Met in het achterhoofd houdend dat BMW een aanslag doet op het te besteden gelden per maand en soms zelfs op spaartegoeden als het komt op onderhoud, heb ik me alsnog door mijn passie laten sturen en mij compleet gestort op de ultieme gezinswagen: 535d touring. Ik hoef menigeen niet te vertellen wat een genot zo een wagen met zich meebrengt, als de befaamde plingetjes dan wel uitblijven. Na mijn portie aan onderhoud, waaronder het vervangen van de nokkenassensor, warmtewisselaar, gloeibougies, motorsteunen, en turboslang (binnen 3 maanden ) stuit ik op het volgende probleem: De auto loopt zowel koud als warm onregelmatig stationair. (naald danst op en neer)
Na vele bezoeken aan de garage en meerdere malen uitlezen van de computer is een oplossing nog altijd niet gevonden. Naar mijn weten is dit niet gebruikelijk voor een BMW. toch? Echter nu, zowel mijn garage als ik, ten einde raad.
Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Zo ja, wat was de oplossing. Zie youtube link hieronder.
Carterventilatie...hoort het licht schudden van de motor daar ook bij? Ik lees ook veel over de injectoren. Deze zouden echter wel als storing doorgegeven moeten worden toch? (http://amtgarageforum.nl/bmw/5-serie/st ... 21890.html" onclick="window.open(this.href);return false;)
Ik hoop toch echt dat ik er van af kom. Irriteert enorm.
Als de injectoren niet goed zijn of bepaalde waarden niet kunnen halen gaan ze in storing.
De carterventilatie kan je checken door met warme draaiende motor de olievuldop op de motor los te draaien.
Krijg je een lichte sis net als dat je en cola fles opent dan zit je carterventilatie verstopt.
Mijne heb ik ook pas vervangen en de auto begon ook licht te schudden.
Ik neem aan dat je de naald wel ziet 'dansen'? Ik heb meerdere bmw's gehad en geen van allen hebben dit gedaan. Ook in Duitse forums een bekende euvel by the way. ff googlen op drehzahlschwankungen e60 e61 en je komt nog een aantal van die vids tegen op youtube. Echter is nergens een oplossing te vinden voor dit probleem.
Ik heb ondertussen van een van de leden hier als tip meegekregen dat ik een injectorreiniger kan proberen. Ook een mogelijkheid is dat de teller stuk is en of een afwijking heeft.?
Nog even extra uitleg:
Als de carterventilatie dichtgeslibt/verstopt zit, kan de luchtmassameter af en toe in storing gaan.
De luchtmassameter zorgt er ook voor dat het stationair toerental gelijk blijft zodat de auto niet begint te schommelen.
Carterventilatie kost je de kop niet en het kan zeker geen kwaad deze eens in de zoveel tijd te vervangen.
Je kunt nml bij dichtgeslibte carterventilatie oliellekage bij de turbo krijgen en in het ergste geval kapot lopen van de turbo.
lekkerwijf1 schreef:Als de injectoren niet goed zijn of bepaalde waarden niet kunnen halen gaan ze in storing.
De carterventilatie kan je checken door met warme draaiende motor de olievuldop op de motor los te draaien.
Krijg je een lichte sis net als dat je en cola fles opent dan zit je carterventilatie verstopt.
Mijne heb ik ook pas vervangen en de auto begon ook licht te schudden.
Thnx voor de info...
Bij het uitvoeren van de check hierboven krijg geen sis of een ander soort tegendruk. Ik neem aan dat je de filter dan bedoelt die vervangen moet worden?
Een niet goed functionerende LMM is btw wel uit te lezen toch?
Ik heb ook maar eens bij mijn auto gekeken of de naald heen en weer ging bij stationair draaien en dat deed ie! In eerste instantie niet, maar toen ik even wat gas gaf en 'm weer naar stationair terug liet vallen begon de naald lichtjes te dansen.
Meteen even in het OBD menu gekeken naar het toerental, want ik voel eigenlijk geen onregelmatige loop. Conclusie: hoewel de naald soms wel een toerentalverschil van bijna 10% aangeeft is de afwijking feitelijk maar 0.6%! Lijkt mij niet iets om je druk over te maken, wel dan?
Hey! jij hebt het ook. Gaat het bij jou ook icm met licht schudden van de motor? (als je in je stoel zit bij stat. loop voel ik het in mijn rug. ook normaal?) Ik weet dus niet zeker of ik me voor niets druk maak. Mijn zorgen komt eigenlijk uit dat ik er genoeg types e60-e61 heb gezien waarbij dat niet zo is. En waarom bij ons dan wel? Mijn eerdere bmw's (325 e30, 318is e36, 328i e36) hebben dit niet gedaan. Is dit dus wel normaal? Dit kwam ik overigens op een ander forum tegen: http://amtgarageforum.nl/bmw/5-serie/st ... 21890.html" onclick="window.open(this.href);return false;
injectoren misschien? Lekkerwijf1 zegt dat het de carterventilatie zou kunnen zijn. Heb jij dit ook al getest?
Nee, ik voel helemaal geen onregelmatige loop. Zoals ik hier boven al zei, is het niet iets waar ik me zorgen om maak, gelet op het minimale verschil in werkelijke toeren (aangegeven in het OBD).
Bij mijn E39 heb ik ooit iets gelijkaardigs gehad.Het schudden en onregelmatig lopen werd steeds erger naarmate de tijd vorderde.Na analyse bij de dealer(+/-3mnd na eerste vaststelling van probleem door mezelf) bleek dat er 3 injectoren vervangen moesten worden(2 zaten buiten tolerantie,1 net erbinnen).Ze vonden het straf dat de wagen nog startte.Was gelukkig nog premium garantie op,anders was het een grapje van ongeveer 1200euro geloof ik dat ze zeiden.Natuurliujk wilden ze het eerst steken op tanken van slechte diesel,maar omdat ik zoals ik zei premiumgarantie had,werden ze toch gratis vervangen.