Pagina 1 van 3
Wisselend vermogen BMW 330d E46
Geplaatst: 08 okt 2012, 14:15
door rluijten
Mijn 330d (E46) uit 2003 met 204 pk levert niet altijd zijn maximaal vermogen.
Soms als ik vanuit 100 km/uur flink doortrek op de autosnelweg, heb ik het idee alsof het een 320d is. Tevens op een ander moment trekt hij werkelijk de straatstenen eruit.
Dit gebeurt ook vanuit stilstand. De ene keer valt het wat tegen (komt in de lage toerentallen sowieso moeilijk op gang), de andere keer heb je weer echt het gevoel dat het een 330d is. Ook als je weinig vermogen vraagt voel je verschil in de reactie van het gaspedaal. Soms is deze heel accuraat, en trekt de auto bij de geringste beweging lekker door. De andere keer reageert het gas wat trager.
Ik ben er al lang naar op zoek, en heb ook al de nodige dingen gedaan:
- EGR is schoon, swirl-flaps zijn verwijderd
- Drukregelaar van vacuumsysteem vervangen/uitgewisseld van de turboregeling en de EGR. Bij het vervangen van de turboregelaar werd het iets beter, alsof de schoepenverstelling de oorzaak leek te zijn. (Deze beweegt met de hand nog prima heen en weer)
- Preventief de nodige vacuumslangen vervangen
- Alle verstuivers zijn gereviseerd
- Brandstoffilter en luchtfilter zijn vervangen
Ik geloof niet dat het de LMM is. De auto stottert niet en trekt soms wel goed, soms niet. Veel gelezen over de LMM, maar dan zou er een omslagpunt moeten zijn rond de 3000-3500 toeren in vermogen. Dat heeft de mijne NIET.
Wat me wel opvalt is dat de turbo goed hoorbij is en fluit. Zou deze te veel druk kunnen leveren? Of wordt deze verkeerd bemeten en wordt de turbo verkeerd aangestuurd? Begrensd de motorelektronica in dat geval een en ander?
Re: wisselend vermogen 330d
Geplaatst: 22 okt 2012, 14:11
door Spete
Het lijkt vreemd ik nu ga zeggen, maar het zou zomaar een oplossing kunnen zijn.
Mijn auto, ook een 150kw, had vergelijkbare symptomen, en is er laatst compleet mee opgehouden. Ik vreesde voor de koppakking, maar het bleek het volgende te zijn:
de slangetjes van de carterontluchting waren de boosdoener. De bovenste van de twee (bovenin bij de inlaat) was deels verstopt, waardoor de onderste (in het carter) af en toe olie ging zuigen.
In mijn geval is dit op één moment zo hevig geworden, dat door deze slangetjes motorolie naar boven is gezogen, en zo door de kleppen de cilinders in werd geduwd. Normaal zorgde dit af en toe voor een kleine trilling in de motor (hij verslikte zich dus in motorolie), maar vorige week heeft hij ineens alle olie naar binnen gezogen, met als gevolg blauwe wolken en een kofferklep vol met olie, waardoor ik dus het idee had dat de koppakking kapot was waar de olie naar binnen werd getrokken. Nadat dit gebeurde stond ik langs de snelweg, gelijk de motor uitgezet. Toen de meneer van de ANWB kwam, probeerden we de auto te starten maar bleek de motor volledig vast te zitten. Op dat moment gaan natuurlijk alleen de ergste dingen door je hoofd.
Nu ging ik vanochtend naar mijn garage waar de auto naartoe is gesleept, en bleek dat de auto gewoon weer prima startte.
Er stond dus een cilinder vol met olie, en dat kreeg de motor niet naar buiten geduwd.
Gelukkig heb ik verder niets geprobeert, en is de auto er hopelijk zonder grote schade vanaf gekomen.
Het is een rare theorie, maar het zou zomaar je oplossing kunnen zijn.
Mochten er nog rare dingen naar buiten komen tijdens de reparatie van mijn auto dan zal ik het hier ook neerzetten.
