Knipperende xenon -> opgelost!
Geplaatst: 17 jan 2013, 04:17
Ik heb sinds lange tijd last van knipperende xenon lampen. Is al maanden aan de gang, maar het was maar heel sporadisch dus heb er nooit echt aandacht aan geschonden gezien ik van de zomer meer last had van het slechte stationair lopen van mijn 328Ci. Oplossing bleek in het cycloonfilter te zitten + 2 kapotte vacuüm slangetjes. Nu de auto alweer een tijdje fatsoenlijk loopt heb ik weer tijd - en zin... - gehad om het xenon probleem verder te onderzoeken. 2de reden is dat het de laatste 3 maanden flink is toegenomen. Omschrijving:
Mijn 328Ci uit 99 heeft origineel af fabriek xenon koplampen. Zover ik weet zijn de lampen niet eerder vervangen. Auto heeft 190.000 + op de teller. Wanneer ik gewoon rond reed met verlichting aan wilde mijn xenons vaak flitsen. Meestal nagenoeg tegelijk, zelden slechts 1 lamp. Echter, bij groot licht dan wel richting aangeven naar links nemen de flitsen exponentieel toe. Per bocht minstens 3x. Knipper rechts heeft ditzelfde effect, maar in mindere mate. Tevens ging mijn dashboard lamp voor licht LA regelmatig aan en uit. Dit stond los van het geflits vd xenons en gebeurde ook zonder verlichting. Ook knipperden de linker knippers af en toe de eerste paar keer te snel, alsof er een lamp kapot was, maar deze werkten nog allemaal.
Ik ben gaan zoeken in de stroomtoevoer omdat het probleem leek te komen vanuit slechte kabels dan wel massa. De voorste knippers losgemaakt om de achterliggende massa punten van het voorfront los te maken en op te schuren. Geen effect. Accu en dynamo laten testen. Deze waren in orde dus verder zoeken. Bij de dealer wat prijzen opgevraagd voor nieuwe xenon balasten... Nadat men me gereanimeerd had ben ik maar snel naar huis gereden en heb via een webshop nieuwe Philips d2s lampen besteld voor 40 per stuk, daar waar de Dealer 157!!! durft te vragen voor exact dezelfde lamp. Never mind de prijzen voor nieuwe balasten... Voor 85 euro had ik even later nieuwe lampen in huis, gemonteerd, en wat denk je? Geen effect. Mooi...
Ik had het wel even gehad met de xenons en besloot om de achterlichten maar eens te voorzien van nieuwe massa kabels, zodat ik in ieder geval van mijn knipperlicht probleem af was. Stroom is raar, want wat denk je? Xenon doet t weer! Elektronica blijft een raar fenomeen. De enige conclusie die ik kan trekken is dat wanneer mijn verlichting aan staat en ik mijn linker knipperlicht aanzet, dit net teveel stroom is dan de gare massa kabel aan kan. Dit was ook zichtbaar gezien de achterlichten een klein beetje dimde op het moment dat de richtingaanwijzer lamp aan gaat. Dit zorgt voor een te klein stroomgebruik LA, en zorgt voor een kleine storing in de stroomtoevoer naar voren. De xenon links flitst waardoor de rechter ook direct getriggerd word en knippert.
Hier volgen een paar fotos van de bijgevoegde massa kabel. Hopelijk heeft iemand met eenzelfde probleem hier ook iets aan. Leuk weetje, materiaalkosten: €5,-
Mijn 328Ci uit 99 heeft origineel af fabriek xenon koplampen. Zover ik weet zijn de lampen niet eerder vervangen. Auto heeft 190.000 + op de teller. Wanneer ik gewoon rond reed met verlichting aan wilde mijn xenons vaak flitsen. Meestal nagenoeg tegelijk, zelden slechts 1 lamp. Echter, bij groot licht dan wel richting aangeven naar links nemen de flitsen exponentieel toe. Per bocht minstens 3x. Knipper rechts heeft ditzelfde effect, maar in mindere mate. Tevens ging mijn dashboard lamp voor licht LA regelmatig aan en uit. Dit stond los van het geflits vd xenons en gebeurde ook zonder verlichting. Ook knipperden de linker knippers af en toe de eerste paar keer te snel, alsof er een lamp kapot was, maar deze werkten nog allemaal.
Ik ben gaan zoeken in de stroomtoevoer omdat het probleem leek te komen vanuit slechte kabels dan wel massa. De voorste knippers losgemaakt om de achterliggende massa punten van het voorfront los te maken en op te schuren. Geen effect. Accu en dynamo laten testen. Deze waren in orde dus verder zoeken. Bij de dealer wat prijzen opgevraagd voor nieuwe xenon balasten... Nadat men me gereanimeerd had ben ik maar snel naar huis gereden en heb via een webshop nieuwe Philips d2s lampen besteld voor 40 per stuk, daar waar de Dealer 157!!! durft te vragen voor exact dezelfde lamp. Never mind de prijzen voor nieuwe balasten... Voor 85 euro had ik even later nieuwe lampen in huis, gemonteerd, en wat denk je? Geen effect. Mooi...
Ik had het wel even gehad met de xenons en besloot om de achterlichten maar eens te voorzien van nieuwe massa kabels, zodat ik in ieder geval van mijn knipperlicht probleem af was. Stroom is raar, want wat denk je? Xenon doet t weer! Elektronica blijft een raar fenomeen. De enige conclusie die ik kan trekken is dat wanneer mijn verlichting aan staat en ik mijn linker knipperlicht aanzet, dit net teveel stroom is dan de gare massa kabel aan kan. Dit was ook zichtbaar gezien de achterlichten een klein beetje dimde op het moment dat de richtingaanwijzer lamp aan gaat. Dit zorgt voor een te klein stroomgebruik LA, en zorgt voor een kleine storing in de stroomtoevoer naar voren. De xenon links flitst waardoor de rechter ook direct getriggerd word en knippert.
Hier volgen een paar fotos van de bijgevoegde massa kabel. Hopelijk heeft iemand met eenzelfde probleem hier ook iets aan. Leuk weetje, materiaalkosten: €5,-