Bedankt Jitze, volgende keer maar eens proberen dan als ik het even niet meer weet
computerzot schreef:wat voor bmw heb je? een m3?
Helaas niet, ik heb een '96 323i.
Uiteindelijk heb ik de M3 cat en einddemper 'wat' aangepast mbv de bestaande uitlaat zodat ik het geheel op de originele spruitstukken kon aansluiten; ik had een groot gat in de einddemper, en in de middendemper of cat zat iets los wat hetzelfde geluid veroorzaakte als een versleten dubbelmassa vliegwiel (ik was al op zoek naar info over m20 en m30 vliegwiel conversies), en op toeren eenzelfde geluid maakte als zwevende kleppen.
Gelukkig eerst maar eens de uitlaat-ellende opgelost, scheelt een hoop kopzorgen.
Voor degenen die het niet weten; het model uitlaat onder de 320i/323i begint, net als het 325i/328i/M3 model uitlaat, als dubbele pijp na de spruitstukken.
De 320i/323i uitlaat heeft echter een y-stuk thv de voorstoelen die de cat in draait, en vanaf daar is het een enkelpijps systeem.
En eigenlijk is de diameter helemaal niet slecht... op de foto's lijkt het verschil in diameter heel wat, maar het M3 systeem is dubbelwandig en het échte verschil valt uiteindelijk reuze mee; zo'n 50mm voor de 323i pijpen en 52mm voor de M3 pijpen.
Daarnaast is de 323i uitlaat erg licht, heel erg licht... ik heb zwaardere rvs systemen in de handen gehad... de M3 uitlaat weegt -ontzettend- veel, in die zin moet ik het extra vermogen ook wel hebben, omdat ik nu met een zwaardere kar rondzeul.
Ik denk niet dat er, zoals ik het gedaan heb, veel vermogenswinst te behalen is als je een standaard motor hebt; 5 met wat geluk, en dat verneem je echt niet.
Mijn uitlaat was echter zo ver heen dat ik een wereld van verschil voel, ik denk dat ik een halve manege op sabbatical had met dat stuk oud ijzer.
De flenzen van de M3 cat heb ik afgezaagd, de dubbele wand nog iets verder ingekort en weer volledig rondom vast gelast aan de binnenste pijp.
Vervolgens de twee flenzen van de 323i uitlaat afgezaagd op een lengte dat ze iets in of tegen de M3 pijpen kwamen, hier en daar nog wat aangepast (omdat de harten van de M3 pijpen verder uit elkaar staan dan de harten van de m52 spruitstukken), en uiteindelijk past het.
Nu is één pijp van de 323i net zo groot als de M3 pijp, en de ander viel er met gemak in; toch het bewijs dat BMW super uitlaten ontwerpt, want ondanks dat beide pijpen niet even lang zijn, is de flow capaciteit tóch hetzelfde (of zo goed als).
De originele pijp, nog onder de auto;
De nog niet 'verpeste' M3 uitlaat:
Het (bijna-)eindresultaat:
Hier nog even een video... met -erg- veel rook; de auto heeft een tijd zonder accu gestaan (ivm het lassen), heeft een half uur stationair staan draaien, en verder nog niets; normaal gesproken geen pluim, dus geen lekke koppakking, geen gescheurde kop, geen gescheurde sleeves, geen versleten compressie/schraapveren, geen versleten klepgeleiders/seals
http://www.youtube.com/watch?v=EszxXuFpk6w
Door het geluid van de uitlaat ben ik opnieuw verliefd geworden op deze auto, in het filmpje zijn de enige andere mods een debaffled/ontsnorkelde inlaatbox.
Achteraf gezien had ik met al die moeite beter wat 3" bochten en demper kunnen halen, en met een single systeem kunnen gaan, zeker omdat ik mettertijd weer wil gaan boosten... maar ik had deze uitlaat al, dus soit, het zit er onder en done deal.
Nu nog even zo'n M3-stijl diffusortje monteren, de demper even zwart spuiten, en het lijkt ook wat hehe
