Pagina 1 van 3
probleem camshaft sensor inlet
Geplaatst: 18 okt 2012, 18:05
door bmw316
Beste mensen,
Als een tijdje heb ik problemen met een schokkende auto bij een stationair toerental (vooral warm) en het inhouden onder de ~1800 toeren. ook start de auto (vooral warm) slecht, valt bijna weer uit en hij is dan aardig aan het schudden.
Ik ben gaan zoeken en heb deze melding in het systeem: Camshaft sensor inlet.
Nou heb ik gelezen dat de N42 motor hier vaker last van heeft en laat ik die motor nou net hebben.
Zojuist ben ik bij de BMW dealer geweest en heb een nieuwe sensor gekocht (€99) en die op de "inlet" plaats (rechts) gedaan. Helaas verhelpt dit het probleem niet. na het wissen van de melding komt hij na een nieuwe start opnieuw terug.
Ook heb ik de outlet verplaatst met de inlet maar ook nu krijg ik weer de fout: camshaft sensor inlet.
Ik zou niet weten wat ik nog kan testen, wie heeft een idee?
*update* ik heb
geen last van de bekende ratel die vaak te horen is in dit blok. En gebruik een jaar BMW 0w-40 olie.
Re: probleem camshaft sensor inlet
Geplaatst: 19 okt 2012, 01:05
door BMWE39FREAK
Je hebt de sensor bij de dealer weg en krijg je nog steeds de melding ,dus ga dan s terug naar de dealer om verhaal te houden..
Nieuw wil niet altijd zeggen dat het goed is,want ook dit kan stuk zijn

Re: probleem camshaft sensor inlet
Geplaatst: 19 okt 2012, 11:09
door Verheeske
Hij blijft na uitwisselen met uitlaat nog steeds de storing op de inlaat geven. Dus het ligt waarschijnlijk niet aan de sensor... Kabels misschien? Stekker niet vol met olie staan?
Re: probleem camshaft sensor inlet
Geplaatst: 19 okt 2012, 17:39
door bmw316
Misschien is de sensor niet goed maar dan verdenk ik de stekker omdat er olie in zat. Ook na het omwisselen bleef de error op de sensor met de stekker waar olie in zat.
Hoe kan ik dit het best schoonmaken? met een doekje kom je namelijk niet ver...
Re: probleem camshaft sensor inlet
Geplaatst: 19 okt 2012, 22:54
door Hugo M
Beetje remmen reiniger erin spuiten.
Wel zo dat het er gelijk uitloopt.
Een nieuwe sensor kan ook stuk zijn.
Soms kun je het uitlezen als je hem niet aansluit (open system fout of zo iets)dan weet je dat de bedrading ok is.
En anders gaat het zoeken worden....
Re: probleem camshaft sensor inlet
Geplaatst: 20 okt 2012, 06:24
door AlexS
heb je ook de adaptiewaarden gereset?
Voor die ratel, als het de koudestart ratel is: kettingspanner al vervangen? Kost rond de 50 euro origineel en kan je zelf eenvoudig vernieuwen
Re: probleem camshaft sensor inlet
Geplaatst: 20 okt 2012, 11:18
door bmw316
Ik heb geen ratel in de motor dus de kettingspanner zal nog wel oké zijn.
vanmorgen heb ik met een compressor de sensoraansluiting goed schoongemaakt. Nadat ik dit heb gedaan leek de auto soepeler te rijden, of dit echt zo is weet ik niet.
Nadat ik een stukje had gereden en de motor lekker warm was heb ik de error uit het systeem gewist en de auto opnieuw gestart. Ook toen kwam deze melding helaas weer in beeld...
Voor jullie beeldvorming. ik heb ondertussen op de plaats van de inlet sensor de oude sensor gehad, de nieuwe en de sensor die op de outlet zat. dit alles bracht geen verbetering dus ik denk niet dat alle sensors defect zijn.
Hoe kan ik de adaptiewaarden resetten en wat doet dit? ik gebruik bmwscanner 1.4 (dacht ik)
Re: probleem camshaft sensor inlet
Geplaatst: 20 okt 2012, 13:38
door Hugo M
pas als de auto foutloos is heeft dat zin.
alle ingeleerde waardes worden dan gewist
en daarna in het gebruik gaat hij ze weer inleren.
om zo het beste rendement uit je motor te krijgen.
adaptiewaardes wissen niet met lopende motor doen.
je bedrading zal niet in orde zijn ben ik bang.
wellicht weet iemand hoe je dat kan testen.
heb zelf inpa voor resetten van storingen en adaptiewaardes.
mijn auto loopt na vervangen van de defecte nokkenassensor soepeler, waarschijnlijk doordat de vanos dan beter werkt
Re: probleem camshaft sensor inlet
Geplaatst: 21 okt 2012, 15:58
door AlexS
@HugoM; had jij ook een foutmelding waardoor je de sensor vervangen hebt? Zelf heb ik namelijk weinig trekkracht onder de 2000 toeren en in dat gebied ook ongelijkmatig accelereren. Ik verdenk LMM,Lambdasensor voor de kat of nokkenas-sensor(en) maar heb geen enkele foutmelding.
