Emile's 523i (1997)
Emile's 523i (1997)
Heren (en dames),
Na mijzelf voorgesteld te hebben, moet ik natuurlijk ook mijn auto ff voorstellen.
Ik heb haar afgelopen woensdag in Overijssel gekocht. Aanvankelijk was ik op zoek naar een E46, maar door een foutje bij het wederom invoeren van de zoekopdracht op autotrack.nl (lees: enkel gekozen voor BMW en niet gespecificeerd naar 3-serie), kwam ik ook 5-series tegen in het zoekresultaat. Om een lang verhaal kort te houden, heb ik besloten om voor een E39 te gaan (mede doordat de meeste 5-series waar mijn oog op gevallen was, in dezelfde MRB-gewichtsklasse vielen). Na een bezoek aan meerdere wagens, waarbij ik niet het "dit-is-het-gevoel" had, ben ik op een gegeven moment naar Overijssel gegaan om naar deze wagen te kijken. Het beestje kostte €2250,- en had al bijna 3,5 ton op de teller staan, dus ik verwachtte er niet al te veel van. Maarrr, ter plekke was ik meteen verkocht. Ook al heeft ze gebruikssporen (vooral steenslag en wat krasjes), toch ziet ze er goed uit voor haar leeftijd (ze is van 1997). Ook onder de kap. En tijdens de proefrit had ik het "dit-is-het-gevoel" wel. Dus toen was de keus snel gemaakt... Deze auto kreeg een derde eigenaar! Inmiddels heeft ze met mij al 1000 km afgelegd deze week.
Er zit bijna alles op wat er destijds als opties mogelijk waren. Alleen geen PDC, maar dat hoeft er voor mij ook niet op te zitten. Ook zit er geen CD-speler in, maar is het ouderwets een radio met CASSETTE. Lekker oldschool. (hoewel ik geen cassette-bandjes meer heb of gebruik en 9/10x gebruik ik toch alleen de radiofunctie van een audio-installatie)
Wat er wel op zit:
- Airbags (6 stuks)
- Alarm klasse 3
- Armsteun voor
- Automatische airco
- Bekerhouders voor
- Bekerhouders achter (waarvan de rechter dus kapot)
- Boordcomputer
- Boordtelefoon
- Buitentemperatuurmeter
- Centrale deurvergrendeling (radiografisch)
- Cruise control
- EHBO-trommel onder bijrijdersstoel
- Elektrische buitenspiegels, verwarmd
- Elektrische ramen rondom
- Gereedschapsbox (compleet) incl. gevarendriehoek
- Hoofdsteunen achter (3 stuks)
- Interieurlijsten "hout"
- 16" lichtmetaal Styling 33 (bron)
- Kofferbak te openen vanuit de cockpit
- Metallic lak, blauw
- Mistlampen
- Multifunctioneel stuurwiel
- Radio/cassette
- Safety lock
- Stoelen in hoogte verstelbaar, bestuurdersstoel tevens kantelbare zitting
- Stoffen bekleding (grijs)
- Stuurkolom verstelbaar (hoogte en diepte)
Zo trof ik haar bij de verkoper aan (foto's zijn van de verkoper):
To do:
- Bekerhouder rechts achter repareren of dichtlijmen (gebruik toch geen bekerhouders)
- Diefstalremmende wielbouten
- Wielbouten voor het stalen reseverwiel halen, want de LM-bouten zullen wel te lang zijn...
- Misschien een polish-beurt
- Scheurtje in het deurpaneel van het rechter voorportier lijmen
- Dual sim bestellen, zodat ook de boordtelefoon in bedrijf is
- Wachten tot het wat minder zonnig weer is om de auto in de was te zetten.......
- Eigen fotoshoot (zodra ze in de was staat te blinken)
Na mijzelf voorgesteld te hebben, moet ik natuurlijk ook mijn auto ff voorstellen.
Ik heb haar afgelopen woensdag in Overijssel gekocht. Aanvankelijk was ik op zoek naar een E46, maar door een foutje bij het wederom invoeren van de zoekopdracht op autotrack.nl (lees: enkel gekozen voor BMW en niet gespecificeerd naar 3-serie), kwam ik ook 5-series tegen in het zoekresultaat. Om een lang verhaal kort te houden, heb ik besloten om voor een E39 te gaan (mede doordat de meeste 5-series waar mijn oog op gevallen was, in dezelfde MRB-gewichtsklasse vielen). Na een bezoek aan meerdere wagens, waarbij ik niet het "dit-is-het-gevoel" had, ben ik op een gegeven moment naar Overijssel gegaan om naar deze wagen te kijken. Het beestje kostte €2250,- en had al bijna 3,5 ton op de teller staan, dus ik verwachtte er niet al te veel van. Maarrr, ter plekke was ik meteen verkocht. Ook al heeft ze gebruikssporen (vooral steenslag en wat krasjes), toch ziet ze er goed uit voor haar leeftijd (ze is van 1997). Ook onder de kap. En tijdens de proefrit had ik het "dit-is-het-gevoel" wel. Dus toen was de keus snel gemaakt... Deze auto kreeg een derde eigenaar! Inmiddels heeft ze met mij al 1000 km afgelegd deze week.
