Oxidatie lampenhouder verwijderen

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
izzy
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 aug 2008, 13:50
Locatie: omgeving Rotterdam

Oxidatie lampenhouder verwijderen

Bericht door izzy » 16 jan 2013, 22:47

Hallo,

Mijn lampenhouders achter hebben aan beide kanten 1 fitting met oxidatie , kan ik deze opschuren en schoonmaken met wd40? Andere tips? Of moet ik gelijk aan nieuwe houders?
Lampen doen het verder goed, alleen ik hoor hem wel een beetje knetteren. (Weerstand)


Alvast bedankt,...
BMW e91 LCI 320da Individual

Gebruikersavatar
Patrickk
Berichten: 1871
Lid geworden op: 19 dec 2009, 04:21
Locatie: Vaart op de rijn heen en weer

Re: Oxidatie lampenhouder verwijderen

Bericht door Patrickk » 16 jan 2013, 22:52

Weer mooi blank schuren zodat ze weer perfect contact maken. Dan zou het opgelost moeten zijn.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33


Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!

Rene08
Berichten: 3450
Lid geworden op: 09 mar 2008, 20:09

Re: Oxidatie lampenhouder verwijderen

Bericht door Rene08 » 17 jan 2013, 09:49

Dit het het bekende massa probleem. Er gaat teveel stroom door die ene fitting. Je kunt dit schoon maken, maar dat moet je dan regelmatig doen en consequent vol houden. Het gevolg is namelijk vaak dat de stekker rondom die fitting gaat smelten.

Het beste is om buiten de stekker om een lossen massa draad te maken. Zo zorg je ervoor dat de stekker (die fitting) niet te warm wordt.

Zie ook:
Longbow schreef:Ik type en upload vanaf mijn telefoon. Excuus voor iedere foto in n aparte post maar dit maakt het voor mij stukken makkelijker.

Men neme:
- 1m 2.5mm2 (zwarte) stroomkabel
- een paar 2.5mm2 mannetje vrouwtje kabelschoentjes
- soldeerbout + tin
- striptang of combinatietang
- isolatietape
- schuurpapier

Knip de kabeltjes in bruikbare stukken en strip de uiteindes. De kant vd kabelschoentjes kort, de soldeer kant 2x zoveel strippen. Hier 2 kabeltjes met schoentjes die we op de achterlichten gaan solderen.

Afbeelding

Haal je achterlicht units eruit en maak de stekkers los. Op het massa circuit zie je een gat zitten waarvan het uiteinde op een plastic steuntje ligt. Dit 'oogje' opschuren. LET OP! Dit gat moet vrij blijven, hier valt een pinnetje in als de unit weer terug geplaatst word in de auto. Wij hebben het uiteinde vd kabel onder het oogje, tussen het stukje plastic, doorgevoerd, omhoog door het oogje en over het opgeschuurde stuk heen. Dit vervolgens solderen. Zorg er dus voor het solderen goed voor dat het gat grotendeels vrij blijft!!!

Afbeelding

Maak soortgelijke kabeltjes voor montage op de massa vd kabelboom. Bruin is massa. In de stekker was duidelijk te zien dat dit de probleem kabel was, zwart geblakerde stekkertjes. Maak het kabeltje zo'n 10cm lang en op dezelfde afstand vd stekker strip je de originele massakabel, dit zodat de originele stekker en nieuwe massa stekkers zo ongeveer gelijk liggen bij montage. Ik heb gekozen voor stekkers zodat de lamp altijd eruit kan indien nodig. Neem het gestripte stukje vd originele massa en trek de draadjes lichtjes uit elkaar, ver genoeg dat het uiteinde vd nieuwe massakabel erdoor past. Vervolgens paar keer eromheen draaien en solderen, daarna aftapen.

Afbeelding

Als alles gesoldeerd en getapet is kun je alles weer aan gaan sluiten. Controleer eerst of de unit weer vast klikt in de behuizing zodat je zeker bent dat het dalijk allemaal past. Klik de originele stekkers weer vast en zoek een mooi plekje om de nieuwe massa kabel door het circuit naar buiten te leiden en klik de mannetje vrouwtje stekkers vast. Eerst even kijken of alles weer werkt en dan de unit weer terug in de auto plaatsen. Job done!

Afbeelding

Graag wil ik hierbij wel even een schouderklopje geven aan een goeie vriend en zijn bedrijfje Nordic Imports voor de hulp.

Gebruikersavatar
izzy
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 aug 2008, 13:50
Locatie: omgeving Rotterdam

Re: Oxidatie lampenhouder verwijderen

Bericht door izzy » 17 jan 2013, 09:54

wow, dat is wel een hele ingreep, ik ga vandaag eens naar iemand vragen me te helpen of hij hiermee wat kan,.
bedankt voor de uitleg, ik had hem inderdaad voorbij zien komen bij de Xenon topic. Alleen begrijp ik de relatie niet tussen knipperende xenon.
BMW e91 LCI 320da Individual

Rene08
Berichten: 3450
Lid geworden op: 09 mar 2008, 20:09

Re: Oxidatie lampenhouder verwijderen

Bericht door Rene08 » 17 jan 2013, 09:56

Waarschijnlijk heeft het net dat beetje storing veroorzaakt op de boardcomputer en lichtmodule dat dat gekke bijverschijnselen gaf.