Re: wisselend vermogen 330d
Geplaatst: 25 okt 2012, 20:49
door rluijten
Ik weet eigenlijk niet welke slang je bedoeld. Onder het luchtfilterhuis zit de carterontluchtingsslang, die middels een aftakking op de dikke aanvoerslang van de turbo-inlaat zit. Bedoel je deze?
Deze slang heeft bij mij wel oliesporen (ondanks het vervangen van de carterontluchtingsklep)
Tevens merk ik wel dat ik een heel klein vacuumlekje heb. Als de auto een tijdje stil staat, heb ik geen remdruk meer. Zou dit er iets mee te maken kunnen hebben? Het vacuumpompje moet tijdens het lopen van de motor dit kleine lekje toch kunnen overrulen?
Re: wisselend vermogen 330d
Geplaatst: 31 okt 2012, 20:52
door rluijten
Afgelopen weekend kwam ik erachter dat de vacuumpluggen in beide motorsteunen flink lekten. Ik had een vacuumtester gekocht (handpompje), en deze kreeg ze echt niet op onderdruk.
Vorig jaar nieuwe motorsteunen in gekomen (orgineel) en (zover ik weet) orginele vacuumpluggen op de leiding, en niet dicht te krijgen.
Dat zal wel zijn dat deze vacuum gaat verliezen zodra de regelaar voor deze leidingen opengaat. Heb het gerepareerd met teflontape om de pluggen. Ik verdenk dit ervan dat door het vacuumlek de turboregeling niet meer goed gewerkt heeft. Ben benieuwd of dit de oorzaak was van een lange zoektocht.
Alleen ik maak me wel zorgen over de andere mensen die een 330d hebben. Zouden hun motorsteunen wel dicht zijn???
Re: wisselend vermogen 330d
Geplaatst: 02 jul 2014, 15:41
door blueberry85
Hallo, een beetje late reactie van mijn kant.
als je de swirls verwijdert dienen deze in de ecu in 1 ofwel bedient gezet worden zodat de ecu altijd vrijgaaf ziet vanuit de swirls.
Je moet dit alsware simuleren om vol vermogen te krijgen te mogen krijgen van de ECU.
ik heb 1week met deze storing gereden en na wat programeerwerk bij Johan van Vught, VVT dieseltuning hebben we de storing kunnen verhelpen.
mocht je de storing nog hebben en de auto dan is het een telefoontje waard aan VVT Marum.
Succes.
Re: wisselend vermogen 330d
Geplaatst: 02 jul 2014, 17:50
door martinus83
Interresant topic dit. Bedankt voor het alsnog posten van je update Blueberry85
Heeft elke 330d vacuüm gestuurde motorsteunen?
Re: wisselend vermogen 330d
Geplaatst: 02 jul 2014, 20:50
door Turmalin
martinus83 schreef:
Heeft elke 330d vacuüm gestuurde motorsteunen?
Volgens mij wel
klik
Re: wisselend vermogen 330d
Geplaatst: 11 aug 2016, 09:17
door martinus83
Even dit topic kicken, want nu heb ik dus precies hetzelfde probleem.
Ik heb soms geen vermogen, of half vermogen, en soms vol vermogen.
Wat is er onlangs gebeurt;
- Uitlaatspruitstuk vervangen
- Swirl flaps verwijderd
- 2 motorsteunen vervangen.
Hoe en waar kan ik nou checken wat de oorzaak is?
edit: swirl flaps op 1 ofwel bedient zetten, dat is het niet want van Ratingen heeft dit al tientallen keren gedaan.
Mijn turbo is electrische gestuurd dus vaccuum lek kan het niet zijn.
Ik ga een andere LMM proberen, kijken of we dat uit kunnen sluiten.
Re: wisselend vermogen 330d
Geplaatst: 11 aug 2016, 09:54
door Quadrantz
Heb je de Vacuum slangen al gecontroleerd? Ik heb het met mijn E46 320D gehad en dat bleek aan scheurtjes in de vacuumslangen te liggen. Was een goedkope oplossing
Re: wisselend vermogen 330d
Geplaatst: 11 aug 2016, 10:18
door JdM
martinus83 schreef:Even dit topic kicken, want nu heb ik dus precies hetzelfde probleem.
[...]
