Pagina 1 van 1

Geel olielampje, motor onregelmatig, konisch of niet konisch

Geplaatst: 02 mei 2012, 19:06
door efficent
Beste,

Ik heb een E46 met een 1.9 blok uit 2000. Als ik mijn auto start en 15 seconden wacht gaat het gele olielampje branden. Na ongeveer 30 seconden gaat deze weer uit. Zowel als het lampje aan als uit is rijd de auto prima, weet iemand wat dit kan zijn?

Ook viel mij op als ik mijn auto zowel koud als warm start en ik rijd in zijn 1ste versnelling een aantal meter en stop zodat die dan stationair loopt dan willen de toeren nog wel eens zakken tot 500 a 600 toeren. Dit is alleen nadat ik direct na het starten gas heb gegeven. Hierop zie ik de naald nog wel eens dansen van 500 tot 800 en terug naar 500. Het lijkt dan ook net of de auto afslaat Na een aantal seconden hertelt die en draait de auto netjes 800 toeren. Hoe zou dit kunnen?

Daarnaast heb ik 18 inch style 135 velgen. Op het moment zit op mijn auto 15 inch stalen velgen. Weet iemand of ik de bouten van de stalen velgen kan hergebruiken voor de aluminium velgen? (konisch)

Ik hoor graag van jullie!

Re: Geel olielampje, motor onregelmatig, konisch of niet kon

Geplaatst: 02 mei 2012, 19:39
door TOMM
1.9 = de 1.8 benzine motor?

1: is olieniveau sensor, gaat erg vaak stuk bij een e46
2.klachten kunnen de oorzaak zijn van een vervuild inlaattraject, het schoonmaken van de gasklep etc. zou kunnen werken, en ach baad het niet dan schaad het niet!
3.Zou er zelf niet zo erg bang voor zijn!! kijk even hoe de bout in de konische uitsparing van de velg valt (120NM vast zetten dat is wel belangrijk!)

Re: Geel olielampje, motor onregelmatig, konisch of niet kon

Geplaatst: 02 mei 2012, 19:47
door buutnhuus
316i en 318i van 1998 tot 2000/2002 (pfl) heeft een M43 1.9, 8 klepper
fl model heeft een 1.8, 16 klepper

Re: Geel olielampje, motor onregelmatig, konisch of niet kon

Geplaatst: 02 mei 2012, 20:03
door Oxellaar
@Buutnhuus: De FL kan ook nog een 2.0 16v hebben ;)

Maar die conische bouten kun je gewoon gebruiken
Het reservewiel is bij de meeste ook een stalen velg, ook al ligt er lichtmetaal onder.
De bouten kun je onderling gewoon uitwisselen.

Even voor de controle, het moet M12x1.5 zijn.
Dus 1.5cm draadlengte.

Re: Geel olielampje, motor onregelmatig, konisch of niet kon

Geplaatst: 02 mei 2012, 20:05
door buutnhuus
jup klopt ja de 318i. maar ik zat op de een of andere manier met de gedachte: 316i vandaar. mij verstand gaat niet zo best 'savonds :P

Re: Geel olielampje, motor onregelmatig, konisch of niet kon

Geplaatst: 02 mei 2012, 20:07
door buutnhuus
is dat met die nm aantrekken van de velg nou echt zo super belangrijk? ik trek ze altijd gewoon met een ratel aan. en ze zijn er nog nooit afgerold.

Re: Geel olielampje, motor onregelmatig, konisch of niet kon

Geplaatst: 02 mei 2012, 21:19
door hanse46
Het is meer voor het behoud van je velg. Te strak of te los is beide niet goed, maar dat begrijpt iedereen. Als je er een beetje gevoel voor hebt, kun je het prima met de hand doen. Ik doe het zelf ook regelmatig en zit meestal aardig in de richting van de momentsleutel.

Ze kosten niet zoveel, als je regelmatig sleutelt altijd aanschaffen!

Re: Geel olielampje, motor onregelmatig, konisch of niet kon

Geplaatst: 02 mei 2012, 21:47
door TOMM
Alles kan met de hand, zou het risico echter niet zo snel nemen voor een momentsleutel van een paar tientjes

Voorral een slotbout :gek: , echt al vaak gehad dat ze zo vast zitten dat ze kapot draaien en dat is geen pretje

Re: Geel olielampje, motor onregelmatig, konisch of niet kon

Geplaatst: 03 mei 2012, 18:43
door buutnhuus
ach ik doe het altijd met de hand, maar ze gaan er niet zo vaak onderweg hoor! alleen zomers om ze te poetsen en 'swinters om ze te wisselen met winterbanden. maar je moet er zeker niet met lomp geweld aan lopen trekken/duwen

Re: Geel olielampje, motor onregelmatig, konisch of niet kon

Geplaatst: 03 mei 2012, 19:47
door gitano
olie niveau censor , kan ook zo zijn dat er oxidatie aan de pooltjes van de stekker zit
ik heb het zelf ook moet het ook nog na kijken :P