Pagina 1 van 2
Runflat banden
Geplaatst: 11 okt 2012, 12:36
door Randries
Hallo allen,
Ik heb een vraag, ik heb een E90 335D uit 2007 met de banden maten 225/40 R18 (voor) en 255/35 R18 (achter). Nu ben ik benieuwd of ik in plaats van Runflats, gewone banden onder kan plaatsen. Ik heb met een aantal "banden specialisten" gesproken maar die raden het mij allemaal af. Redenen zijn: Onderstel (M-technik) is afgestemd op runflats en (niet onbelangrijk) ontevreden klanten die terug kwamen omdat hun auto opeens als een "boot" rijdt.
Ik lees op het forum dat er menig BMW bezitter over zijn gegaan op gewone banden. Maar wat zijn jullie ervaringen, en kan ik met de huidige velgen (originele Elipsoid) waar nu de runflats (Bridgestone) gemonteerd zijn gewone banden laten monteren.
Waarom wil ik over naar gewone banden!!. Dat is uiteraard de prijs, maar bovenal de geluidsproductie van runflat banden zijn vreselijk, zeker op lagere snelheden onder de 80km/u maken ze een bijna zingend geluid. Het doet gewoon afbreuk aan de auto.
Graag jullie objectieve mening/adviezen... alvast bedankt.
Re: Runflat banden
Geplaatst: 11 okt 2012, 13:31
door Patrickk
Over wel of niet runflat zijn al wat discussies geweest.
Mijn vaders auto (E61 525D) stond op 18inch 245 breed en die heeft de banden gewisseld voor non runflat,
en dat was het in de auto een stuk rustiger geworden en het stuitergehalte was ook aardig minder geworden.
Bij ons komer er geen rft's meer in.
Er was plaats in de kofferbak voor een thuiskomertje dat je in geval van lek rijden toch je weg kan vervolgen.
vr gr Patrick
Re: Runflat banden
Geplaatst: 11 okt 2012, 14:20
door h3b
check dit topic maar eens op een ander forum.
http://bmw3seriesforum.nl/viewtopic.php ... unflat+non
Heel concreet:
bij 16" en 17" is het niet aan te raden om van RFT naar non-RFT te gaan ivm het vage gedrag.
bij 18" + kan het wel doordat dat wang van de band smaller en dus steviger is.
Zelf blijf ik met mijn 16" op RFT zitten, bevallen goed en eerlijk gezegd weinig extra geluid. Wel harder ja, de band geeft weinig tot niet mee. Maar dat vergeef ik hem wel.
Re: Runflat banden
Geplaatst: 11 okt 2012, 16:03
door Randries
Hartstikke bedankt voor jullie reacties... Toch fijn zo'n forum. Maar ik heb nog 1 vraag. Heb ik andere velgen nodig? Ik heb begrepen dat velgen voor RFT's een speciale form (rand) hebben. Momenteel zitten de originele velgen eronder. Kunnen gewone banden ook hierop gemonteerd worden?.
Wederom alvast bedankt!!
Re: Runflat banden
Geplaatst: 11 okt 2012, 16:17
door matthyssie
Neehoor, je kunt gewoon dezelfde velgen houden.
Re: Runflat banden
Geplaatst: 11 okt 2012, 17:44
door Martijn.
Ik had op mijn E61 18" met Runflat banden liggen.
Onlangs heb de auto verlaagd en 19" met non-Runflat banden gemonteerd en het comfort is ondanks de plattere band en de verlaging echt comfortabeler geworden.
Dat wil zeggen dat de Runflat banden echt gewoon mega slecht zijn voor het comfort van de auto. Je stuitert gewoon alle kanten op.
Maar ik kan me wel voorstellen dat bij 16" en ook 17" het verschil van stugheid zoveel invloed heeft op de rij-eigenschappen vanwege de hoogte van de band dat dit niet meer prettig is en zweverig aanvoelt als je non-Runflat gaat monteren.
Bij mij zijn de rij-eigenschappen super, maar ik heb dan ook een maatje plattere banden.
Re: Runflat banden
Geplaatst: 11 okt 2012, 21:37
door Randries
Allen hartelijk dank voor jullie reacties en adviezen, ik ben over en ga op non rft. Niet alleen voor de prijs, maar voornamelijk om het comfort. Ik had hiervoor een e39 530d, die auto reed zo fijn en zo comfortabel, en ik weet dat ik de e90 niet daarmee kan vergelijken maar comfort is toch wel heel fijn.
nogmaals dank voor al jullie berichten.
Re: Runflat banden
Geplaatst: 14 okt 2012, 00:19
door Mars
Graag zou ik dan nog even een vervolgvraag stellen aangaande runflat banden..
Ik heb vandaag (of eigenlijks gister..) een E90 320i van mei 2005 gekocht. Weet iemand of er onder deze auto vanuit de fabriek runflat banden gemonteerd zaten, en dat er dus standaard een waarschuwingssysteem aanwezig is de auto?
