Pagina 1 van 1

Acculampje blijft branden, wat te doen

Geplaatst: 23 sep 2012, 19:24
door 525td1998
Ik heb vorig jaar een BMW E39 525TD (1998) gekocht. Erg tevreden over het comfort en de auto in het algemeen, wat minder tevreden over de hoge kosten van reparaties. Het grootste probleem is het feit dat ik geen vaste garage heb. Ik vind het ook vaak moeilijk om een garage te vertrouwen. Ik vind het prima om een marktconforme prijs te betalen voor reparaties, maar ik vind het zonde om nieuwe onderdelen te kopen voor zo'n relatief oude auto.

Nu heb ik het volgende probleem:
Vorige week begon ineens mijn acculampje te branden toen ik op de snelweg reed. 50 km later was ik op mijn werk en 's avonds heb ik de gok toch maar gewaagd om weer terug te rijden. Het lampje brandde niet op de terugweg. De volgende dag brandde het lampje weer, op de heen- en de terugreis.

Na wat onderzoek op de verschillende forums kunnen het verschillende dingen zijn:
-koolborstels
-complete dynamo

Waar ik nu bang voor ben: Garage zal zeggen dat de complete dynamo vervangen moet worden, terwijl het probleem bij de koolborstels ligt. Een nieuwe (of gebruikte) dynamo zal natuurlijk vele malen duurder zijn. Ik zal veel liever zelf de onderdelen regelen en dat ik alleen uurloon afreken. Ik neem aan dat garages dat liever niet doen.

Hoe kan ik bovenstaand probleem nu het beste oplossen? Heeft iemand hier connecties in Friesland?


(toevoeging: als ik 4000 toeren draai gaat het lampje flikkeren)

Re: Acculampje blijft branden, wat te doen

Geplaatst: 24 sep 2012, 14:23
door dw70
Als je de auto kunt missen de garage vragen: dynamo uitbouwen en wegbrengen naar een revisiebedrijf. Die zetten er nieuwe lagers op, nieuwe spanningsstabilisator (inclusief koolborstels) en kijken ook de gelijkrichtbrug in de dynamo na.

Ook een normale garagist kan je zo een nieuwe spanningsstabilisator plaatsen. Maar dan heb je nog geen nieuwe lagers erop. En dat is minstens zo belangrijk.

Al naar gelang het model dynamo kost een revisiedynamo tussen de 130-220 Euro. Omdat ik zelf sleutel zette ik eerst een nieuwe spanningsstabilisator erop om 70.oooKm later er nieuwe lagers in te laten zetten. Kostte helemaal niks (60E geloof ik omgerekend van guldens naar euro's). Weer 200K later compleet laten reviseren. Kostte me nog geen 150 Euro. Heeft tot en met de verkoop perfect gefunctioneerd.

Maar ga geen nieuwe kopen, dat is echt onzin. En als je vaak dynamo's wisselt doe je dit binnen 20 minuten. Nou wat telt dan een garage voor in-en uitbouwen 1u? of 1,5u?
Aan de goden overgeleverd.

Re: Acculampje blijft branden, wat te doen

Geplaatst: 24 sep 2012, 19:28
door marcel530D
ik weet niet waar je woont in friesland maar garage offenga in franeker is zeker een aanrader.
ze zijn BMW specialist met lage uur tarieven.