Thx!!
Re: probleem camshaft sensor inlet
Geplaatst: 21 okt 2012, 19:25
door Hugo M
Na uitlezen met inpa zag ik dat er een regelmatig terugkerende foutmelding was van die uitlaat nokkenassensor.
(• 18 EWS Signal or Camshaft Sensor (MS43) )
Er gaat geen lampje brande of zo iets, ook de airco inlaatlucht sensor naast de radiateur was stuk (snuffelaar)
Een foutmelding zal je toch moeten hebben na uitlezen met de juiste apparatuur/software als er echt iets stuk is.
Anders kan je klacht alleen veroorzaakt worden door iets wat niet gemeten kan worden met sensoren..
Wat ik merkte na vervanging van de nokkenassensor was dat de motor rustiger stationair liep, de auto schudde eerder een beetje na de start.
En inderdaad bij lagere toerentallen onder de 2500 is hij soepeler met optrekken.
Eerder gaf ik altijd wat extra gas zodat hij weer terugschakelde om toch een lekkere trekkracht over te houden, nu houd ik het gas in een vaste stand met optrekken.
Denk dat de vanos nu goed werkt door een juiste nokkenaspositie terugkoppeling.

Re: probleem camshaft sensor inlet
Geplaatst: 22 okt 2012, 19:35
door AlexS
thx voor de uitgebreide respons.. ik heb geen meldingen, dus denk ik maar dat ik ze een voor een ga vervangen om te zien waar het probleem zit. Enige dat ik wel kreeg was 2 dagen een storingsmelding van het verwarmingselement van de Lambdasonde voor de kat. Heeft zichzelf opgelost inmiddels, maar ik denk dat dat de eerste wordt, daarna de LMM.
Re: probleem camshaft sensor inlet
Geplaatst: 15 nov 2012, 22:55
door bmw316
Even een update over de huidige status.
Vandaag heb ik de bekabeling nagekeken, ik zie geen problemen met de bekabeling zo op het blote oog.
Wat mij wel is opgevallen is dat het starten in de afgelopen 2 weken zonder problemen is verlopen, helaas het zachtjes trillen bij een warme motor voor een stoplicht bijvoorbeeld niet.
ook wat anders geks, wanneer ik de computer (bmwscanner) aansluit en een foutmelding wis doet de auto heel raar. Het lijkt wel of de motor verzuipt nadat ik de computer aangesloten heb gehad. De motor start zonder probleem maar 2 seconden later valt hij zo terug in toeren dat hij bijna uitvalt. Op dat moment is de auto ook hevig aan het schudden.
heeft iemand een idee wat er nog fout kan zijn? want de problemen lijken niet zo erg maar ik irriteer me wel aan het feit dat de sensor defect is aangegeven. ook het trillen bij een warme motor heeft hij eerder niet gedaan.
Re: probleem camshaft sensor inlet
Geplaatst: 20 nov 2012, 17:11
door AlexS
zo lezend begin ik je krukassensor te verdenken of LMM
Re: probleem camshaft sensor inlet
Geplaatst: 04 jan 2013, 00:05
door giedo
Ik heb ook al een tijd de zelfde melding van de nokkenas inlaat. Heb ook al de sensoren om omgewisseld en bedrading na gekeken maar geen resultaat. Heb jij het probleem al opgelost?
Re: probleem camshaft sensor inlet
Geplaatst: 04 jan 2013, 09:13
door rob75
bmw316 schreef:
ook wat anders geks, wanneer ik de computer (bmwscanner) aansluit en een foutmelding wis doet de auto heel raar. Het lijkt wel of de motor verzuipt nadat ik de computer aangesloten heb gehad. De motor start zonder probleem maar 2 seconden later valt hij zo terug in toeren dat hij bijna uitvalt. Op dat moment is de auto ook hevig aan het schudden.
Dat bijna afslaan, doet de motor dat vaker of slechts eenmaal na een reset en koude start?
Iets anders is dat het gedrag kort na de start ook wel eens kan komen door valse lucht ergens. Bekijk alle vaccuumslangen eens goed en alles wat er na de LMM komt in het inlaattraject. Ook de carterventilatieslang onder de afdekking.
Meldingen in de ECU kunnen hierop duiden, een sensor die als defect wordt gezien bijvoorbeeld.
Succes,
Rob