Pagina 1 van 1

Vraag / Vervanging EGR thermostaat

Geplaatst: 25 mar 2013, 13:39
door stefsel
Hoi,

Na weer eens lekker door het forum gestuind te hebben dacht ik dat het ook maar eens verstandig was om mijn koelwater temperatuur (dmv 'hidden' OBD) te controleren.

Natuurlijk bleef hij rond de 70 graden staan (na op de snelweg ongeveer 65 km in zijn vier gereden te hebben) :nee: , dit komt ook wel overeen met het blijven 'hangen' van de streepjes bij ongeveer 4500 toeren.

Dat de EGR thermostaat vervangen moet worden dat is dan wel een feit en voor een paar tientjes (de volgende paar tientjes :) ) i.c.m. een wat beter verbruik en behoud van je motor ook geen onoverkomelijk probleem.

Maar waar ik eigenlijk benieuwd naar ben is hoe het mogelijk is dat bij iedere auto met een kapotte thermostaat zo rond de 70 graden blijft staan, heeft dat te maken met het enorme koelende vermogen van de radiator van de auto? Ben eigenlijk best wel benieuwd.

Stef

Re: Vraag / Vervanging EGR thermostaat

Geplaatst: 25 mar 2013, 14:18
door tom_il
Via de kapotte EGR thermostaat loopt een gedeelte van het koelwater door de radiator waardoor de motor niet op temp komt. Grootste neveneffect is dat de hij nooit of bijna nooit regenereerd daar de motor een zeker temp moet hebben waardoor de roetfilter verstopt.

Vermits de EGR thermostaat vrij klein is het effect op de motor niet dramatisch zoals bij een kapotte hoofdthermostaat.

Re: Vraag / Vervanging EGR thermostaat

Geplaatst: 07 apr 2013, 10:32
door stefsel
Thermostaat net vervangen, straks maar even een stukje rijden met het 'geheime' OBD menu aan ;)

Helaas helaas komt tot max 71 graden, dan toch de hoofd thermostaat :(