*opgelost* | Bijna wanhopig: waar heeft mijn 530i last van?
Geplaatst: 22 aug 2012, 15:22
Mijn 530i uit 2006 (78.000 km) heeft een vreemd probleem. Zo vreemd, het is nauwelijks te reproduceren, maar ik heb er toch dagelijks last van. Dealer en specialist hebben het tot nu toe niet kunnen oplossen. Volgens mij is een forum een uitstekend middel om verder te gaan - zonder dat het handenvol geld kost en alsnog niet opgelost wordt.
Ik zal proberen mijn klacht zo goed mogelijk te omschrijven, daar gaan we:
Wanneer doet het probleem zich voor?
Vooral bij rotondes en haakse bochten, maar tegenwoordig soms ook op rechte wegen. Meestal bij lage snelheid (20-60km/uur), maar ik kan niet uitsluiten dat het nooit bij iets hogere snelheden voorkomt (ligt niet voor de hand, want op rotondes en scherpe bochten kun je vaak niet harder). Iets nauwkeuriger: bij het uitrijden van de rotonde, of op het moment dat je weer gas geeft in/net na de bocht.
Wat gebeurt er?
De motor maakt zo'n 1300 rpm (niet stationair dus), accelereert niet en heeft geen aandrijving. Gaat ook niet meer toeren maken, schakelt niet terug of op.
Wat doe ik om het acute probleem op te heffen?
Even gas loslaten, het toerental zakt dan weer naar (bijna) stationair en de bak kiest de juiste versnelling. Ik kan weer normaal verder rijden. Soms twijfelt de automaat welke versnelling juist is en geeft dan een klap.
Boordcomputer
Er worden geen storingen gelogd, de auto is vandaag nog uitgelezen, vlak nadat het probleem zich voordeed.
Wat is er al aan gedaan?
Nieuwe carterpan en olie versnellingsbak. Een of ander relais vervangen. Software gecontroleerd (is up-to-date). Vandaag bij Mobiliteitsservice Thomassen in Lunteren geweest (waar ik overigens zeer prettig geholpen werd!) en samen gereden, helaas deed het probleem zich niet voor tijdens het proefrijden. Na enig overleg lijkt het niet de automaat te zijn, het zou best elektronica kunnen zijn. Advies meegekregen om DTC eens uitgeschakeld te laten, het zou namelijk van de tractiecontrole kunnen komen omdat er geen storingen gemeld worden. Helaas, op weg naar huis deed het probleem zich met uitgeschakelde DTC ook voor.
Extra informatie
Het lijkt wel alsof het probleem zich eerder voordoet als de auto iets scheef hangt (overhelt dus). Daarom had ik ook een goed gevoel bij de tip om DTC uitgeschakeld te laten (vanwege hellingsensor die in dit systeem schijnt te zitten). Maar zoals ik ook schreef, het doet zich tegenwoordig soms ook voor op rechte wegen. Snelheid altijd sowieso onder 100km/u, misschien zelfs onder 70km/u. Ik kan mijn auto bij Thomassen achterlaten, zodat er vaker en langer mee gereden kan worden. Dat zal ik binnenkort zeker doen, maar het lijkt me erg handig om alvast wat meer grip op de zaak te krijgen. Er lezen hier nou eenmaal veel meer mensen mee en dat kan mij in de goede richting helpen.
Tweede probleem, of andere uitwerking van dezelfde storing?
Heel af en toe doet de auto vreemd tijdens het wegrijden vanuit parkeerstand. Ik start, zet de automaat in Drive en laat voorzichtig de rem los. De auto begint dan als een bezetene te 'duwen' en ik moet juist weer harder gaan remmen. Rem loslaten lost dit probleem direct op, rem vasthouden betekent meestal afslaan van de motor. Ook weer zonder foutmelding in het systeem. Ik kan direct weer starten en wegrijden. Probleem doet zich niet voor als ik de motor start en even (30-60 seconden) laat lopen, al weet ik dat niet 100% zeker. Wellicht is dit dus een op zichzelf staand probleem en moet ik er een apart topic van maken, maar wie weet legt iemand een link tussen deze twee vreemde gedragingen.
Wie herkent mijn klachten? Wie heeft tips? Wat moet ik doen????
