Zware brom bij 320Ci
Zware brom bij 320Ci
Ik zit met de volgende 2 problemen waar ik niet van weet of het normaal is.
1.) Als ik mijn BMW start (koude motor) treedt er een soort zware brom op, eerst dacht ik dat de uitlaat lek was. Na ongeveer een minuut is het gebrom binnen 3 seconden weg. Als je daarna de auto start, gedurende de dag (motor is dan zeg maar nog een beetje warm) hoor je verder niets van enig gebrom. Het treedt dus zeg maar op als de motor na een dag stilstand van de auto wordt gestart.
2.) Als de motor koud is hoor je ongeveer een halve minuut iets piepen. Zou dit de multiriem kunnen zijn?
Goed, als de motor eventjes heeft gelopen loopt die echt perfekt, je hoort hem bijna niet lopen. Rijden gaat ook perfekt, schakelt goed, heeft echt verder niets bijzonders.
Ik hoop echt dat iemand deze problemen herkent voordat ik naar een specialist of de dealer ga. Ik heb de auto pas een paar maanden in bezit en het gaat dus om een 320Ci van 2005 die nu 34000 km gereden heeft.
Ben vorige week nog naar Luxemburg geweest en geen centje pijn, alleen 's morgens vroeg op de (stille) camping toch wel veel herrie met die brom. Een 6 cylinder hoort toch fluisterstil te zijn.
René
1.) Als ik mijn BMW start (koude motor) treedt er een soort zware brom op, eerst dacht ik dat de uitlaat lek was. Na ongeveer een minuut is het gebrom binnen 3 seconden weg. Als je daarna de auto start, gedurende de dag (motor is dan zeg maar nog een beetje warm) hoor je verder niets van enig gebrom. Het treedt dus zeg maar op als de motor na een dag stilstand van de auto wordt gestart.
2.) Als de motor koud is hoor je ongeveer een halve minuut iets piepen. Zou dit de multiriem kunnen zijn?
Goed, als de motor eventjes heeft gelopen loopt die echt perfekt, je hoort hem bijna niet lopen. Rijden gaat ook perfekt, schakelt goed, heeft echt verder niets bijzonders.
Ik hoop echt dat iemand deze problemen herkent voordat ik naar een specialist of de dealer ga. Ik heb de auto pas een paar maanden in bezit en het gaat dus om een 320Ci van 2005 die nu 34000 km gereden heeft.
Ben vorige week nog naar Luxemburg geweest en geen centje pijn, alleen 's morgens vroeg op de (stille) camping toch wel veel herrie met die brom. Een 6 cylinder hoort toch fluisterstil te zijn.
René
- thedutchone
- Berichten: 284
- Lid geworden op: 12 nov 2011, 02:27
- Locatie: Drenthe
Re: Zware brom bij 320Ci
320 is 4 cilinder ^^,
Re: Zware brom bij 320Ci
De E46 320 is nog de 6-cilinder (zoals het hoort
)
De E90 320 is inmiddels de 4-cilinder.
1) Lastig probleem, is het puur een brom (dus resonantie geluid) of ook schurend? Staat de motor dan ook heftig te trillen of blijft die netjes rustig liggen. Zelf ben ik bang dat je daarvoor toch even de specialist moet nagaan.
2) Dat zou goed van de multiriem afkomstig kunnen zijn, van de spanrollen oid. Dat gebeurt wel vaker. Om dat echt op te lossen (als je je er erg aan ergert), moet je het vervangen. Vaak is het niet een noodzaak om dat te doen.
![smile :P](./images/smilies/puh2.gif)
De E90 320 is inmiddels de 4-cilinder.
1) Lastig probleem, is het puur een brom (dus resonantie geluid) of ook schurend? Staat de motor dan ook heftig te trillen of blijft die netjes rustig liggen. Zelf ben ik bang dat je daarvoor toch even de specialist moet nagaan.
2) Dat zou goed van de multiriem afkomstig kunnen zijn, van de spanrollen oid. Dat gebeurt wel vaker. Om dat echt op te lossen (als je je er erg aan ergert), moet je het vervangen. Vaak is het niet een noodzaak om dat te doen.
Re: Zware brom bij 320Ci
6 cylinder inderdaad zoals het hoort :-)
Mooiste motorgeluid vind ik persoonlijk.
Nee is puur een brom, motor blijft verder rustig lopen. Na wat gegoogle denk ik nu ook aan de secundaire luchtpomp, zou dit het misschien kunnen zijn?
Mooiste motorgeluid vind ik persoonlijk.
Nee is puur een brom, motor blijft verder rustig lopen. Na wat gegoogle denk ik nu ook aan de secundaire luchtpomp, zou dit het misschien kunnen zijn?
Laatst gewijzigd door florett73 op 14 aug 2012, 15:18, 2 keer totaal gewijzigd.
- thedutchone
- Berichten: 284
- Lid geworden op: 12 nov 2011, 02:27
- Locatie: Drenthe
Re: Zware brom bij 320Ci
Heb er zelf ook 1
Maatje had een 320 en dat was echt een 4 cilinder
![smile :)](./images/smilies/smile.gif)
Maatje had een 320 en dat was echt een 4 cilinder
Re: Zware brom bij 320Ci
misschien een diesel dan, alleen de 330D is 6 cilinder. de 320D is inderdaad 4 cilinder
Re: Zware brom bij 320Ci
Of hij had er een motor in liggen van een E90-model.
Recent is een topic daarover geweest. Deze
Daar zat ik namelijk ook aan te denken. Alleen daar weet ik verder dan weer niet veel van af.florett73 schreef:Na wat gegoogle denk ik nu ook aan de secundaire luchtpomp, zou dit het misschien kunnen zijn?
Recent is een topic daarover geweest. Deze
Re: Zware brom bij 320Ci
Ik heb een e46 318 facelift (2liter 4-cil.), na een motor reparatie bij een bmw dealer kreeg ik ook die brom, mee terug gegaan en die zijden dat het geen kwaad kon.
inmidels ben ik een half jaar verder en hij strart nogsteeds;)
inmidels ben ik een half jaar verder en hij strart nogsteeds;)
- BlackTouring
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 11 sep 2012, 21:41
Re: Zware brom bij 320Ci
Had maand geleden zelf ook een brom bij koudstart (330D Touring 2003) en een piep die steeds erger werd. Dacht automatish aan V-snaar maar bleek bij garage al snel de krukaspoelie te zijn. BMW kwaaltje, de gevulcaniseerde binnenring is dan aan 't eind van zijn latijn, de poelie maakte ook wat klappergeluiden en de andere poelies deden het ook minder lekker (airco, stuurbekrachtiging).
Na vervanging reed auto weer als zonnetje en hing zelfs weer lekkerder aan het gas, veel directere respons. Super.
Ik zou dus die poelie even laten checken, ben benieuwd. Succes!!
Na vervanging reed auto weer als zonnetje en hing zelfs weer lekkerder aan het gas, veel directere respons. Super.
Ik zou dus die poelie even laten checken, ben benieuwd. Succes!!
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: Zware brom bij 320Ci
Die piep die je hoort kan de spanner zijn van de multiriem, dan zijn de lagers van het loopwieltje verrot. en moet je een complete spanner vervangen.
Als het een monotone piep is, kan het ook je dynamo zijn. Die moet altijd aan de bak na het starten en die fluit dan ook iets.
Als het een monotone piep is, kan het ook je dynamo zijn. Die moet altijd aan de bak na het starten en die fluit dan ook iets.