Pagina 1 van 1
M54 330i CCV en pakkingen vervangen wat is allemaal nodig?
Geplaatst: 22 jan 2013, 07:49
door Hugo M
Ik wil de CCV vervangen.
Welk merk heb ik nodig, wie heeft ervaring met welk merk, of beter oem bij de stealer?
http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=11&fg=15
mehle? bij offenga. 4x slang en afscheider ongeveer 150,-
http://www.offenga.nl/webshop/nieuwe-bm ... nderdelen/
ook het gasklephuis moet eraf, die 2 pakkingen zoals op deze foto zal ik bij de stealer bestellen.
http://www.marianresearch.com/images/CVVParts_2.jpg
Ik zie dat 2 slangen van de ccv overgaan in een kunstofbehuizing die met 6 uitmondingen op het inlaatspruitstuk zit, iemand daar ervaring mee?
Lijkt me dat de 6 O-ringen wel vervangen moeten worden?
http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=11&fg=40
http://www.marianresearch.com/images/CVVParts.jpg
En dit ga ik allemaal doen om valse lucht die mijn blok ergens vandaan trekt weg te krijgen, is het verstandig om
De O-ring tussen de Disa en inlaat zie ik niet op de tekening, weet iemand die los verkrijgbaar?
ook de inlaatspruitstukpakking te vervangen?
Dan is volgens mij de gehele inlaat vernieuwd qua afdichtingen.
Of komt een lekje via de die pakkingen eigenlijk nooit voor?
http://www.offenga.nl/webshop/nieuwe-bm ... et-inlaat/
Ik wil dit gaan uitvoeren vanwege "arm"lopen tijdens stationair, computer gaat mengsel verrijken maar komt buiten het regelniveau.
Meestal oorzaak valse lucht, veel voorkomend probleem is CCV namelijk.
klepdekselpakking heb ik ook liggen, doe ik ook gelijk dan. (ga dan gelijk de bougies vernieuwen)
Dagje werk zo bij elkaar denk ik?
Zodra we weer +10gr.zien wil ik hier mee aan de slag.
Wie heeft dit zelf eerder gedaan, tips?
Re: M54 330i CCV en pakkingen vervangen wat is allemaal nodi
Geplaatst: 23 jan 2013, 07:12
door Hugo M
nobody?
Re: M54 330i CCV en pakkingen vervangen wat is allemaal nodi
Geplaatst: 23 jan 2013, 09:08
door Verheeske
Ik zou origineel bij de stealer bestellen. Of even prijs opvragen. Grote kans dat offenga orignele onderdelen levert.
En als je wilt de versie voor koude landen. Dat moet je er dan bij het bestellen wel expliciet bij vermelden.
Verder zou ik de onderste 'slang' richting peilstok sowieso bestellen. de slangen worden hard waardoor ze makkelijk breken. Die onderste voonramelijk want die zit lekker dicht op het onderblok. nr 4 op je realoem link. Rest van de slangen even goed schoonmaken met remmenreiniger en een luchtpistool.
Of even prijs op vragen en alle plastic slangen vervangen als je wilt. maar dat is in principe niet nodig.
Inlaatspruitstukpakkingen, ook die van de gasklep etc. zijn alleen nodig als ze hard geworden zijn. Meestal volstaat schoonmaken als ze nog soepel zijn. Echter wil je geen risico lopen is vervangen natuurlijk altijd goed.
Ook hiervan kun je de prijs opvragen. Kunnen bij de dealer goed net zo duur zijn als de link die je opgeeft.
Bij montage, vet ze lichtjes in met wat zuurvrije vaseline
Re: M54 330i CCV en pakkingen vervangen wat is allemaal nodi
Geplaatst: 24 jan 2013, 10:40
door Hugo M
Thanks.
Ga morgen wel een lijstje maken voor een prijsopgave.
Zie ook een boel ccv troep op Ebay staan voor weinig, maar daar heb ik geen vertrouwen in...
Re: M54 330i CCV en pakkingen vervangen wat is allemaal nodi
Geplaatst: 24 jan 2013, 21:12
door xlr8
Ik heb de carterventilatie van mijn e46 328i (M52TUB28)kort geleden vervangen. Ziet er precies het zelfde uit.
Ik heb nummers 1; 2; 3; 4; 6 en 7 van de Real OEM afbeelding vervangen. Heb origineel BMW gebruikt.
Gasklephuis moet eraf maar heeft rubberen pakkingen. Die kun je in de regel best hergebruiken.
Ik heb ze iig niet vervangen en tot op heden geen problemen
Een goed werkend carterventilatie systeem scheelt blijkbaar toch wel het nodige aan carterdruk, want bij mijn auto had ik meteen een olielekkage na de eerste start (had ie van te voren niet!).
Lekkage kwam van de klepdekselpakking aan de achterzijde. Bij demontage van het kleppendeksel merkte ik dat de rubberen klepdekselpakking knetter hard was geworden! Deze brak gewoon in stukjes uit elkaar toen ik 'm van het kleppendeksel verwijderde.
Als je die pakking toch hebt liggen zou ik hem zeker vervangen, is ook niet zo spannend qua de-/montage.