Mijn turbo is electrische gestuurd dus vaccuum lek kan het niet zijn.
[...]
Ik ben benieuwd waar je deze kennis vandaan hebt?
Jouw turbo is bij mijn weten namelijk zowel elektrisch als vacuüm gestuurd, ik neem aan dat je een 204PK 3.0D hebt?
Er is een constant vacuüm aanwezig en een elektrische klep gaat open om de vaanverstelling via het vacuüm van de turbo aan te sturen, de bediening gaat dus via beide systemen. Als niet klopt wat ik zeg, dan zijn er twee types turbo voor de 204PK 3.0D.
Ik heb mijn eigen 3.0D al vanaf alle kanten bewerkt; nieuw uitlaatspruitstuk (waardoor je bij de turbo moet zijn)/EGR en inlaat gereinigd (ook vacuüm)/Gloeibougies en stuurapparaat vervangen/ regulier onderhoud (olie,filters) dus ik zie mezelf wel als iemand die het motorblok een beetje kent, maar ik laat me graag overtuigen.
Is de auto al eens uitgelezen, want een hangende klep die de turbo niet aanstuurt geeft waarschijnlijk wel een foutmelding. Ook een vaak voorkomend probleem met vacuüm kan een melding veroorzaken , omdat de motor niet de druk bij een x-toerental krijgt die verwacht wordt.
Re: wisselend vermogen 330d
Geplaatst: 17 aug 2016, 08:37
door martinus83
Even een update, en JdM zn opmerkingen beantwoorden.
Er zijn inderdaad twee type turbos als ik een revisie bedrijf uit Drunen moet geloven. Maar dan heb je het over vaccuum of electronisch gestuurd.
Ook Box-inc uit Oss zei dat deze turbo wel degelijk electronisch gestuurd is maar er ook nog een vacuum circuit is. Dit bevestigd idd jou opmerking.
De dingen die jij noemt zijn bij mij ook aangepakt.
- uitlaatspruitstuk vervangen door gietijzer
- gloeiregelapparaat (bougies zouden goed zijn want 6 bougies in 1 keer stuk is onwaarschijnlijk zei van Ratingen uit Boekel
- EGR was behoorlijk schoon (klopt, inlaat is vervangen bij 250k=75k geleden)
- Swirl flaps verwijderd
Box-inc uit Oss heeft de auto uitgelezen, de reset, opnieuw uitgelezen en ik krijg een fout melding op de swirl flaps. Van Ratingen zei dat je daar niks aan hoeft toen doen, want hij heeft al zo vaak blanking plates geplaatst en nog nooit wat laten resetten. Box-inc is daarvan niet overtuigd. Dus ik ga VVT uit Marem maar eens bellen.
De LMM geeft geen fout, om dit helemaal uit te sluiten is een nieuwe geplaatst maar de klacht blijft.
Vaccuum lek is uitgesloten door Box-inc.
Brandstof toevoer zou goed zijn. Ik heb soms (zoals vanmorgen naar mn werk) wel weer vol vermogen. Maar nog steeds voornamelijk in hogere toeren (vanaf 2500-2800 rpm)
Afgezien van de swirl flaps geeft de auto geen storing aan. (die storing is maar 1 keer zichtbaar geworden dmw indicatielampje).
Ik weet niet goed wat ik nu moet doen, maar zowel Box-inc als ik gaan wat rondbellen om ideeen op te doen.
Ik houd rekening met het vervangen van de turbo maar heb daar niet echt aanleiding voor. De turbo wordt aangestuurd als je gas geeft, ook als je (zelfs op de brug) merkt dat het vermogen gruwlijk gesmoord wordt.
Tot dusver, suggesties, graag!!
Re: wisselend vermogen 330d
Geplaatst: 17 aug 2016, 10:53
door Quadrantz
Poehhh is een lastige!
Turbo lijkt mij ook wat onwaarschijnlijk, die zou je ook wel moeten horen piepen als ie vervangen moet worden. Maargoed ik zou dan wellicht toch een andere (gereviseerde misschien) turbo proberen om het helemaal uit te sluiten.
Sterkte ermee!
