Turbo vuldruk te laag
Geplaatst: 04 jul 2012, 18:53
Goedenavond
ik zet mijn bevindingen op het forum, wellicht dat iemand met dezelfde problemen er iets aan heeft. Mijn 530d had afgelopen ineens geen echte power meer. ik kwam wel aan de 120 maar het duurde even en bij inhalen ging het erg langzaam. geen rook ontwikkeling oid.
Aan de INPA en Dis gehangen: Laddruck zu niedrig. Dit betekent of turbo kapot of de bediening van de turbo. Meest waarschijnlijke oorzaak zijn poreuse slangen van het vacuumsysteem, waardoor de turbo niet aangestuurd wordt. Op zoek naar nieuwe slangen dus. Bij BMW zijn ze behoorlijk aan de prijs, dus op internet gezocht en gevonden: VW Boxer slang! Het is een vacuumslang van VW die op klassieke boxers zit. Precies de goede diameter (3,5mm) en het mooiste is de prijs van 2,95 de meter.
5 meter gehaald en gisteren het inlaatspruiststuk eraf gehaald. Daarna alle slangen vervangen en jawel richting de turbo 1 geplette slang. Zo zacht geworden dat bij de minste onderdruk hij plat werd en niets meer doorliet. Ongeveer 4m gebruikt.
Toe ik dit toch allemaal los had, gelijk de vlinderkleppen verwijderd en vervangen door afdichtingsplaatjes. Het zag er nog redelijk uit, maar je kunt niet weten na 300.000km. plaatjes in letland besteld (€ 29 via ebay) en binnen drie dagen in huis. past perfect. mijn auto had de 22mm uitvoering, ze zijn er ook in andere maten. En passant de gloeiboegies nagemeten. 5 stuk!. vervangen dus.
Alles weer in elkaar geschroefd en proefrit. Turbo werkt weer als de beste. De verwijderde vlijderkleppen laten zich niet gelden. ook met de afgestopte kleppen loopt hij zowel warm als koud, ook stationair, mooi soepel.
Je bent even aan het schroeven maar dan heb je ook wat. En uiteindelijk vallen de kosten mee.
groeten
Marcel
ik zet mijn bevindingen op het forum, wellicht dat iemand met dezelfde problemen er iets aan heeft. Mijn 530d had afgelopen ineens geen echte power meer. ik kwam wel aan de 120 maar het duurde even en bij inhalen ging het erg langzaam. geen rook ontwikkeling oid.
Aan de INPA en Dis gehangen: Laddruck zu niedrig. Dit betekent of turbo kapot of de bediening van de turbo. Meest waarschijnlijke oorzaak zijn poreuse slangen van het vacuumsysteem, waardoor de turbo niet aangestuurd wordt. Op zoek naar nieuwe slangen dus. Bij BMW zijn ze behoorlijk aan de prijs, dus op internet gezocht en gevonden: VW Boxer slang! Het is een vacuumslang van VW die op klassieke boxers zit. Precies de goede diameter (3,5mm) en het mooiste is de prijs van 2,95 de meter.
5 meter gehaald en gisteren het inlaatspruiststuk eraf gehaald. Daarna alle slangen vervangen en jawel richting de turbo 1 geplette slang. Zo zacht geworden dat bij de minste onderdruk hij plat werd en niets meer doorliet. Ongeveer 4m gebruikt.
Toe ik dit toch allemaal los had, gelijk de vlinderkleppen verwijderd en vervangen door afdichtingsplaatjes. Het zag er nog redelijk uit, maar je kunt niet weten na 300.000km. plaatjes in letland besteld (€ 29 via ebay) en binnen drie dagen in huis. past perfect. mijn auto had de 22mm uitvoering, ze zijn er ook in andere maten. En passant de gloeiboegies nagemeten. 5 stuk!. vervangen dus.
Alles weer in elkaar geschroefd en proefrit. Turbo werkt weer als de beste. De verwijderde vlijderkleppen laten zich niet gelden. ook met de afgestopte kleppen loopt hij zowel warm als koud, ook stationair, mooi soepel.
Je bent even aan het schroeven maar dan heb je ook wat. En uiteindelijk vallen de kosten mee.
groeten
Marcel