trillen in stuur
trillen in stuur
Mijn BMW 316i van '00 trilt soms in het stuur. Ik heb de 18 inch laten balanceren. Het probleem blijft. Heb er nu (weer) 16 inch onder gezet, maar doet het nog. Het probleem is sinds enkele weken. En dan van ongeveer tussen de 70 en 90 km/u. Hij doet het dus niet altijd. Iemand enig idee (of zelfde ervaring) wat dit kan zijn? Ik vind dit maar niets omdat bij mij de auto 100% in orde moet zijn.
groet Marcel
groet Marcel
Re: trillen in stuur
Heb je het op bepaalde momenten, of is het blijvend trillen
Ik had het met het afremmen namelijk, ongeveer op dezelfde snelheid begon het stuur ook te trillen.
schijven krom, van die achterlijke rotbeesten af en toe voor je auto (|
Ik had het met het afremmen namelijk, ongeveer op dezelfde snelheid begon het stuur ook te trillen.
schijven krom, van die achterlijke rotbeesten af en toe voor je auto (|
BMW is a pleasure that you never can measure
Re: trillen in stuur
Het komt voor tijdens het rijden, en dan tussen de 70 en 90. Maar doet het niet altijd. Ene keer trilt ie wel, andere keer niet. Dat is het gekke, hij doet het niet altijd.
Re: trillen in stuur
waarschijnlijk ben je toe aan een rem revisie setje heb t zelfde gehad bij een E36 compact
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 09 feb 2008, 14:08
Re: trillen in stuur
de silanblokken kunnen namelijk ook versleten zijn (vooraan)
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 21 jul 2008, 20:33
Re: trillen in stuur
je moet eens kijken of het probleem in je wielen en balancering daarvan zit, of in je aandrijflijn...klinkt heel ingewikkeld, maar is het niet. op het moment dat je wagen begint te trillen trap je je koppeling gewoon in, en laat hem rollen. als hij dan nog trilt, weet je dat het niet in je aandrijving zit. een kapotte hardeyschijf of kruiskoppeling in je aandrijfas kan ook trillingen veroorzaken. je remschijfjes kunnen ook krom zijn, maar dan moet je dat alleen ervaren bij afremmen...
Re: trillen in stuur
ik heb t ook tussen de 70 en 90
maar bij mij weet ik mischien de oorzaak ik heb linksvoor en links achter dezelfde banden die van de winter vervangen moeten worden en rechtsvoor en rechtsachter banden van ongeveer een jaartje maar als ik rij en laat t stuur los dan trekt hij heel licht na links
dus da ga ik wel verandere als ik 2 nieuwe banden ga halen die gooi ik achter en de vrij nieuwe voor en opnieuw laten balancere en dan kijke hoe t is
maar bij mij weet ik mischien de oorzaak ik heb linksvoor en links achter dezelfde banden die van de winter vervangen moeten worden en rechtsvoor en rechtsachter banden van ongeveer een jaartje maar als ik rij en laat t stuur los dan trekt hij heel licht na links
dus da ga ik wel verandere als ik 2 nieuwe banden ga halen die gooi ik achter en de vrij nieuwe voor en opnieuw laten balancere en dan kijke hoe t is
* Nissan Sunny 1.4 16v bj 1994*
* Opel astra 1.6 8v bj 2001*
* Bmw 320d bj 2001*
* Audi A3 1,9 TDI bj 2005*
* Opel astra 1.6 8v bj 2001*
* Bmw 320d bj 2001*
* Audi A3 1,9 TDI bj 2005*
Re: trillen in stuur
Afgelopen vrijdag zijn de draagarmrubbers, remschijven, blokken en remklauwen vervangen.
Sindsdien is tot nu toe het trillen over.
Sindsdien is tot nu toe het trillen over.
-
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:04
Re: trillen in stuur
Het zat heb in je draagarm rubbers denk ik.Marcel H schreef:Afgelopen vrijdag zijn de draagarmrubbers, remschijven, blokken en remklauwen vervangen.
Sindsdien is tot nu toe het trillen over.
voel je nu ook dat ie strakker rijd?