Specificaties
Uitvoering: 530i
Versnelling: automaat
Bouwjaar: 2006
Kilometerstand: 78.000
M-Sportpakket
Active Steering
Full options, wellicht niet relevant, maar ik noem het voor de zekerheid toch even
Ik zal proberen mijn klacht zo goed mogelijk te omschrijven, daar gaan we:
Wanneer doet het probleem zich voor?
Vooral bij rotondes en haakse bochten, maar tegenwoordig soms ook op rechte wegen. Meestal bij lage snelheid (20-60km/uur), maar ik kan niet uitsluiten dat het nooit bij iets hogere snelheden voorkomt (ligt niet voor de hand, want op rotondes en scherpe bochten kun je vaak niet harder). Iets nauwkeuriger: bij het uitrijden van de rotonde, of op het moment dat je weer gas geeft in/net na de bocht.
Wat gebeurt er?
De motor maakt zo'n 1300 rpm (niet stationair dus), accelereert niet en heeft geen aandrijving. Gaat ook niet meer toeren maken, schakelt niet terug of op.
Wat doe ik om het acute probleem op te heffen?
Even gas loslaten, het toerental zakt dan weer naar (bijna) stationair en de bak kiest de juiste versnelling. Ik kan weer normaal verder rijden. Soms twijfelt de automaat welke versnelling juist is en geeft dan een klap.
Boordcomputer
Er worden geen storingen gelogd, de auto is vandaag nog uitgelezen, vlak nadat het probleem zich voordeed.
Wat is er al aan gedaan?
Nieuwe carterpan en olie versnellingsbak. Een of ander relais vervangen. Software gecontroleerd (is up-to-date). Vandaag bij Mobiliteitsservice Thomassen in Lunteren geweest (waar ik overigens zeer prettig geholpen werd!) en samen gereden, helaas deed het probleem zich niet voor tijdens het proefrijden. Na enig overleg lijkt het niet de automaat te zijn, het zou best elektronica kunnen zijn. Advies meegekregen om DTC eens uitgeschakeld te laten, het zou namelijk van de tractiecontrole kunnen komen omdat er geen storingen gemeld worden. Helaas, op weg naar huis deed het probleem zich met uitgeschakelde DTC ook voor.
Extra informatie
Het lijkt wel alsof het probleem zich eerder voordoet als de auto iets scheef hangt (overhelt dus). Daarom had ik ook een goed gevoel bij de tip om DTC uitgeschakeld te laten (vanwege hellingsensor die in dit systeem schijnt te zitten). Maar zoals ik ook schreef, het doet zich tegenwoordig soms ook voor op rechte wegen. Snelheid altijd sowieso onder 100km/u, misschien zelfs onder 70km/u. Ik kan mijn auto bij Thomassen achterlaten, zodat er vaker en langer mee gereden kan worden. Dat zal ik binnenkort zeker doen, maar het lijkt me erg handig om alvast wat meer grip op de zaak te krijgen. Er lezen hier nou eenmaal veel meer mensen mee en dat kan mij in de goede richting helpen.
Tweede probleem, of andere uitwerking van dezelfde storing?
Heel af en toe doet de auto vreemd tijdens het wegrijden vanuit parkeerstand. Ik start, zet de automaat in Drive en laat voorzichtig de rem los. De auto begint dan als een bezetene te 'duwen' en ik moet juist weer harder gaan remmen. Rem loslaten lost dit probleem direct op, rem vasthouden betekent meestal afslaan van de motor. Ook weer zonder foutmelding in het systeem. Ik kan direct weer starten en wegrijden. Probleem doet zich niet voor als ik de motor start en even (30-60 seconden) laat lopen, al weet ik dat niet 100% zeker. Wellicht is dit dus een op zichzelf staand probleem en moet ik er een apart topic van maken, maar wie weet legt iemand een link tussen deze twee vreemde gedragingen.
Wie herkent mijn klachten? Wie heeft tips? Wat moet ik doen????
Specificaties
Uitvoering: 530i
Versnelling: automaat
Bouwjaar: 2006
Kilometerstand: 78.000
M-Sportpakket
Active Steering
Full options, wellicht niet relevant, maar ik noem het voor de zekerheid toch even