Pagina 1 van 1

Hoe soepel schakelt jouw handgeschakelde bak?

Geplaatst: 23 sep 2012, 21:31
door kos.be
Persoonlijk vind ik het schakelgedrag van mijn E61 520 nogal stroef in vergelijking tot mijn vorige wagens (allemaal Citroëns) en onze tweede wagen (Citroën C3).
Vlot vanuit de pols op- en afschakelen lukt niet, ik moet nogal duwen en trekken, soms moet ik een tweede keer proberen om de volgende versnelling te kunnen nemen.
Eerst dacht ik dat ik nog wat moest wennen, het is immers mijn eerste BMW, maar ik raak er niet aan gewend en vraag me echt af of BMW het zo bedoeld heeft...

Dus mijn vraag aan jullie: hoe ervaren jullie de handgeschakelde versnellingsbak van jullie BMW?

Re: Hoe soepel schakelt jouw handgeschakelde bak?

Geplaatst: 24 sep 2012, 01:10
door Lowkey
Hoeveel kilometer heb je er op zitten? Ik heb een tijdje in een E60 530dM gereden. Deze had 280 dkm op de klok. Schakelde redelijk soepel behalve van 1 naar 2 en vice versa niet echt lekker meer. Nadeel was wel de vrij zware koppeling (500Nm koppel!!)... Ik moet idd ook zeggen mijn XM 2.1 turbo D schakelde beter (citroen). Maar een C3? Met welke motor?

Re: Hoe soepel schakelt jouw handgeschakelde bak?

Geplaatst: 24 sep 2012, 08:23
door kos.be
Momenteel staan er een 143.000km op, maar vond bij aanschaf op 127.000km al dat hij zo stroef schakelde.
De koppeling vind ik inderdaad ook behoorlijk zwaar, vooral als je zoals ik dagelijks toch een 30km accordeon-file te verwerken hebt. Krijg na een tijdje zelfs krampen in mijn been, iets wat ik met nog geen andere auto meegemaakt heb.
Ik heb met zowat het ganse Citroen gamma gereden, hetzij mijn eigen wagens, vervang- en testwagens of wagens van familie, benzine- en dieselmotoren: Visa, AX, BX, CX, Xsara, Xantia, XM, C5 I, C5 III, Evasion, C3, allemaal handgeschakeld, maar kan niet zeggen dat ik ooit ervaren heb dat een bak zo stroef schakelde als nu in mijn BMW.
Heb vroeger ook eens met een E39 525i, E32 730i en E38 728i gereden, ook alle handgeschakeld en kan me niet herinneren dat ze ook zo stroef schakelden.

Vind het dus wel bijzonder jammer dat nu mijn eerste eigen BMW hierin zo teleurstelt. :(

@Lowkey: onze C3 is een 1.1i, schakelen gaat als een warm mes door warme boter!

Re: Hoe soepel schakelt jouw handgeschakelde bak?

Geplaatst: 24 sep 2012, 15:46
door Broncky
Hier E61 2006 520D gechipt, 170.000km en schakelt als een klok. Geen enkele versnelling gaat stroef...

Re: Hoe soepel schakelt jouw handgeschakelde bak?

Geplaatst: 24 sep 2012, 17:30
door tom_il
Nog nooit met een E60 handgeschakeld gereden maar wel met een E90 320d.
Ik vond de koppeling zwaar en zowel ik als mijn collega hadden wat problemen om schokken te vermijden in 1st.

Re: Hoe soepel schakelt jouw handgeschakelde bak?

Geplaatst: 24 sep 2012, 19:59
door kos.be
@tom_il: Dat niet kunnen vermijden van die schokken ligt aan de CDV (Clutch Delay Valve).
Die zou ik ook nog willen laten vervangen, zou naar wat ik al gelezen heb, de moeite waard zijn!
Hier meer uitleg hierover.

