Pagina 1 van 2

Einde raad.. Slechte koude start, brandstofleiding trilt!

Geplaatst: 25 sep 2012, 20:02
door BMW316TI
Beste mensen,

Ik heb sinds 2 maanden een BMW 316TI (1.8 compact) e46. Ben erg tevreden over de auto alleen zit ik sinds het begin al met een probleem. De auto start slecht bij een koude start. Hij gaat schommelen rond de 500 toeren en slaat vervolgens uit. Na ongeveer 3x dit herhalen schieten de toeren dan toch omhoog na ongeveer 1600 en zakken vervolgens netjes naar 600 waarna het probleem weg is.

De reden dat ik dit niet bij aankoop heb gemerkt is waarschijnlijk omdat de auto niet 100% koud was tijdens de test ritten. Ik heb de auto grondig laten controleren voor ik hem kocht door een monteur (kennis). Zo heb ik de auto o.a. laten uitlezen en gaf deze geen noemenswaardige foutmeldingen.

Mijn monteur merkte tijdens deze controle wel op dat het brandstoffilter warm werd (wrijving) dus heb deze direct laten vervangen na aanschaf. Deze filter is overigens juist gemonteerd en word ook niet meer warm.

Ook hoor ik af en toe een kreunend geluid dat afkomstig is van de brandstofleiding. Je voelt de leiding ook trillen, na mate je richting de tank voelt word het trillen erger.

Ik heb de auto ook na het ontdekken van het probleem laten uitlezen resultaat: Enkele niet noemenswaardige foutcodes en een code die aangaf dat er "een plaatje niet aanwezig was op de lmm"

Deze foutcodes laten resetten en een week later terug gegaan, resultaat: Geen foutcodes meer....

Ik had gehoopt dat de LMM defect was....

Vandaag heb ik de brandstofpomp zichtbaar gemaakt door de bank en het afdekplaatje te verwijderen, wanneer de trilling hoorbaar is heb ik aan de brandstofleiding gevoeld waar deze de pomp verlaat maar hier is de trilling niet goed voelbaar :(

Het is een hele lap tekst zal vast nog wel wat vergeten zijn maar Ik ben ten einde raad, ik zit erover te denken om de brandstofpomp te vervangen in de hoop dat het kreunen dan weg is, zou dit misschien ook in verband kunnen staan met het slechte starten?

Als ik de auto op contact zet slaat de brandstofpomp wel direct aan!

Ik hoop dat er hier iemand is die mij ook maar een beetje op weg kan helpen!

Alvast bedankt! :duimen:

Re: Einde raad.. Slechte koude start, brandstofleiding trilt

Geplaatst: 26 sep 2012, 12:20
door Ovitius
Nog een paar vraagjes:

Bougies al gecontroleerd? Zitten er ook nog trillingen in je brandstofleiding als hij éénmaal warm is? heb je verder ook nog problemen met vermogen?

Re: Einde raad.. Slechte koude start, brandstofleiding trilt

Geplaatst: 26 sep 2012, 12:53
door BMW316TI
Ik heb de bougies nog niet gecontroleerd, bedoel je hiermee vervangen of kleur bekijken?

De trillingen komen ongeveer 4 van de 5 ritten voor en beginnen pas als de auto een beetje warm is, dus niet direct bij of na het starten.Verder is het kreunen een niet constante aanwezig geluid dat zacht begint en binnen een paar seconden luid duidelijk word en dan weer even weg is. Het kreunen gaat gepaard met de trillingen in de leiding.

Als ik de auto heb gestart en dan weg rij merk ik dat de auto niet gelijdelijk gas geeft dus een beetje inhoud, na een paar meter is dit weg.

Re: Einde raad.. Slechte koude start, brandstofleiding trilt

Geplaatst: 27 sep 2012, 08:23
door BMW316TI
Omdat mijn vermoeden erg uit gaat naar de brandstofpomp wil ik dit testen met een andere pomp. Aangezien die pomp nieuw ontzettend duur is en ik er niet 100% zeker van ben dat dit het is heb ik een sloperij gebeld hier in de buurt. Zij hebben er een aantal liggen echter niet van precies van mijn bouwjaar en motorinhoud :( Weet iemand of de brandstofpomp van een 1.8 hetzelfde is als die van een 2.0 uit hetzelfde bouwjaar 2001?

Re: Einde raad.. Slechte koude start, brandstofleiding trilt

Geplaatst: 27 sep 2012, 09:37
door Ovitius
tsja, dacht even dat het misschien aan je brandstoffilter lag maar zie dat je die al vervangen hebt.

