Pagina 1 van 2

ET waarde discusiie

Geplaatst: 13 nov 2012, 17:13
door izzy
Hallo,

Ik heb OEM style 137 velgen op mijn e46 touring

225-45-r17
8j ET 47

Ik heb als winterset BMW OEM stalen velgen (e90).

205-55-r16
7j ET 34

Past allemaal goed en rijd er al 2 winters mee rond...

Nu gaat er een verhaal dat je maar maximaal 5 mm mag afwijken van het orgineel. anders kun je problemen krijgen,.. dit wist ik niet. :hug:

Als ik het geheel bereken waarbij ik een veel bredere band/velg (225 en 8j) met een hogere ET waarde vervang door een smallere band/velg (205 en 7j) met een lagere ET waarde kom ik uit op 3 mm verschil op basis van nu.

Als je de berekening van internet bekijkt dan verschilt het 13 MM (ET 47 - ET 34) :s
maar volgens mij word een deel van het vershil ET waarde tegemoet gekomen door een smallere band?

Wie help me aan de jusite antwoord en is het inderdaad onverstandig om zo door te rijden?

bedankt,,..

Re: ET waarde discusiie

Geplaatst: 13 nov 2012, 17:18
door matthyssie
Het maakt niet zoveel uit of hij wat meer naar buiten staat of niet.

Volgens je ET waarde staat hij indd 13mm meer naar buiten als hij dezelfde breedte zou hebben.

De velg is echter ook een Inch smaller. Dus dat betekent dat hij 13-(25,4/2) = 0,3 meer naar buiten komt dan je 17" velg.

Dus je hoeft je nergens zorgen over te maken.

Re: ET waarde discusiie

Geplaatst: 13 nov 2012, 18:51
door Tomba
Ik zie zoveel velgen en ET maten dat ik het ff niet meer weet :nee:

Ik heb nu origineel Styling 43, 7J x 16" ET47 met 225 - 50 - 16 banden

Als ik nu 17" zou willen nemen wat voor J maten en ET waardes raden jullie mij aan?

Re: ET waarde discusiie

Geplaatst: 13 nov 2012, 19:18
door Patrickk
Als je op felgenkatalog kijkt kan je zien welke velgen met et waardes zijn gemaakt voor je auto.

Ik heb echter ook een winterset met een et 38 en rij daar probleemloos mee.

Ik heb me wel eens laten vertellen dat je "kans" hebt op meer spoorvorming.
Ik kan dit niet bevestigen in ieder geval.

Ik zou me er niet zo druk om maken. Als de auto lekker rijd en stuurt zou ik me geen zorgen maken en de rest lekker laten kletsen.

Het staat bij mij wel breed maar dat is bij jou nog iets meer :ja:
Ik heb ze onder mijn 330XD zitten. Onder mijn andere auto (320D) zou dit misschien net gaan met een sportonderstel alleen krijg ik daar dan geen sneeuwkettingen meer om.

Re: ET waarde discusiie

Geplaatst: 13 nov 2012, 19:26
door amnesia
in principe moet je je houden aan de geldende ET waarde, een kleine afwijking maakt niet heel veel uit , maar het moet niet te veel schelen.
wissel je zomer en wintervelgen met verschildende ET waardes , zou je je auto in principe met elke wissel opnieuw moeten uitlijnen.. aangezien de stand van je wiel ten opzicht van de weg iets veranderd. je krijgt met een andere waarde vaak snel last van spoorvorming , trekken aan het stuur , slechte wegligging.
originele waardes zijn ideaal en het minst belastend voor ophanging , fussee kogels e.d. verkeerde ET waarde zal het slijtage proces doen versnellen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/ET-waarde

Re: ET waarde discusiie

Geplaatst: 13 nov 2012, 20:29
door IQM
Als ik het uitreken dan komt je 17" velg iets verder naar binnen dan de 16". De buitenkant is gelijk. Wettelijk gezien is dit geen enkel probleem. Hoogstens dat je band wellicht tegen de achterkant van de wielkast aan kan lopen. Maar als je daar geen slijtplekken ziet dan zou ik me daar niet druk om maken.

Mijn E61 heeft style 124 welke in zowel breedset als gewone geleverd werd. De extra brede achterband valt ook iets verder naar binnen maar dat maakt voor het rijden niet zoveel uit.

Re: ET waarde discusiie

Geplaatst: 13 nov 2012, 21:12
door Tomba
Hoe lager de ET-waarde van de velg, hoe verder het wiel naar buiten komt te staan.

Dus als ik met een ET47 waarde gelijk ben aan de buitenkant zou het betekenen dan een ET42 waarde 5mm nog verder naar buiten zou steken?
Maar krijg je ook nog een verschil als de J maat anders is?
Of overstapt van een 16" naar een 17" velg?