@Broncky: goed om te lezen dat het ook anders kan. Mss een van de dagen toch eens langs de dealer gaan om te horen of er iets aan gedaan kan worden. Heb nog half jaar garantie van de verkoper...

Re: Hoe soepel schakelt jouw handgeschakelde bak?

Geplaatst: 25 sep 2012, 00:18
door Lowkey
Kos.be wat jij beschrijft klinkt toch een beetje raar dat het zo slecht zou schakelen.... zwaar kan natuurlijk wel maar moet gewoon soepel gaan. Misschien eens bij ZF dortmund langsgaan voor service.

Re: Hoe soepel schakelt jouw handgeschakelde bak?

Geplaatst: 25 sep 2012, 07:01
door Robert65
Ik heb ook een 520D ('06), met nu 170.000 km ervaring.
De bak schakelt trefzeker en soepel, maar wel zwaarder dan de Megane die ik zakelijk rij. Bij de Megane voelt het meer aan als een polsbeweging en dan heb ik de juiste versnelling, bij de BMW moet er wel wat meer "kracht" in de beweging zitten.
Tussen 1 en 2 zit inderdaad wat meer "weerstand", maar over het algemeen schakelt de bak dus wat zwaarder, maar absoluut soepel.
Normaliter zou zwaarder (en met name hakeriger) schakelen door het onvoldoende vrijkomen van de koppeling komen. Gezien de kilometerstand lijkt me dat ook nog niet aan de hand.
suc6

Re: Hoe soepel schakelt jouw handgeschakelde bak?

Geplaatst: 25 sep 2012, 19:44
door kos.be
Even een update posten...
Vandaag toevallig een garage gepasseerd die volgens hun uithangbord gespecialiseerd zijn in Audi, VW en BMW.
Ben daar even gestopt en gevraagd of zij wisten of het mss een bekend probleem was bij de handgeschakelde bakken dat die wat stroever schakelen. De brave man is mee naar mijn auto gaan kijken en heeft een kort testritje gemaakt. Volgens hem was er niets mis mee en schakelt mijn auto zoals het zou moeten.
Nadien bij BMW dealer langsgeweest, daar hetzelfde verhaal uit de doeken gedaan. Wederom kwam er een brave man een testrit maken. Met ook hier hetzelfde verdict: auto schakelt zoals het hoort, hij zou zelfs blij geweest zijn als alle auto's van die leeftijd met die km-stand zo zouden schakelen.
Ik zal er dus mee moeten leven dat een BMW niet zo soepel schakelt als een Citroën.

Re: Hoe soepel schakelt jouw handgeschakelde bak?

Geplaatst: 28 sep 2012, 18:56
door daaj.mensinga
Dit is idd zoals een bmw hoort te schakelen.
Het gaat wat stroever maar het voelt wel degelijk.

Heb zelf ooit een megane rs gehad en dat voldoelde naar mijn idee als schakelen in een bak met dublo.

Re: Hoe soepel schakelt jouw handgeschakelde bak?

Geplaatst: 10 okt 2012, 14:47
door frankderuygt
heb geen zorgen kos ik heb ook een handbak en idd ze schakelen zwaar maar het gaat wat soepeler als je iets hoger in de toeren zit, dan schakeld die van mij iets makelijker

Re: Hoe soepel schakelt jouw handgeschakelde bak?

Geplaatst: 10 okt 2012, 16:39
door Ballistic
Ik dacht dat ik de enige was die er zo over dacht. Gelukkig niet.
Wat een kreng van een handbak heeft BMW erin gezet zeg.

Re: Hoe soepel schakelt jouw handgeschakelde bak?

Geplaatst: 14 okt 2012, 21:22
door tikkie
Ook ik vond mijn vorige e61 523i zwaar schakelen, hetzelfde geldt voor de koppeling, zeker in druk verkeer en files is het gewoon stevig werken. Het was voor mij reden (of excuus.. :) ) om over te stappen naar een automaat, geen spijt van.... :whistle: