Pagina 1 van 1
vraagje over breedset
Geplaatst: 08 mar 2012, 21:06
door nannol
waar moet ik rekening mee houden als ik breedset velgen wil kopen zijn er bepaalde maten die ik in de gaten moet houden? ik zit nu op 225/r19 banden (zit nu in zweden in de vrachtwaggel dus kan het niet controleren) maar of jullie hier misschien wat advies over willen geven.
gr nanno
Re: vraagje over breedset
Geplaatst: 08 mar 2012, 21:13
door PIR3lly
Alles is belangrijk. Breedte van de banden, merk van de banden, aantal inch van de velgen, ET waarde van de velgen, onder welke auto, met welke verlaging. Al deze factoren hebben invloed op de pasvorm en of het wel of niet gaat aanlopen.
Als je een standaard bmw breedset koopt, dan ga je meestal naar 225 voor en 255 achter op een 18" 8J voorvelg en een 18" 8,5J achtervelg. Daarbij een et van 47 voor en 50 achter. Dit zou dan kunnen passen.
Wil je 19", dan moet je naar aftermarket velgen en die hebben weer heel andere maten.
Re: vraagje over breedset
Geplaatst: 11 mar 2012, 22:20
door Reloader
aftermarket 19 = vaak 8,5J met 225/35/19 of 235/35/19 en achter 9,5J met 255/30/19 of 265/30/19 Goede ET waardes zijn voor 35 en achter 45 (o.a)
Re: vraagje over breedset
Geplaatst: 05 apr 2012, 20:55
door Sim0n
Waarom zijn de et waardes voor lager dan achter?
Het is toch juist zo, hoe lager je et waardes hoe meer het hart van de velg naar binnen valt?
Of heb ik dit nou helemaal verkeerd begrepen?
Dan lijkt mij dat je achtervelg een lagere et waarde moet hebben dan voor :p
Anders ziet het er niet uit!
Haha

Re: vraagje over breedset
Geplaatst: 06 apr 2012, 11:19
door marcelgt
Ja, je hebt het verkeerd begrepen, wat de ET waardes betreft.
Lagere waarde betekent meer naar buiten.
Gebruik de zoekfunctie maar eens, ooit heeft iemand een duidelijke tekening gepost.
Re: vraagje over breedset
Geplaatst: 08 apr 2012, 12:33
door Sim0n
Ooohh okee okee!
Dan heb ik dat inderdaad verkeerd begrepen toen der tijd.
Nu het wel duidelijk
Haha

Re: vraagje over breedset
Geplaatst: 09 apr 2012, 14:42
door Longbow
Nee, je hebt t precies goed begrepen! Lage et waarde betekend dat de velg in zn geheel naar buiten komt... En hoe kan dat? Doordat t hart verder naar binnen valt.
Re: vraagje over breedset
Geplaatst: 09 apr 2012, 14:46
door Sim0n
Huh...
Dus ik had wel gelijk?
Maar dan snap ik niet dat je voor een lagere ET waarde zou nemen dan achter...
Want wat Reloader zei:
" Goede ET waardes zijn voor 35 en achter 45 (o.a) "
Maar dit klopt dan toch niet?
Dan zou je voorvelg MEER uitsteken dan achter? Dan zou je voor eerder 45 verwachte en achter 35...
Toch? Of zie ik dit verkeerd

Re: vraagje over breedset
Geplaatst: 09 apr 2012, 14:49
door matheeuwissen
Bij een breedset zijn dus de achtervelgen breder. Het hart zal verder naar binnen vallen. Maar de rand zal nog ongeveer gelijk met de voorste komen te liggen.
Als je 9,5j achter erop gooit met et 35 gaat dit vrijwel zeker aanlopen bij in veren.
Wanneer je dus een wat hogere et waarde neemt ondervang je dit probleem.
Re: vraagje over breedset
Geplaatst: 09 apr 2012, 14:52
door Sim0n
Ahaaa

....
Dus als ik het goed begrijp zijn de ET waardes van een breedset, VOOR altijd lager als achter?
Re: vraagje over breedset
Geplaatst: 09 apr 2012, 14:58
door Reloader
klopt..
op e46 zul je met 9,5j achter al een ET45 moeten nemen anders gaat het 100% zeker aanlopen..
ik heb de wielkuipen moeten rollen om 9,5 ET45 te kunnen plaatsen (wel kanttekening: ik heb er 265 op liggen, met 255 zou t wel mee kunnen vallen)
Re: vraagje over breedset
Geplaatst: 09 apr 2012, 15:11
door Sim0n
Okee okee, duidelijk
Thnx voor de uitleg man

Re: vraagje over breedset
Geplaatst: 10 apr 2012, 13:29
door Dutchie
hier zit er 8j voor en 9j achter, et35 voor en et43 achter op.
225 en 255 banden.
Re: vraagje over breedset
Geplaatst: 12 apr 2012, 18:58
door marcelgt
Longbow schreef:Nee, je hebt t precies goed begrepen! Lage et waarde betekend dat de velg in zn geheel naar buiten komt... En hoe kan dat? Doordat t hart verder naar binnen valt.
Ik kan uitleggen waardoor onduidelijk ontstaat.
De hartlijn van de velg is niets anders dan de middellijn van de velg, op de helft van de breedte, dus.
Soms wordt de flens, of wielplaat, dat is de schijf die bij een gemonteerde velg de remschijf raakt, ook hart van de velg genoemd.
De afstand van dit "hart" tot de hartlijn is dus de ET.