Pagina 1 van 1

Fuel Trim Fout --

Geplaatst: 02 aug 2012, 08:18
door 523 i touring
Hallo allen,

Ik zit met een probleem, mijn e39 touring, 520i met 155k, bjaar 2001 is in januari bij een bmw specialist in nijmegen geweest. Toen is de radiator vervangen. Auto liep erg stil en mooi regelmatig. In juli begon deze nieuwe radiator te lekken, terug naar de specialist die de radiator onder garantie verving. Super zou je zeggen.
Kreeg de auto terug, liep ernstig onregelmatig stationair en de windtunnel die over de radiator zat was helemaal stukgeslagen. Weer terug en de monteur schrok er zelf van, "met zo'n slecht lopende auto hoor je iemand niet weg te sturen". Dus weer terug en toen is de windtunnel vervangen en er was een slang niet goed aangesloten maar de wagen liep nog steeds slecht.

Uitgelezen: de melding: Vanos Inlet Camshaft did not reacht end position

Monteur begreep er niets van (immer, radiator en dit staan niet in verband met elkaar) en stelde een motorspoeling voor. Ook gedaan maar een heel lichte verbetering. (kosten 350 euro)
Toen ging deze garage met vakantie en kregen we de sleutels terug met de boodschap, "hier kun je wel mee rijden".

De auto liep zeer slecht dus maar naar een BMW specialist in Arnhem (immers garage uit nijmegen was er niet), diagnose, koppaking defect (druk in het koelsysteem erg hoog ook), dus de kop eraf, vlakken en als we dan toch alles open hadden gelijk maar de VANOS revisieset monteren en de carterventilatie vervangen en ook gelijk de fan voor de airco maar want die deed dan wel, dan niet.

Reparatie afgerond: resultaat: auto loopt precies zo slecht als voor de reparatie. Bijzonder onregelmatige stationair loop en de foutmelding op 2 afzonderlijke uitleesapparaten, melding Vanos Inlet Camshaft did not reacht end position

Garage dacht dat het dan de Solenoid zou zijn, er is een solenoid van een leenauto (328I) genonteerd, symptomen bleven hetzelfde.

En nu: zelf ook geen idee, enorme bult kosten gemaakt en volgende week wil ik op vakanie met de auto maar ik durf het niet aan. Gisteren mochten we de auto ophalen maar de auto stond zo raar te lopen en gaf nog steeds een foutmelding op de uitleesapparatuur. Dus ik heb de auto bij de garage achtergelaten. Men had ook een schoonmaakadditief aan de brandstof toegevoegd en eigenlijk was de boodschap: "rijd er maar mee dan reinig je de motor".

Ik woon in Arnhem en wellicht is er iemand op dit forum die mij kan helpen hiermee.

Alvast bedankt voor jullie meedenken!

Re: Wie het weet mag het zeggen! Moeilijke case.

Geplaatst: 02 aug 2012, 08:27
door Mistafa
Eerste wat in mij opkomt is de timing van de Vanos?...
Of een positiesensor?..

Re: Wie het weet mag het zeggen! Moeilijke case.

Geplaatst: 02 aug 2012, 08:44
door 523 i touring
Hoi Mistafa,

De sensoren geven geen foutmelding en de timing staat goed volgens de garage.
Dank je wel voor jouw meedenken!

Groetjes,
Michel

Re: Wie het weet mag het zeggen! Moeilijke case.

Geplaatst: 02 aug 2012, 08:59
door Mistafa
Als je die donor auto nog heb staan, zou ik toch eens proberen die sensoren om te wisselen.
Hoeven namelijk niet altijd een storing te geven ;)

Re: Wie het weet mag het zeggen! Moeilijke case.

Geplaatst: 02 aug 2012, 11:08
door E1000_E39
Off topic: Welk bedrijf in Nijmegen was die specialist?

Re: Wie het weet mag het zeggen! Moeilijke case.

Geplaatst: 02 aug 2012, 13:27
door dw70

Re: Wie het weet mag het zeggen! Moeilijke case.

Geplaatst: 02 aug 2012, 19:06
door 523 i touring
Net weer een poging gedaan de auto op te halen. De garagehouder is een echte doorzetter!
De auto loopt weer (nagenoeg) regelmatig.
Wel is er een nieuw fenomeen:
Nu hebben we een motorstoringslampjen en de melding fuel trim bank 1 en 2 en een overschrijding.
Er is wel een additief in de auto gegooid om de injectoren te reinigen, ik had nog maar 15 liter benzine in de auto dus gelijk maar de tank vol gegooid om eea te verdunnen.

Heeft helaas niet geholpen. Ik heb de auto weer bij de gagrage gezet, immers zo'n motorlampje brand niet voor niets.

Voor wie het weten wil, de onregelmatige loop van de auto werd veroorzaakt door de solenoid. Hierin zit een zuigertje en deze zat vast. Deze is gangbaar gemaakt. Wel vreemd omdat er een solenoid van een testauto was gebruikt....(of misschien dan ook wel niet)