Re: trillen in stuur
Hallo,
Ik heb momenteel hetzelfde probleem. Rond de 80 - 100 km/u kan het sturen in een keer beginnen te trillen, meestal na ongeveer 30 - 40 min rijden. Je voelt dan echt dat er een onbelans in de wielen zit, ook bij het minderen van vaart. Het gekke is, dat het tamelijk willekeurig is wanneer de wielen beginnen te trillen.
Ik lees in dit forum dat het de draagarmrubbers kunnen zijn. Deze diagnose is ook door de garage gesteld, afgelopen zaterdag. Maar de rubbers zijn samen met de draagarmen vervangen (beide van het merk Febi-Bilstein), zo'n 40.000 kilometer geleden. Kan het zijn, dat deze inmiddels aan vervanging toe zijn? Wat is de gemiddelde levensduur van de draagarmrubbers?
Ik hoor het graag.
Groet,
Mark
Ik heb momenteel hetzelfde probleem. Rond de 80 - 100 km/u kan het sturen in een keer beginnen te trillen, meestal na ongeveer 30 - 40 min rijden. Je voelt dan echt dat er een onbelans in de wielen zit, ook bij het minderen van vaart. Het gekke is, dat het tamelijk willekeurig is wanneer de wielen beginnen te trillen.
Ik lees in dit forum dat het de draagarmrubbers kunnen zijn. Deze diagnose is ook door de garage gesteld, afgelopen zaterdag. Maar de rubbers zijn samen met de draagarmen vervangen (beide van het merk Febi-Bilstein), zo'n 40.000 kilometer geleden. Kan het zijn, dat deze inmiddels aan vervanging toe zijn? Wat is de gemiddelde levensduur van de draagarmrubbers?
Ik hoor het graag.
Groet,
Mark
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: trillen in stuur
ik zit te denken aan de rem-inrichting.
Dat het pas bij meerdere minuten voorkomt wijst op dat de veroorzaker eerst warm word voordat ie problemen veroorzaakt.
Dat het pas bij meerdere minuten voorkomt wijst op dat de veroorzaker eerst warm word voordat ie problemen veroorzaakt.
Re: trillen in stuur
Beste Bjorn,
Bedankt voor je reactie. Het gekke is alleen dat hij het dus ook doet als de remmen gedurende een lang stuk rijden totaal niet gebruikt worden. Als hij een onbalans krijgt, kan je dat ook goed horen in de auto, als een soort zoemend/dreunend geluid. En als je langzamer rijdt, voel je de wielen ook echt 'wiebelen', alsof het wiel/de velg niet goed vast zou zitten...
Heel vreemd allemaal. Maar ik hoor het graag.
Groet,
Mark
Bedankt voor je reactie. Het gekke is alleen dat hij het dus ook doet als de remmen gedurende een lang stuk rijden totaal niet gebruikt worden. Als hij een onbalans krijgt, kan je dat ook goed horen in de auto, als een soort zoemend/dreunend geluid. En als je langzamer rijdt, voel je de wielen ook echt 'wiebelen', alsof het wiel/de velg niet goed vast zou zitten...
Heel vreemd allemaal. Maar ik hoor het graag.
Groet,
Mark
Re: trillen in stuur
Het kan zijn dat het in je banden zit....Maar dan zou je het moeten merken dat het bij stevig doorrijden eerder optreed.
Ik heb dat op de vorige auto bij de eerste bandenset gehad. Deze waren zeer temperatuur gevoelig en koud gebalanceerd. Gevolg was dat ze warm in onbalans waren. Deze heb ik warm laten balanceren en sindsdien alleen last met kouden banden en niet met warme....Toch beter...
Maar kan je ergens verschil in merken ? Bijvoorbeeld bij veel bochten meer last, na remmen meer last, na lange rechte stukken meer last ? Iets ?
Ik heb dat op de vorige auto bij de eerste bandenset gehad. Deze waren zeer temperatuur gevoelig en koud gebalanceerd. Gevolg was dat ze warm in onbalans waren. Deze heb ik warm laten balanceren en sindsdien alleen last met kouden banden en niet met warme....Toch beter...
Maar kan je ergens verschil in merken ? Bijvoorbeeld bij veel bochten meer last, na remmen meer last, na lange rechte stukken meer last ? Iets ?