Kwam dit topic tegen , zoekend met Google naar bandenspanning.
Heb zelf geen BMW , dus zal me niet in een apart bericht voorstellen.
eind 2007 heb ik de formule bemachtigd, die de banden- en auto-fabrikanten gebruiken, om bandendruk-advies te bepalen, en ben er mee aan de haal gegaan.
Toen artikel gezet op het nederlands camperforum, en mezelf Excell aangeleerd om er spreadsheets mee te maken.
Velen daarvan heb ik op mijn skydrive gezet die bij mijn hotmail adres hoort met de zelfde gebruikersnaam als hier.
https://skydrive.live.com/?cid=a526e0ee ... E6DC%21168
Heb er zelfs enkele naar Engels vertaald , om er wereldwijd mee te gaan.
Door reageren en zoeken in Engels , ben ik veel te weten gekomen over draagvermogen en druk , en er achter gekomen dat de formule niet zo heilig is , als dat ik hem in het begin verklaard had.
Kort geleden ben ik er achter gekomen , dat het opgegeven draagvermogen van banden met lage Aspect ratio ( verder AR is de 40 in 215/40 R17) te hoog is , en heb daaruit de conclusie getrokken , dat dat de reden is van de hoge adviesdrukken van na pakweg 2000.
Heb van een Amerikaans IR J.C.Daws, waar ik contact mee heb gezocht , naar aanleiding van een artikel van hem , waarin hij een andere berekening beschrijft , en vergelijkt met de oude in 1928 geintroceerde formule met zijn verschillend gebruikte machten in Europa en Amerika, een grafiek gekregen waarin de doorvering van banden , als je de maximum load er op zet met de referentiedruk ( niet de maximum druk) . Deze doorvering in procenten van het vrij flexibele deel van de bandwang, voor banden met verschillende AR.
Dan blijkt dat een 40% AR band , zoals je hebt, ongeveer 27 % doorveert , en een 80%AR maar 20%.
Dit is onlogisch , de 40%AR band zou ook maar 20% door mogen veren, en ik heb zelf globaal berekent , om de zelfde verbuiging van het rubber te geven mag die 40% maar iets van 17% doorveren.
Wat betekent dit voor jouw banden. Dat je het idee hebt dat de spanning nog te laag is, klopt dan ook.
Je beoordeelt dat , denk ik , aan de doorvering, die ook daadwerkelijk te veel is ,ondanks dat de oude berekeningen kloppen . Doel van de berekeningen is de doorvering van de band het zelfde te houden als waneer maximum load en Pr( Pressure reference = referentiedruk), die dan ook 27 % is en dus te veel.
Maximum load van een band wordt ook berekent met een andere formule, en gebruikt daar ook de berekende doorvering in. Is de doorvering in beginsel al te hoog ( boven 17 of 20 % begint bandschade op te treden, en dan vooral de bandwang, of indirect daardoor het loopvlak dat loskomt), dan kun je daar de ideale formule op loslaten, maar is de doorvering nog te veel. Bedenk wat voor impact het zou hebben als alle laag AR banden herberekent zouden moeten worden in hun draagvermogen, sommige zouden niet meer onder de auto mogen omdat 2 banden samen de MTA niet meer mogen dragen.
Als je mij gegevens geeft van de auto en banden, dan zal ik het voor je berekenen.
Nodig van banden, de maximum load of loadindex en het soort band ( zie je XL/Reinforced/Extraload staan dan is dat zo en is een hoger referentiedruk nodig, anders gewone autoband met lagere Pr).
Van de auto : MTA ( maximum toelaatbare aslast) voor en achter , MTM ( Max toelaatbare massa) , en maximum technische wagensnelheid, of maximum wat je er ooit denkbaar mee zal rijden. Advies is dan voor vol beladen met die maximum snelheid. Als je leeggewicht geeft en gewichtsverdeling over de assen ( motor voorin voorin zwaarder) en de dagelijkse belading ( personen en vracht) dan kan ik een inschatting maken van de asgewichten en daarvoor de adviesdruk , met mijn eigen formule en aangepast draagvermogen van de banden.
Verhalen van mij dreigen vaak nogal lang te worden, dus stop ik nu , maar kan er nog veel meer over vertellen.