Er zit bijna alles op wat er destijds als opties mogelijk waren. Alleen geen PDC, maar dat hoeft er voor mij ook niet op te zitten. Ook zit er geen CD-speler in, maar is het ouderwets een radio met CASSETTE. Lekker oldschool. (hoewel ik geen cassette-bandjes meer heb of gebruik en 9/10x gebruik ik toch alleen de radiofunctie van een audio-installatie)
Wat er wel op zit:
- Airbags (6 stuks)
- Alarm klasse 3
- Armsteun voor
- Automatische airco
- Bekerhouders voor
- Bekerhouders achter (waarvan de rechter dus kapot)
- Boordcomputer
- Boordtelefoon
- Buitentemperatuurmeter
- Centrale deurvergrendeling (radiografisch)
- Cruise control
- EHBO-trommel onder bijrijdersstoel
- Elektrische buitenspiegels, verwarmd
- Elektrische ramen rondom
- Gereedschapsbox (compleet) incl. gevarendriehoek
- Hoofdsteunen achter (3 stuks)
- Interieurlijsten "hout"
- 16" lichtmetaal Styling 33 (bron)
- Kofferbak te openen vanuit de cockpit
- Metallic lak, blauw
- Mistlampen
- Multifunctioneel stuurwiel
- Radio/cassette
- Safety lock
- Stoelen in hoogte verstelbaar, bestuurdersstoel tevens kantelbare zitting
- Stoffen bekleding (grijs)
- Stuurkolom verstelbaar (hoogte en diepte)
Zo trof ik haar bij de verkoper aan (foto's zijn van de verkoper):
To do:
- Bekerhouder rechts achter repareren of dichtlijmen (gebruik toch geen bekerhouders)
- Diefstalremmende wielbouten
- Wielbouten voor het stalen reseverwiel halen, want de LM-bouten zullen wel te lang zijn...
- Misschien een polish-beurt
- Scheurtje in het deurpaneel van het rechter voorportier lijmen
- Dual sim bestellen, zodat ook de boordtelefoon in bedrijf is
- Wachten tot het wat minder zonnig weer is om de auto in de was te zetten.......
- Eigen fotoshoot (zodra ze in de was staat te blinken)
Laatst gewijzigd door E1000_E39 op 29 jul 2012, 15:30, 3 keer totaal gewijzigd.
"Drive softly, but carry a big engine"
Re: Emile's 523i (1997)
Mooie bimmer,voor ´n mooie prijs.
En inclusief onderhoudshistorie,top.
Heel veel rijplezier,maar dat zal vast wel lukken.
En inclusief onderhoudshistorie,top.
Heel veel rijplezier,maar dat zal vast wel lukken.
Re: Emile's 523i (1997)
Inderdaad een mooie prijs! De twee vorige eigenaren (1ste was Siebrand Groep bv., tweede een particulier) zijn er zuinig op geweest. Uit de onderhoudshistorie blijkt dat deze wagen altijd haar beurten op tijd gehad heeft. De laatste beurt is zelfs geweest vlak voordat de vorige eigenaar de wagen inruilde. Ik heb dan ook niks kunnen ontdekken aan problemen. Ook niet na de 1000 km van mijzelf. En wat dat rijplezier betreft: dat zit wel snor...
"Drive softly, but carry a big engine"
Re: Emile's 523i (1997)
Leuk om nog een goed onderhouden 523i te zien, veel plezier ermee!
Dat heb ik in ieder geval zeker
Dat heb ik in ieder geval zeker
Re: Emile's 523i (1997)
Mooie kar, blok is ook redelijk bullitproof. Helemaal origineel, zo zie je ze helaas niet vaak meer. Ik zou er niet te veel aan veranderen!
Alleen "Er zit bijna alles op wat er destijds als opties mogelijk waren" is dit niet helemaal waar. De optielijsten bij BMW zijn bijna eindeloos. Wij hebben net een zeer volle E39 uit 2000 gekocht, maar zelfs daar durf ik het woord "full option" niet te gebruiken
Veel rijplezier gewenst!
