ASC knop naar knoppenbalk met ASC

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
muller1007

ASC knop naar knoppenbalk met ASC

Bericht door muller1007 » 10 feb 2012, 14:21

Ik heb een 330i Touring uit 2003 die in de middenconsole is voorzien van een enkele ASC knop, dus geen knoppenbalk. Nu wil ik die uitwisselen voor een knoppenbalk met Sitzheizung, die ik tzt wil inbouwen. Ik heb de knoppenbalk en inbouwframe al gemonteerd, alleen we krijgen het niet elkaar om deze goed aangesloten te krijgen met de enkele kleine stekker, terwijl dat wel moet kunnen. De losse ASC knop is voorzien van een vierpins aansluiting en in de knoppenbalk zit een driepins aansluiting. Als we de boel aansluiten krijgen we nu ofwel de ASC schakelaar werkend, ofwel de verlichting van de knoppenbalk, maar niet allebei.

Volgens een schema dat ik op een E46 forum heb gevonden, zou de driepins zo zijn opgebouwd:

1 Signaal ASC passief (blauw paars)
2 Signaal zoekverlichting (grijs/rood)
3 Massa (zwart/bruin)

Hierbij hou ik de voedingsspanning draad (blauw/groen/geel) los over.

Weet iemand hoe ik dit op de juiste wijze aangesloten krijg?? Moet ik alle vier de draden wel in de stekker houden, ondanks dat de aansluiting in de knoppenbalk driepins is? Wat doe ik anders met de voedingsspanningdraad?

Ik hoop dat iemand hier duidelijkheid in kan scheppen.

Lexie

Re: ASC knop naar knoppenbalk met ASC

Bericht door Lexie » 11 feb 2012, 16:53

Hier staat iets over de resterende draadjes.

Om de ASC schakelaar te laten functioneren van een 6 polige stekker naar een 3 polige stekker is het volgende nodig..
6 polig 3 polige stekker
-------------------------------
Pin 2 --> Pin 2 (verlichting)
Pin 4 --> Pin 3 (massa)
Pin 5 --> Pin 1 (ASC/DSC toets)
Pin 3 en Pin 6(spanning) worden verbonden met pin nr 22(paars/blauw) van de knoppenbalk stekker.

Wellicht dat je er iets aan hebt.

Moet er zelf ook nog aan gaan beginnen, losse ASC naar complete knoppenbalk. Heb de knoppenbalk, moet alleen gaan ompinnen ivm HK, rollo en evt. stoelverwarming.
Heb jij een knoppenbalkstekker??

muller1007

Re: ASC knop naar knoppenbalk met ASC

Bericht door muller1007 » 11 mar 2012, 12:43

Wat ik ook probeer, ik krijg het niet voor elkaar. :gek:

Ik heb het geprobeerd door de spanningsdraad (blauw/geel/groen) rechtstreeks in pin 22 van de brede aansluiting te prikken, en de drie overige draden in de drie-pins stekker. Als ik het zo aansluit, werkt alleen de knopverlichting, maar niet de ASC knop. Ik heb nog wat gevarieerd met de pinnen in het stekkertje, maar dat levert ook niets op. Soms is het net andersom, dan werkt alleen de ASC knop en niet de verlichting.

Overigens ga ik over van een vierpins stekker naar een driepins aansluiting. Misschien is dat anders dan wanneer je van een zespins stekker naar een diepins ombouwt.

Wie kan me hiermee helpen?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”