Maar dit achterlicht 'probleem' is bekend voor de E46. Zelf moet ik er ook aan geloven. Is op zich niet zoveel werk, maar ik wacht nog wel even tot het weer wat betere temperaturen zijn. Ik heb helaas geen garage :)

Gebruikersavatar
bmwpeter
Berichten: 934
Lid geworden op: 04 feb 2008, 11:51
Locatie: Brabant

Re: Oxidatie lampenhouder verwijderen

Bericht door bmwpeter » 17 jan 2013, 10:01

Bij de facelift achterlichtunits zitten er al aansluitingslipjes om extra massadraad middels een schuifstekkertje te monteren :)
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER

Rene08
Berichten: 3450
Lid geworden op: 09 mar 2008, 20:09

Re: Oxidatie lampenhouder verwijderen

Bericht door Rene08 » 17 jan 2013, 10:02

Dan ben ik nog eerder klaar, thanx :duim:

Gebruikersavatar
izzy
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 aug 2008, 13:50
Locatie: omgeving Rotterdam

Re: Oxidatie lampenhouder verwijderen

Bericht door izzy » 22 jan 2013, 17:57

ik heb het volgende gedaan:

geschuurd, gereinigd, lipje omhoog getrokken (betere contact) en dan royaal bespuiten met contact spray, laten drogen, ... nu is het knetteren weg, brand goed fel, alleen kijken hoelang hij dit volhoudt...
BMW e91 LCI 320da Individual

streamline
Berichten: 1832
Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35

Re: Oxidatie lampenhouder verwijderen

Bericht door streamline » 24 jan 2013, 19:05

Een paar dagen, had het zelf ook zo geprobeerd.

Gewoon een extra massadraadje maken, ik heb de massa gelegd via een bout in de kofferbak. ZO hoef je niet te solderen aan de originele kabelboom

Gebruikersavatar
izzy
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 aug 2008, 13:50
Locatie: omgeving Rotterdam

Re: Oxidatie lampenhouder verwijderen

Bericht door izzy » 11 feb 2013, 13:53

inderdaad het knettert weer,.... ik ga 2 nieuwe lampenhouders halen, kost 15 eur per stuk, hopen dat het dan weer helemaal in orde is.
BMW e91 LCI 320da Individual

blitzyj
Berichten: 217
Lid geworden op: 20 jun 2009, 10:48
Locatie: Maastricht

Re: Oxidatie lampenhouder verwijderen

Bericht door blitzyj » 11 feb 2013, 20:39

Koop geen nieuwe, het is zeer makkelijk op te lossen. Op de lampenhouder zit nog een plek waar je de ground draad aan kan hangen. Je hebt alleen een krimptang en female connector: 1,5mm - 2,5mm nodig! Deze zijn gewoon te krijgen bij de Gamma, automateriaal zaak, conrad enz. voorbeeld:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/8048 ... riptangset

Knip de bruine draad zo dicht mogelijk tegen de connector aan af, zodat de draad nog lang genoeg blijft. Vervolgens pak je de female connector en krimp je deze met de tang aan de draad vast. Heb dit niet gesoldeerd met krimptang zit het vast genoeg, je kunt evt voor zekerheid nog wat met tin solderen. Hieronder de fotos met details:

female connector:
Afbeelding
Afbeelding

Let op dat je de connector op goede plek erin schuift:
Afbeelding

Zoals te zien op laatste foto kun je nog altijd lampen makkelijk vervangen.

Heeft bij mij geholpen, geen achterlicht error meer. Hopelijk heb je de lampenhouders nog niet besteld scheelt toch weer wat geld. :shine:

Kepel
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 mei 2015, 19:52

Re: Oxidatie lampenhouder verwijderen

Bericht door Kepel » 15 jun 2015, 17:50

Sorry voor het omhoog kicken van een oud topic.
In mij E46 heb ik de melding van de BC dat een achterlicht kapot is.
Alle lampen branden. Ik zag wel dat er oxidatie zat op de lampenhouder in het kofferdeksel.
Na wat zoeken in dit topic uitgekomen.

De lampenhouder heb ik helemaal schoongemaakt met een dremel. De contacten zijn goed blank geschuurd. Helaas blijft de BC de melding geven dat een lamp kapot is.
De lampen houder ziet er super schoon uit. Ik kan me niet voorstellen dat hier het probleem zit.

Waar zou het dan wel kunnen zitten ? Iemand tips ?

Gebruikersavatar
Phantom
Berichten: 840
Lid geworden op: 04 okt 2010, 19:34
Locatie: Helden

Re: Oxidatie lampenhouder verwijderen

Bericht door Phantom » 15 jun 2015, 18:02

Heb je al een extra massadraadje gelegd?
Afbeelding
[E46 318i sedan ///M] Sold
[E90 320i sedan high executive]

Kepel
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 mei 2015, 19:52

Re: Oxidatie lampenhouder verwijderen

Bericht door Kepel » 15 jun 2015, 20:57

Nee, dat nog niet. Maar het is wel opgelost. Het probleem zat hem in de achterlichten in het koffer. Alles zag er mooi schoon uit. Geen oxidatie te zien. De lampen verwijderd en nogmaals goed schoongemaakt.. Nu geeft de BC geen melding meer. Het zal wel een tijdelijke oplossing zijn.

Ik ga van het weekend eens de massa-draad leggen.

Gebruikersavatar
Phantom
Berichten: 840
Lid geworden op: 04 okt 2010, 19:34
Locatie: Helden

Re: Oxidatie lampenhouder verwijderen

Bericht door Phantom » 16 jun 2015, 11:26

Klopt, soms geven de lampjes zelf evengoed teveel weerstand. Heb het ook wel eens gehad. Na massa draad nooit problemen meer gehad.
Succes iig.
Zie trouwens dat je vlakbij in de buurt woont.
Afbeelding
[E46 318i sedan ///M] Sold
[E90 320i sedan high executive]

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”