Alleen "Er zit bijna alles op wat er destijds als opties mogelijk waren" is dit niet helemaal waar. De optielijsten bij BMW zijn bijna eindeloos. Wij hebben net een zeer volle E39 uit 2000 gekocht, maar zelfs daar durf ik het woord "full option" niet te gebruiken
Veel rijplezier gewenst!
Re: Emile's 523i (1997)
Was ik ook niet van plan. Alleen 1 nieuwe naafdop, aangezien de oude vol krassen zit, waardoor het embleem niet meer intact is. Verder dus nog 4 diefstalremmende wielbouten om te voorkomen dat ik haar een keer zonder wielen aantref... En de aansteker vervangen voor een USB-lader, aangezien ik geen roker ben en een USB-lader wel kan gebruiken... En wellicht Performance lampjes in de koplampen zettenVliet schreef:Mooie kar, blok is ook redelijk bullitproof. Helemaal origineel, zo zie je ze helaas niet vaak meer. Ik zou er niet te veel aan veranderen!
Sst!Vliet schreef:Alleen "Er zit bijna alles op wat er destijds als opties mogelijk waren" is dit niet helemaal waar. De optielijsten bij BMW zijn bijna eindeloos. Wij hebben net een zeer volle E39 uit 2000 gekocht, maar zelfs daar durf ik het woord "full option" niet te gebruiken
Thanx! Dat zal wel lukken!Vliet schreef:Veel rijplezier gewenst!
"Drive softly, but carry a big engine"
- lekkerwijf1
- Berichten: 1217
- Lid geworden op: 28 jun 2010, 16:14
- Locatie: Ommen
Re: Emile's 523i (1997)
Top wagen,
Heb er ook nog bij gestaan toen ie te koop was. (Moesten wat kleine dingetjes aan gebeuren wil je hem strak krijgen)
Bekende woont nml 50 meter verderop.
Kom je ook uit de omgeving waar je de wagen hebt aangeschaft ?
Zo ja, zullen we elkaar vast wel ééns treffen.
Succes met de auto.
Heb er ook nog bij gestaan toen ie te koop was. (Moesten wat kleine dingetjes aan gebeuren wil je hem strak krijgen)
Bekende woont nml 50 meter verderop.
Kom je ook uit de omgeving waar je de wagen hebt aangeschaft ?
Zo ja, zullen we elkaar vast wel ééns treffen.
Succes met de auto.
Re: Emile's 523i (1997)
Nee, ik kwam uit een heel ander deel van NL. Moest er ruim 2 uur voor reizen. Hij heeft zo z'n gebruiksporen en dat mag gezien z'n leeftijd. Veel steenslag idd.
"Drive softly, but carry a big engine"
Re: Emile's 523i (1997)
Vandaag bij Bert Story geweest. Diefstalremmende bouten zijn besteld. Als het goed is zijn ze morgen binnen. Wat het reservewiel betreft: daar hoef je bij BMW dus geen andere bouten voor te hebben. Stalen en LM-velgen hebben dezelfde bouten. Wist ik niet. Bij de concurrent uit Stutt moest dit wel.
Vandaag ook ff naar de motorkap gekeken. Die kan ik het beste zo laten en goed in de was zetten. Had ik gisteren dan ook al gedaan, maar vandaag zat er alweer vuil op. Nu is mijn wagen niet meer de stralendste van de straat.
En wat de bekerhouder rechts achter betreft: dat is wat lastiger dan het leek. Waarschijnlijk iets met de veer. Kreeg het geheel er goed uit, waardoor ik zag dat betreffende veer lam is, maar bij het terugplaatsen schiet alles naar boven, waardoor het weer niet op de plaats zit. Na lang eruit halen en plaatsen is het uiteindelijk toch gelukt het geheel op de juiste wijze erin terug te plaatsen, maar ze blijven onbruikbaar. Als de linker open gaat, krijg je daar het zelfde ge%^*@#$ mee en schiet de rechter ook open, dus die gaan we dicht kitten/plakken (aangezien ik ze toch niet gebruik). Of er moet iets anders op die plaats passen. Een opbergvakje of CD/DVD-wisselaar misschien...?
Volgende week bij het verlengen van m'n telefoonabonnement gelijk een tweede sim voor de boordtelefoon regelen en dan is die ook weer in bedrijf.
Nu maar e.e.a. bestellen bij Bimmerparts...
