Pagina 1 van 1
Egr klep afsluiten dieselmotoren.
Geplaatst: 28 feb 2012, 18:40
door lekkerwijf1
Beste bmwers,
IK zit er sterk over te denken om mijn egr klep compleet af te doppen zowel de vacuumslangen als de uitlaatpijp die naar de egr klep loopt.
Bij volkswagen is dit meestal zonder problemen te doen of als er storingen optreden een klein gaatje te maken in het afdopplaatje.
Nu is hier op google vrij weinig over te vinden wel voor het e39 model 530d maar ik wil dit eigenlijk wel bij mijn 530d e60
Omdat deze weer iets nieuwer is en ook de motor ietwat meer power heeft gekregen als die in de e39 hangt vraag ik me af of dit te doen is zonder bijkomende storingen.
Wie heeft dit al eens uitgevoerd.
Re: Egr klep afsluiten dieselmotoren.
Geplaatst: 29 feb 2012, 13:18
door Garrie
misschien een stomme vraag maar wat is er het voordeel van
. leer ik misschien ook nog eens wat.
Re: Egr klep afsluiten dieselmotoren.
Geplaatst: 29 feb 2012, 18:05
door Ferry86
Minder roet aanslag en een zuiverdere lucht in je in laat toch?
Ik heb ook gehoord dat je je inlaat weer beetje bij beetje schoonbrand daardoor.
Bij mn golf 5 kon je deze elektronisch afsluiten icm chiptunen.
Re: Egr klep afsluiten dieselmotoren.
Geplaatst: 29 feb 2012, 20:24
door Cruijfie
Ik heb hem ook buiten werking, en dat pijpje ook afgedopt met een gaatje van 6mm. Eigenlijk geen problemen, en geen vuile inlaat meer. Ik heb het slangetje van de EGR eraf gehaalt en afgedopt.
Voordeel is dat ie geen zwarte roet meer in zn inlaat krijgt.
Re: Egr klep afsluiten dieselmotoren.
Geplaatst: 01 mar 2012, 12:07
door MaasMaster
Owkeej, nu ben ik nieuwsgierig naar hoe dat allemaal in zijn werk gaat.
Hoe komt het dan dat er minder roet in de uitlaat terecht komt? Waar gaat de roet dan naartoe? Ik wil graag bijleren hé...
Enne, misschien een DIY maken? Heb dankzij een goeie DIY mijn Swirl Flaps kunnen verwijderen, dus zal ik dit ook wel aankunnen zeker? Mits het echt voordeel opbrengt natuurlijk
Re: Egr klep afsluiten dieselmotoren.
Geplaatst: 04 mar 2012, 11:56
door lekkerwijf1
De egr klep dient er voor een deel van de uitlaatgassen opnieuw de motor in te laten gaan om nog een schoner uitlaatlucht te krijgen.
De schadelijke stoffen worden minder.
Nadeel is verbrande uitlaatgassen bevatten geen zuurstof en geen zuurstof is geen vermogen.
PLus de inlaattraject wordt gigantisch vies en kan op een gegeven moment voor een deel dichtslippen zodat er een soort begrenzer is in het inlaattraject.
De bedoeling is om die uitlaatbuis die zorgt dat de uitlaatlucht weer naar de egr gaat dicht te maken of bij eventueele storing een klein gaatje in het dicht te maken gat te maken van 5mm.
Dan heb je ietsi pietsi uitlaatlucht in motor maar liever een heel klein beetje dan een buis van 2cm doorsnee met vieze uitlaatlucht.
Ik ben er nog niet mee bezig geweest maar dit kun jij zeker wel aan maasmaster want het stelt niet zoveel voor.
Ik zal het ééns gaan uitzoeken als ik een beetje tijd hiervoor heb.