Koelvloeistof lekkage (316)
Geplaatst: 20 jul 2012, 17:22
Allen,
Ik kan op Google wel wat topics over dit onderwerp vinden maar als ik er op klik kom ik op de hoofdpagina, hetzelfde bericht kan ik dan niet met de zoekfunctie van het forum vinden, dus excuus als ik iets post wat al behandeld is.
Ik heb sinds december een BMW 316 benzine met automaat. Ik heb hem gekocht met een KM stand van iets meer dan 70K en hij is van september 2000. Bij aanschaf heeft ie een grote beurt gehad en ik had zes maanden BOVAG garantie. Eind juni reed ik richting Frankrijk toen ter hoogte van Belgie het koelvloeistof lampje ging branden. Ik ben bij een tankstation gestopt, heb even gewacht tot hij voldoende was afgekoeld en heb er toen wat (ong 20 cl) koelvloeistof bij gedaan, waarna het lampje weer uitging. Tijdens de vakantie van een week heb ik geen melding meer gekregen volgens mij (totaal ongeveer 1400 kilometer gereden). Bij terugkomst in Amsterdam ging het lampje weer branden. Ik heb steeds zodra het lampje is gaan branden er weer vloeitstof bij gedaan. Totaal is er nu in de afgelopen 3 weken 1,3 liter in gegaan denk ik. Ongeveer elke week moest ik wel wat bijvullen (ik rij maar iets van 250 kilometer per week).
Vandaag heeft ATU (garage) een diagnose gedaan. Ze hebben "het systeem onder druk gezet (3 bar)" en hebben geen lekkage gevonden. Ook de uitlaatgassen hebben ze gecheckt en die zijn in orde. Toen ik daar weg wilde rijden brandde het lampje echter weer :/ Ik vroeg wat ze verder nog kunnen doen qua uitzoekwerk kreeg ik al antwoord dat het een lastig onderzoek zou worden. De monteur kon alleen nog bedenken dat er iets "in de moter lekt". Hij dacht dat hij de kleppen los moest halen en dat het op zou kunnen lopen tot wel 1000 euro.
Verder rijdt de auto overigens heerlijk, ik zie geen gekke rookpluimen en de temperatuur meter geeft een goede stand aan.
Er is nog een kleine kans volgens de monteur dat het "doorblazen" het heeft opgelost, als dit het geval is zal ik het uiteraard hier melden. Even los van de discussie dat ik zo vlak na de garantie natuurlijk wel wat coulance ga vragen ben ik benieuwd of iemand op het forum nog suggesties heeft over de oorzaak en een mogelijke oplossing.
Alvast bedankt!
Ik kan op Google wel wat topics over dit onderwerp vinden maar als ik er op klik kom ik op de hoofdpagina, hetzelfde bericht kan ik dan niet met de zoekfunctie van het forum vinden, dus excuus als ik iets post wat al behandeld is.
Ik heb sinds december een BMW 316 benzine met automaat. Ik heb hem gekocht met een KM stand van iets meer dan 70K en hij is van september 2000. Bij aanschaf heeft ie een grote beurt gehad en ik had zes maanden BOVAG garantie. Eind juni reed ik richting Frankrijk toen ter hoogte van Belgie het koelvloeistof lampje ging branden. Ik ben bij een tankstation gestopt, heb even gewacht tot hij voldoende was afgekoeld en heb er toen wat (ong 20 cl) koelvloeistof bij gedaan, waarna het lampje weer uitging. Tijdens de vakantie van een week heb ik geen melding meer gekregen volgens mij (totaal ongeveer 1400 kilometer gereden). Bij terugkomst in Amsterdam ging het lampje weer branden. Ik heb steeds zodra het lampje is gaan branden er weer vloeitstof bij gedaan. Totaal is er nu in de afgelopen 3 weken 1,3 liter in gegaan denk ik. Ongeveer elke week moest ik wel wat bijvullen (ik rij maar iets van 250 kilometer per week).
Vandaag heeft ATU (garage) een diagnose gedaan. Ze hebben "het systeem onder druk gezet (3 bar)" en hebben geen lekkage gevonden. Ook de uitlaatgassen hebben ze gecheckt en die zijn in orde. Toen ik daar weg wilde rijden brandde het lampje echter weer :/ Ik vroeg wat ze verder nog kunnen doen qua uitzoekwerk kreeg ik al antwoord dat het een lastig onderzoek zou worden. De monteur kon alleen nog bedenken dat er iets "in de moter lekt". Hij dacht dat hij de kleppen los moest halen en dat het op zou kunnen lopen tot wel 1000 euro.
Verder rijdt de auto overigens heerlijk, ik zie geen gekke rookpluimen en de temperatuur meter geeft een goede stand aan.
Er is nog een kleine kans volgens de monteur dat het "doorblazen" het heeft opgelost, als dit het geval is zal ik het uiteraard hier melden. Even los van de discussie dat ik zo vlak na de garantie natuurlijk wel wat coulance ga vragen ben ik benieuwd of iemand op het forum nog suggesties heeft over de oorzaak en een mogelijke oplossing.
Alvast bedankt!