Vandaag ook ff naar de motorkap gekeken. Die kan ik het beste zo laten en goed in de was zetten. Had ik gisteren dan ook al gedaan, maar vandaag zat er alweer vuil op. Nu is mijn wagen niet meer de stralendste van de straat.
En wat de bekerhouder rechts achter betreft: dat is wat lastiger dan het leek. Waarschijnlijk iets met de veer. Kreeg het geheel er goed uit, waardoor ik zag dat betreffende veer lam is, maar bij het terugplaatsen schiet alles naar boven, waardoor het weer niet op de plaats zit. Na lang eruit halen en plaatsen is het uiteindelijk toch gelukt het geheel op de juiste wijze erin terug te plaatsen, maar ze blijven onbruikbaar. Als de linker open gaat, krijg je daar het zelfde ge%^*@#$ mee en schiet de rechter ook open, dus die gaan we dicht kitten/plakken (aangezien ik ze toch niet gebruik). Of er moet iets anders op die plaats passen. Een opbergvakje of CD/DVD-wisselaar misschien...?
Volgende week bij het verlengen van m'n telefoonabonnement gelijk een tweede sim voor de boordtelefoon regelen en dan is die ook weer in bedrijf.
Nu maar e.e.a. bestellen bij Bimmerparts...
"Drive softly, but carry a big engine"
Re: Emile's 523i (1997)
Plannen voor de updates klinken goed. Wat betreft de CD wisselaar, als je een OEM versie koopt dan kun je hem mooi in de achterbak wegwerken. Moet je wel ff nagaan of je voorbereiding hebt voor een wisselaar, dat weet de dealer wel op basis van je chassisnr.
Good busy
Good busy
- Marcel RSD
- Berichten: 958
- Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37
Re: Emile's 523i (1997)
Een OEM wisselaar heb ik nog wel te koop voor je. Bij interesse graag een emailtje.
En de bekerhouders achterin, weghalen en een bakje terugplaatsen. Maar ook daar heb je niets aan. Ik had in mijn vorige wagen de bekerhouders vastgekit. dan zag het er aan de buitenkant weer strak uit. ook een hele ongelukkige plaats en slechte (plastic) oplossing voor deze houders.
En de bekerhouders achterin, weghalen en een bakje terugplaatsen. Maar ook daar heb je niets aan. Ik had in mijn vorige wagen de bekerhouders vastgekit. dan zag het er aan de buitenkant weer strak uit. ook een hele ongelukkige plaats en slechte (plastic) oplossing voor deze houders.
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
Re: Emile's 523i (1997)
Vandaag de diefstalremmende bouten gemonteerd.
"Drive softly, but carry a big engine"
Re: Emile's 523i (1997)
Zojuist weer aan de bekerhouders bezig geweest...
Voor
Tijdens
Eruit halen is piece of cake
De problemen
Links: Haakje (zit onder de schroef) om bekerhouder(s) dicht te houden werkt niet goed meer.
Rechts: Tandwieltje met blokje (waarin een spiraalveer zit) zat niet op de juiste plaats.
Na
(let niet op de vette vingers. Heb wat spuitolie gebruikt voor de mechanismen... )
Nu er iets op verzinnen dat het snoer van de boordtelefoon er niet tegenaan slaat, want dan kan ik weer opnieuw beginnen (zo gevoelig is het mechanisme). Waarschijnlijk armsteun iets naar voren zodat het snoer op de middenconsole ligt, of als laatste redmiddel de bekerhouders dicht lijmen.
Voor
Tijdens
Eruit halen is piece of cake
De problemen
Links: Haakje (zit onder de schroef) om bekerhouder(s) dicht te houden werkt niet goed meer.
Rechts: Tandwieltje met blokje (waarin een spiraalveer zit) zat niet op de juiste plaats.
Na
(let niet op de vette vingers. Heb wat spuitolie gebruikt voor de mechanismen... )
Nu er iets op verzinnen dat het snoer van de boordtelefoon er niet tegenaan slaat, want dan kan ik weer opnieuw beginnen (zo gevoelig is het mechanisme). Waarschijnlijk armsteun iets naar voren zodat het snoer op de middenconsole ligt, of als laatste redmiddel de bekerhouders dicht lijmen.
"Drive softly, but carry a big engine"
Re: Emile's 523i (1997)
Misschien kun je een goede gebruikte bekerhouder op de sloop halen.
Ben je voor weinig geld ook klaar en ziet het er weer netjes uit,en werkt het ook weer.
Ben je voor weinig geld ook klaar en ziet het er weer netjes uit,en werkt het ook weer.
- Spoiler: Laat zien