Hoeveel tijd de carterventilatie reparatie normaal gezien kost weet ik niet. Ik had het inlaatspruitstuk reeds gedemonteerd i.v.m. LPi inbouw, dus kon overal goed bij.
Succes!
Re: M54 330i CCV en pakkingen vervangen wat is allemaal nodi
Geplaatst: 28 jan 2013, 14:48
door Hugo M
Beetje gezocht vandaag.
Met remmen reiniger gespoten en ergens gaat hij het toerental IETS verhogen.
Dat is als ik richting slang 4 spuit.
http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=11&fg=15
ik heb de plastic adekpaat losgehad en bij de bovenste slangen gespoten en bi de 6 "o"ringen, maar daar zag ik geen verandering in toerental.
Wel als ik bij de olie vuldop een
beetje inspoot. (dan is die bovenste slang wel goed).
Duss ik denk maar gewoon de slangen en de olieafscheider, dat moet t wel verhelpen lijkt me.
Nog geen prijsopgave van BMW gehad, maar dat zal vandaag of morgen wel komen.
Nog even met INPA gespeeld.
Op 1 of andere manier zal het lekje in de onderste slangen vooral op bank 1 invloed hebben lijkt het.
Bank 2 staat nu normaal.
Als ik de olievuldop verwijder dan loopt ook bank 2 naar +28 en doe ik de dop er weer op dan loopt hij weer terug naar het groene gedeelte.
Re: M54 330i CCV en pakkingen vervangen wat is allemaal nodi
Geplaatst: 29 jan 2013, 17:51
door Hugo M
net bij de dealert besteld: €174.- incl. BTW
dan heb ik alles behalve het rubber vd stationairregelklep en de inlaatspruitstukpakking (bijna 65.- is me teveel voor iets wat ZEKEr niet stuk is)
Dus Comleet CCV en "o"ringen en gasklephuispakking (omdat het gasklephuis eraf moet leek me dat wel handig).
Dan maar ff een dagje inplannen met mooi weer.
Moet echt zeggen dat de oem prijzen voor dit soort simpele spullen me best meevalt...
Re: M54 330i CCV en pakkingen vervangen wat is allemaal nodi
Geplaatst: 29 jan 2013, 19:44
door AlexS
Spannend, slechter wordt 't nooit en met wat geluk een stuk beter! Leuke klussen om gedaan te hebben denk ik..
Re: M54 330i CCV en pakkingen vervangen wat is allemaal nodi
Geplaatst: 29 jan 2013, 23:41
door Hugo M
Om aan te beginnen pfff
, als t eenmaal gedaan is dan is het leuk om gedaan te hebben.
bougietjes ook besteld, want ik ga gelijk de klepdekselpakking vervangen omdat die iets lekt. (en dan is t gemakkelijk om ook die dingen gelijk maar te doen)
Bougies 6 stuks voor nog geen 65,-
https://www.autoteilemann.de/catalogsea ... 0002335911
Re: M54 330i CCV en pakkingen vervangen wat is allemaal nodi
Geplaatst: 30 jan 2013, 07:17
door stefan328
Goed dat je gelijk alles vervangt. Mijn broer heeft pa zijn carterventilatie gedaan van zijn wagen. Bijna elke slang is gekraakt zo poreus zijn die dingen geworden. verder veel succes. Het is echt een klote klus.
Re: M54 330i CCV en pakkingen vervangen wat is allemaal nodi
Geplaatst: 30 jan 2013, 17:32
door Tedcabriolet
Als het goed gelukt is en je vindt het nog steeds leuk mag je dat bij mij ook vervangen.
Of heeft iemand anders interesse?
Re: M54 330i CCV en pakkingen vervangen wat is allemaal nodi
Geplaatst: 14 okt 2013, 09:23
door Mr._T-Rex
Wat heb je uiteindelijk allemaal vervangen voor de 174,- ?
Re: M54 330i CCV en pakkingen vervangen wat is allemaal nodi
Geplaatst: 14 okt 2013, 20:20
door bofkont
Allemaal gelukt?
Wil dit zelf ook eigenlijk preventief allemaal laten vervangen omdat je toch wel veel ellende leest omtrent de carterventilatie.
Re: M54 330i CCV en pakkingen vervangen wat is allemaal nodi
Geplaatst: 04 dec 2013, 18:41
door Jeremy
Hier nog één. Wat is nou dé truuk om te controleren of dat allemaal nog werkt?
Ik heb;
- geen extreem olieverbruik (1 liter a 8500km)
- geen sludge of mayo op de stok. Wel een heel klein beetje sludge/oude olie op de vuldop maar niets meer dan mijn 320Ci destijds
- lichte transparante rook (soort mist) tijdens een koude start maar dit wordt minder bij het warm worden en is zo goed als weg zodra die warm is (15 a 20 minuten rijden)
- stabiel stationair
- als ik de vuldop eraf haal met stationair draaien zakt het toerental zo'n 100 toeren en ik voel een licht zuigend effect op mijn hand als ik deze op de dop plaats.
De olie wordt overigens in het voorjaar weer tijdens inspectie II vervangen.
Is het met bovenstaande een idee om de carterventilatie te vervangen bij mij of "if it ain't broken, don't fix it"?