EGR klep kapot

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
jassperr

EGR klep kapot

Bericht door jassperr » 18 mar 2012, 10:41

Hallo,

mijn bmw 330d bj 2000 rookt behoorlijk. het begint eerst bij ongeveer 2400 toeren dat hij een klein beetje witte rook naar buiten gooit, als ik naar de 3000 toeren kom of hoger dan komt er een grote zwarte pluim uit.

de bmw is daarna uitgelezen en er stonden meerdere fouten in over de EGR klep. nou zijn er volgens mij 3 opties om te doen maar ik heb eigenlijk geen idee wat het beste is.

1. een nieuwe (of tweedehands) EGR klep aanschaffen op marktplaats/ebay
2. EGR klep afdoppen door de vacuum slang eraf te halen? weet alleen niet of ik dan een foutmelding krijg
3. op ebay worden ook kits aangeboden ter vervanging van de hele EGR klep, is dat wat?

wie heeft er meer ervaring met dit probleem en kan mij wat meer erover vertellen & wat ik het beste kan doen?

alvast bedankt.
Jasper

Verheeske

Re: EGR klep kapot

Bericht door Verheeske » 18 mar 2012, 10:47

Ik zou hem eerst eens loshalen en kijken hoe smerig die wel niet is. Waarschijnlijk zit ie helemaal dichtgekoekt.
-- Houdoe wanne --

jassperr

Bericht door jassperr » 18 mar 2012, 11:24

in het afgelopen half jaar heb ik hem al 2 keer los gehaald om schoon te maken en de laatste keer hem ik hem helemaal brandschoon terug gezet dus dat kan het niet zijn volgens mij.

JdM

Bericht door JdM » 18 mar 2012, 11:55

Loop alle slangen van het inlaattraject ook eens na, zwarte rook op hoge toeren en onder last duidt soms ook op een gescheurde/losse slang voor/na de intercooler. Ik zou dus eerst alles na de turbo langslopen om te zien of er niet ergens een slang lekt.
Welke fouten stonden er dan in over de EGR klep?

wortelknager

Bericht door wortelknager » 18 mar 2012, 12:49

Mijn vorige auto een alfa gt had hetzelfde euvel.
Waarschijnlijk loopt de plunjer van de egr niet goed meer door roest en roetaanslag.
Bij de alfa kon je een gaatje van 4mm aan de boven zijde in het plastic huis boren en met een doorslag het binnenwerk
er uit tikken.
Na het huis en plunjer met scots brite te hebben schoongemaakt alles weer gemonteerd (het gaatje met siliconenkit afgedicht).
Na deze actie was ik er weer jaren van af.

jassperr

Bericht door jassperr » 18 mar 2012, 17:46

@JdM, ik zal alle slangen nog eens nalopen. een vriend van me heeft hem uitgelezen en die zei alleen dat mijn EGR klep aan vervanging toe was omdat die open bleef staan volgens hem. ik weet niet precies welke foutcode's eruit kwamen.

=BMW320=

Bericht door =BMW320= » 18 mar 2012, 17:58

Check ook de pressure converter die de EGR aanstuurt, en het luchtfiltertje daarvan op vervuiling.

http://bmwfans.info/parts/catalog/E46/S ... ntrol_agr/

jassperr

Bericht door jassperr » 19 mar 2012, 19:28

is dat makkelijk zelf los te halen, en moet ik die dan vervangen of is schoonmaken ook goed ?

bullus

Bericht door bullus » 19 mar 2012, 21:41

Bij mijn vag auto's (seat/vw) heb ik altyd de egr afgedopt waar de egr buis aan vast zat en de egr buiten werking gezet.
Dit zorgde ervoor dat je geen roetaanslag meer had en hij reageerde ook wat beter op het gaspedaal, tevens kat leegeklopt.
Weet niet of dit ook beter is bij bmw's.

jassperr

Bericht door jassperr » 24 mar 2012, 14:39

als ik dus de vacuümslang van de klep afhaal en daar een boutje in draai, heb ik hem dus afgedopt en zou hij niet meer moeten roken?

Quadrantz

Bericht door Quadrantz » 25 mar 2012, 11:08

Afgelopen woensdag is bij mij de EGR ook afgedopt. In de hoge toeren had ik ook behoorlijk wat zwarte rook (320D) wat overigens wel handig is voor bumper klevers.

Volgens mij hebben wij precies gedaan wat jij nu beschreef Jasper (ik ben zelf niet zo technisch). Ik heb geen foutmelding gehad tot nu toe en hij rook al stukken minder. Wel moet hij nog 1 keer goed schoon gemaakt worden omdat er echt veel roetaanslag was.

Degene die dit gedaan heeft had ook al een plaatje gemaakt om bij de in/uitgang(?) van de EGR klep te plaatsen maar past helaas niet op mijn model (facelift).

jassperr

Bericht door jassperr » 25 mar 2012, 21:33

ik heb vanochtend de vacuum slang eraf gehaald een schroef erin gedraaid en vervolgens een stuk gaan rijden.
ik kreeg geen foutmelding en de zwarte rook is helemaal verdwenen :shine:

bullus

Bericht door bullus » 26 mar 2012, 17:07

Mooi dat ie niet meer roet.
Ik had voor het afdoppen, rvs plaatjes gemaakt van 3mm voor mijn vw, in en uitgang waarbij je de egrbuis compleet verwijder.
Als ik er tijd voor heb ga ik dat ook doen voor mijn bmw.

turbojohn

Bericht door turbojohn » 01 apr 2012, 05:38

Jasper,

Kun jij mij vertellen welk slangetje dat is, dat je hebt afgedopt ???
Bij mij rookt hij nogal, en wil dat ook eerst proberen voordat ik alles vernieuw of schoonmaak.

Bij mijn VW passaat had ik ook een plaatje voor de EGR klep gemonteerd.

bullus

Bericht door bullus » 01 apr 2012, 16:59

Heb net de egr buitenwerking gezet.Geen foutcodes .
Er loopt maar 1 slangetje naar de egr, die dus erafhalen en een schroefje erin doen en evt de slang vastklemmen met een tierap.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”