Re: wisselend vermogen 330d
Geplaatst: 17 aug 2016, 11:22
door plorie
martinus83 schreef:
Wat is er onlangs gebeurt;
- Uitlaatspruitstuk vervangen
Inlaatspruitstuk bedoel je neem ik aan? Heb je die klachten vanaf het moment van die swirlflapactie of al eerder?
Zijn er nieuwe pakkingen gebruikt bij montage?
Re: wisselend vermogen 330d
Geplaatst: 17 aug 2016, 14:31
door rob75
Er even vanuit gaande dat alle vacuumleidingen goed zijn en de EGR ook echt werkt, kijk eens naar alle sensoren in het systeem. Dus die voor brandstofdruk en inlaatdruk. Als het regelmatig voorkomt en zelfs te merken is op de brug, sluit dan een diagnosecomputer aan en lees de waardes uit.
Succes,
Rob
Re: wisselend vermogen 330d
Geplaatst: 17 aug 2016, 14:49
door martinus83
plorie schreef:martinus83 schreef:
Wat is er onlangs gebeurt;
- Uitlaatspruitstuk vervangen
Inlaatspruitstuk bedoel je neem ik aan? Heb je die klachten vanaf het moment van die swirlflapactie of al eerder?
Zijn er nieuwe pakkingen gebruikt bij montage?
Nee ik bedoel het uitlaatspruitstuk.
Inlaatspruitstuk is 75000 km vervangen bij BMW breeman meen ik. De asjes lekte ene maand geleden olie dus de swirl flaps zijn er toen uitgehaald. Tegelijk met vervangen van het uitlaatspruitstuk (uiteraard incl nieuwe pakkingen etc)
De klacht is niet meteen sindsdien maar sinds 2 weken daarna.
rob75 schreef:Er even vanuit gaande dat alle vacuumleidingen goed zijn en de EGR ook echt werkt, kijk eens naar alle sensoren in het systeem. Dus die voor brandstofdruk en inlaatdruk. Als het regelmatig voorkomt en zelfs te merken is op de brug, sluit dan een diagnosecomputer aan en lees de waardes uit.
Succes,
Rob
Vaccuum is niet getest op druk, maar de monteur heeft alles met de hand gecontroleerd, weet niet precies hoe..
Maar de turbo werkt niet op vacuum?
Alle waardes zijn uitgelezen met diagnose apparatuur. Niks geks gevonden.
Ik heb vandaag 4 partijen gesproken;
VVT Marem; Kan langskomen, uitlezen, diagnose, op de bank. Hij vind turbo niet waarschijnlijk, zal hem in de swirl flaps kunnen zitten, of een andere fout in de software oid. Hij kan de swirl flaps foutcode weghalen dmv programmeren. Dit komt zo goed als nooit voor maar is wel eens eerder de oplossing geweest al kan hij het niet verklaren.
OBD sint jansklooster; Langskomen kan maar dan moet de auto daar blijven. Langskomen en meteen beginnen en wachten is geen optie.
Swirl flaps fout weghalen dmv aanpassen software 150 euro
EGR uitprogrammeren 150 euro
Beide, ongeveer 200 euro. meerwerk is meer kosten (bij andere fouten oid)
Van Ratingen Boekel; Hij heeft de swirl flaps verwijderd. Software aan moeten passen heeft hij nog nooit meegemaakt. Kan het vaccuum klepje pompje? zijn. Kan het stekkertje zijn wat niet goed is, geen goedcontact oid? Hij wil er naar kijken dus heb een afspraak gemaakt.
Ik heb tijdje terug dus de gloeiregeleenheid laten vervangen, 4 bougies geven een fout, deze worden dan gelijk vervangen.
Box-inc Oss: weet niet zo goed wat te doen. Adviseert demonteren van de turbo maar dit lijkt mij wat te voorbarig. Wat hij wel kan (laten) doen is dmv een relais de foutcode van de swirlflaps doen verdwijnen. Zou hetzelfde effect moeten hebben als softwarematig oplossen.
12-9 kan ik bij van Ratingen terrecht. Kijken of we er dan achterkomen. Plan B is bij VVT de software aanpassen.
Bedankt voor jullie meedenken