Re: Einde raad.. Slechte koude start, brandstofleiding trilt

Geplaatst: 27 sep 2012, 10:49
door BMW316TI
Ja dat was ook mijn vermoeden toen bleek dat de auto slecht starte... Maar na het vervangen is de brandstofleiding pas gaan kreunen en trillen... Kan het zijn dat de pomp door het lange rijden met een verstopte filter defect is geraakt waardoor hij niet meer genoeg druk produceert? En dat door het vervangen van de brandstoffilter nu die kreun geluiden en trillingen plaatsvinden omdat er simpelweg te weinig druk op de leiding staat?

Iemand? Alle ideen en theorien zijn van harte welkom!!!

Re: Einde raad.. Slechte koude start, brandstofleiding trilt

Geplaatst: 27 sep 2012, 13:09
door dw70

Re: Einde raad.. Slechte koude start, brandstofleiding trilt

Geplaatst: 27 sep 2012, 15:29
door nailed
Intresant topic om te lezen rij nu zelf ongeveer een jaar E46 316i en ook doorgaans korte stukjes omdat het werk op 10-15 km afstand zit. Misschien dat de tips die daar instaan jou probleem kunnen verhelpen

Re: Einde raad.. Slechte koude start, brandstofleiding trilt

Geplaatst: 28 sep 2012, 17:27
door Ovitius
lijkt me niet logisch, maar omdat je trillingen pas na het vervangen van het brandstoffilter zijn ontstaan kan dat misschien ook wel aan je nieuwe brandstoffilter liggen. Is dit een oem exemplaar of iets anders?

Re: Einde raad.. Slechte koude start, brandstofleiding trilt

Geplaatst: 30 sep 2012, 20:02
door BMW316TI
Het probleem is opgelost, ik heb de benzinepomp in de tank vervangen en het trillen en kreunen uit de brandstofleiding is weg. Ook het startprobleem is hiermee verholpen! De brandstoffilter was overigens van Bosch.

Bedankt voor de reacties, ik hoop dat iemand nog iets aan dit topic heeft aangezien ik niks op internet heb kunnen vinden over deze symptomen.

Groetjes

Re: Einde raad.. Slechte koude start, brandstofleiding trilt

Geplaatst: 10 dec 2012, 21:26
door BMW316TI
Ik heb jullie raad nodig!
Naar bovenstaand probleem opgelost te hebben enige tijd geleden komt het probleem volgens mij weer terug... :nee: Als ik de auto op contact zet of direct start hoor ik weer die "kreun" in de benzineleiding! De startproblemen blijven voorlopig uit maar die kreun bevalt me niet! Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen veroorzaken? Aan de benzinepomp in de tank ligt het waarschijnlijk niet, deze is net vervangen... Iemand een idee? Alle mogelijke oplossingen of hersenspinsels zijn van harte welkom!

Alvast bedankt! :duim:

Re: Einde raad.. Slechte koude start, brandstofleiding trilt

Geplaatst: 11 dec 2012, 09:25
door BMW316TI
Ik heb al kunnen vinden dat het "kreunen" officieel resonantie heet... Iemand een idee hoe dit kan ontstaan?

Re: Einde raad.. Slechte koude start, brandstofleiding trilt

Geplaatst: 11 dec 2012, 11:11
door AlexS
Korte strikvraag :) gebeurt het alleen bij ingeschakelde airco? Ik vraag dat omdat er een technisch bulletin is van 03-2003, waarin dit wordt besproken. Hiervoor moet een aircoleiding worden vervangen, per motortype verschillend.

Als je DIS software hebt zit het in de technisch bulletins, groep 64 03 03

Re: Einde raad.. Slechte koude start, brandstofleiding trilt

Geplaatst: 11 dec 2012, 11:22
door BMW316TI
Nee helaas! Zodra ik de auto op contact zet gaat de brandstofpomp druk opbouwen, daarbij hoor ik een korte "kreun" die voortkomt uit een trilling.... Dit probleem deed zich voordat ik de brandstofpomp heb vervangen ook voor tijdens het rijden of stationair draaien. Ik heb dus het idee dat de leiding een beetje leegloopt/druk verliest wanneer ik de auto een tijdje niet gebruik. Bij het op druk brengen komt dit geluid voor en ik ben bang dat mijn vroige brandstofpomp hierdoor dood is gegaan.... Zijn geen goedkope dingen dus wil graag voorkomen nogmaals een nieuwe pomp te moeten kopen!

Re: Einde raad.. Slechte koude start, brandstofleiding trilt

Geplaatst: 11 dec 2012, 11:32
door AlexS
In DIS staat hier ook wel een en ander over; op de injectorrail aan de distributiezijde zit een meetpunt.