Ik heb de auto momenteel nog niet voor de deur staan, en kan dus niet met zekerheid zeggen of er nu runflats onder zitten (heb alleen gekeken of er voldoende profiel op zat...). Ik vraag dit omdat ik van plan ben m'n huidige set winterbanden (15" van een e46) in te ruilen voor een set 16" runflat winterbanden, aangezien de 15" set niet zal passen op de E90 naar ik heb begrepen.
Voor ik deze deal rond maak wil ik uiteraard wel weten of er überhaupt wel runflats onder mijn nieuwe bolide kunnen.
Re: Runflat banden
Geplaatst: 14 okt 2012, 16:17
door matthyssie
De E90 is standaard op RFT banden geleverd. Dus ook jouw E90 320i.
De minimale velgmaat voor de E9x is inderdaad 16".
Re: Runflat banden
Geplaatst: 14 okt 2012, 16:56
door Mars
Bedankt! Ik dacht het al, maar wist het niet helemaal zeker. Van de week dus maar eens zien of ik een mooie inruil deal kan maken voor de 'oude' winterslofjes.
Re: Runflat banden
Geplaatst: 25 jan 2013, 16:36
door Rubchen
Hmm interessant, ik heb zelf net 17 inch winterbanden eronder gezet welke volgens mij niet run flat zijn.
Het viel me op dat mijn achterkant evengoed erg snel uitbreekt, wellicht komt hierdoor??
Re: Runflat banden
Geplaatst: 27 jan 2013, 10:59
door matthyssie
In principe zit er geen verschil in grip tussen een RFT en NON-RFT band. Wel is de wang van een NON-RFT veel flexibeler dan die van een RFT. Dat betekent dus dat er meer "rol" in de banden zit. Het zal dus wat minder strak en direct sturen. Daarentegen wordt het wel minder stoterig in de auto, het comfort gaat er dus op vooruit. (totdat je een lekke band krijgt natuurlijk
)
Houd er wel rekening mee dat je winterbanden eigenlijk alleen in de sneeuw beter zijn dan de zomerbanden.
Bij temperaturen van boven het vriespunt zijn zomerbanden al beter, dat de grens op 7 graden zou liggen, is een verkooppraatje.
Re: Runflat banden
Geplaatst: 27 jan 2013, 11:07
door Martijn.
Rubchen schreef:Hmm interessant, ik heb zelf net 17 inch winterbanden eronder gezet welke volgens mij niet run flat zijn.
Het viel me op dat mijn achterkant evengoed erg snel uitbreekt, wellicht komt hierdoor??
Persoonlijk zou ik nooit met 17" naar non-Runflat gaan op een "Runflat auto".
Het kan inderdaad goed zijn dat je meer rol hebt nu en ook zeker dat je hierdoor echt veel minder grip hebt waardoor de achterkant echt wel uit kan breken.
Je zou iets kunnen proberen met de bandenspanning. Iets hoger zetten, maar ik denk dat je dit blijft houden.
Waarschijnlijk zal ook je DSC nu snel ingrijpen als je iets te "hard" door de bocht gaat.
Ik weet hoe het voelt en het is gewoon gevaarlijk als je achterkant niet stabiel licht.
Dit is ook precies de reden dat ik op mijn oude 18" winterbanden heb laten monteren omdat ik echt geen Runflat meer wil en ook zeker geen onstabiele achterkant.
Re: Runflat banden
Geplaatst: 27 jan 2013, 11:12
door matthyssie
17" in NON-RFT op een E92 kan opzich nog wel. 16" wordt wel erg slap. (vergeet overigens niet dat de fünfer een wangmaat hoger heeft dan de E9x, wat ook weer meer rol geeft.)
Ik heb afgelopen week in een gechipte E92 335d op met 17" NON-RFT winterbanden gereden. Het was minder strak en minder direct, maar dat het onstabiel werd, had ik geen last van. Ook niet op hogere snelheden. (150+)
Wat je overigens wel kunt doen is een NON-RFT band eronder zetten, maar dit in XL (extra load) variant. Deze heeft stijvere wangen dan een normale NON-RFT en dan krijg je dat directe stuurgevoel van een RFT weer wat terug.
Re: Runflat banden
Geplaatst: 17 aug 2013, 10:02
door Martindez
Sinds kort een 318i uit 2008.
zelf geimporteerd uit Duitsland ( By The Way dat ging allemaal erg makkelijk!! ) 72000 Km automaat, verder niet al te veel toeters en bellen.
Er zitten momenteel zomerbanden op conti 205/55R16 RFT
Mijn winterbanden van mijn vorige 316 compact passen niet, dus dat worden nieuwe winterbanden (rft) die ik op mijn huidige velgen laat zetten....
WANT
ik zit er aan te denken om in het voorjaar een breed set velgen "Style 161" erop te gaan zetten?
wie heeft hier ervaring mee?
wat raden jullie aan wel of niet doen..
welk merk banden...
gr Martin