje daaronder.
Maar bij mij is dat geen doosje maar een echte schakelaar met draden.
Geld voor mijn 316i /e36 hetzelfde?

Die moet ik dan naar de 'uit' positie draaien lijkt me

Ik denk trouwens dat mijn cylinder wel degelijk stuk is, ik kan hem ronddraaien maar er gebeurt niks, hij 'pakt' het deel daaronder niet. Alsof er ergens iets afgebroken is... Feitelijk heeft de topic starter exact hetzelfde probleem.
Wel stom want ik doe heel voorzichtig en doe nooit een sleutelbos aan mijn bmw sleutel, er hangt alleen een startonderbreker afstandsbedieninkje aan de sleutel, wat niks weegt..
ik weet dat van hele sleutelbossen je contactslotcylinder zwaar te lijden heeft.
Ik ga nu maar eerst pitten, als mensen nog goede raad hebben lees ik het graag. ik kan nu niks.

majiksimon
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 feb 2012, 01:47

Re: Contactslot kapot/vast???

Bericht door majiksimon » 03 feb 2012, 10:59

Ik vond vannacht deze filmpjes

voor verwijdering met pin:

http://www.youtube.com/watch?v=tETEtb5Y ... sponse_rev" onclick="window.open(this.href);return false;


Voor als de zaak klemt/niet draait

http://www.youtube.com/watch?v=8TlreQ85uCw" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik denk dat de cylinder kapot is en dat de schakelaar aan het uiteinde van het contactslot in "aan" is blijven hangen, of deze ook echt kapot is weet ik niet. ALs iemand nog raad heeft of updates ( topicstarter? :) ) dan hoor ik het erg graag.



en

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”