Betekend het ook dat als je een ET42 gaat nemen je ook een bredere band moet gaan monteren?

Re: ET waarde discusiie

Geplaatst: 13 nov 2012, 22:12
door izzy
Bedankt voor het meedenken,,, in principe heb ik er geen last van, althans ik heb een isseu met losjes aanvoelen van stuur bij hogere snelheid maar dat ik met de oem velgen ook.. Zie mijn post in belabberde wegligging topic....
Ik heb veel vervangen waarmee ik andere problemen heb opgelost maar dit probleem is ontstaan.. :gek:

Wat betreft et waarde,,.. Ik betwijfel of de wintervelgen veel problemen zal opleveren voor ophanging, lijkt me sterk als hij 3mm meer naar buiten staat...dat dan lagers en kogels last gaan krijgen,... Maar toch misschien opzoek naar et 47 velgen,... :whistle: (Heb net nieuwe banden op de wintervelgen, 2 dagen oud).... :|

Re: ET waarde discusiie

Geplaatst: 13 nov 2012, 22:15
door Patrickk
Tomba,

Op steekmaat.nl -->wat is de et waarde staat volgens mij een mooie uitleg?

http://www.steekmaat.nl/wat-is-de-et-waarde/

Re: ET waarde discusiie

Geplaatst: 13 nov 2012, 22:23
door matthyssie
Je kunt deze velgen er prima onder houden. Er is niks verkeerd aan deze set. Als je nu een set neemt met een hogere ET waarde, zullen ze een stuk dieper in je wielkasten komen, wat er een stuk minder mooi uitziet.

Gewoon lekker zo laten. Zolang er niks aanloopt is er geen probleem. :duim:


Nog even voor de duidelijkheid:

Hoe lager de ET waarde, hoe meer de velg naar buiten komt. Een velg met ET30 komt dus 10 mm meer naar buiten dan een velg met ET40.

De breedte van de velg telt ook mee. Deze is gegeven in xJ. bijvoorbeeld 8J. Dat betekent dat de velg 8 inch breed is. Een velg van 9J is dan 1 inch breder. Dat betekent dus dat de velg aan beide kanten 0,5 inch breder wordt. 1 inch = 25,4 mm. Dus als je velg 1J breder wordt, komt hij 25,4/2 = 12,7 mm meer naar buiten (maar natuurlijk ook meer naar binnen).

Re: ET waarde discusiie

Geplaatst: 13 nov 2012, 22:25
door Jaapi
J-maat

Eigenlijk staat de 'J' voor de vorm van het velgbed en is dit niet een echte maat. De term J-maat echter veelvuldig gebruikt om de breedte van een velg aan te geven. Deze breedte staat echter los van de breedte van de band. Deze wordt op een andere manier aangegeven.

De velgbreedte is de breedte tussen de opstaande velgranden. Als richtlijn geldt dat er aan beide zijden een halve inch moet worden opgeteld om de werkelijke breedte van de velg te verkrijgen.

Afbeelding

Berekenen
Eén J is gelijk aan één inch (2,54cm). Een velg met 8J is dus tussen de velgranden 20,32cm breed en inclusief velgranden (dus de volledige velg) 22,86cm breed.

Re: ET waarde discusiie

Geplaatst: 13 nov 2012, 22:34
door matthyssie
Hier staat ook nog wat uitleg en bij de reacties een aantal berekeningen:

http://bmw3seriesforum.nl/viewtopic.php?f=8&t=527

Re: ET waarde discusiie

Geplaatst: 14 nov 2012, 20:20
door Tomba
Bedankt voor de antwoorden en de linken, heel duidelijk.

Laatste vraag: ik lees weleens dat men van die "spacers" gebruikt van 1 tot 2cm, deze komen tussen de schijf en de velg in. Wanneer en waarom ga je zoiets toepassen? Heeft dat met de ET waarde van een velg te maken omdat mogelijk deze teveel naar binnen valt?

Re: ET waarde discusiie

Geplaatst: 14 nov 2012, 21:40
door dw70
spacers....om de boel stoer te laten uitzien. Meer niet. Maar het brengt wel het hele ET verhaal in de knoei.

Re: ET waarde discusiie

Geplaatst: 15 nov 2012, 00:48
door matthyssie
Spacers brengen inderdaad simpelweg de velg meer naar buiten. Dit ziet er vaak stoerder uit inderdaad.

In theorie hebben de lagers wel meer te verduren, maar ik heb nog nooit gezien/gelezen dat dit een probleem is of dat er overmatige slijtage plaatsvond.