olie lekkage via carterpan pakking opgelost
Geplaatst: 07 apr 2013, 22:42
Afgelopen jaar regelmatig een druppel olie zien hangen aan de carter bouten, ook op de onder plaat lag regelmatig een beetje olie, dit stoorde mij.
In eerste instantie zag ik er tegen op om deze pakking te vervangen, omdat het subframe los moet, maar ook moet de actieve besturing afgetapt worden.
Ik weet dat het carter ongeveer 1,5 cm kan zakken zonder het subframe los te maken.
De pakking is een berubberde metalen pakking en daardoor niet goed buigbaar, waardoor de optie om de pakking onder de olieaanzuigbuis door te worstelen geen optie is.
Daarom bedacht om de nieuwe pakking op 2 plaatsen door te knippen (linker zijde) waardoor je redelijk simpel de pakking kan vervangen. Na intensief googelen zag ik iemand ut amerika die het zelfde heeft gedaan, met succes.
Vorige week heb ik de reparatie uitgevoerd en met succes, wel een getob om alle boutjes los te schroeven(speciale dop gekocht). Om de pakking delen weer te lijmen heb ik van loctite (5910) een geschikte kit aangebracht.
Totaal ca. 6 uur inclusief inclusief alles netjes schoonmaken.
Het rubber van de oude pakking was hard geworden, waardoor deze was gaan lekken.
Nu na ca 500 km gereden te hebben is het carter nog kurkdroog.
Let wel, ik heb een originele pakking + nieuwe aluminium bouten gekocht (ca 50 euro), deze bouten moet je met 8 Nm aanzetten en daarna afhankelijk van de lengte 90 of 180 ° nadraaien.
Goos
In eerste instantie zag ik er tegen op om deze pakking te vervangen, omdat het subframe los moet, maar ook moet de actieve besturing afgetapt worden.
Ik weet dat het carter ongeveer 1,5 cm kan zakken zonder het subframe los te maken.
De pakking is een berubberde metalen pakking en daardoor niet goed buigbaar, waardoor de optie om de pakking onder de olieaanzuigbuis door te worstelen geen optie is.
Daarom bedacht om de nieuwe pakking op 2 plaatsen door te knippen (linker zijde) waardoor je redelijk simpel de pakking kan vervangen. Na intensief googelen zag ik iemand ut amerika die het zelfde heeft gedaan, met succes.
Vorige week heb ik de reparatie uitgevoerd en met succes, wel een getob om alle boutjes los te schroeven(speciale dop gekocht). Om de pakking delen weer te lijmen heb ik van loctite (5910) een geschikte kit aangebracht.
Totaal ca. 6 uur inclusief inclusief alles netjes schoonmaken.
Het rubber van de oude pakking was hard geworden, waardoor deze was gaan lekken.
Nu na ca 500 km gereden te hebben is het carter nog kurkdroog.
Let wel, ik heb een originele pakking + nieuwe aluminium bouten gekocht (ca 50 euro), deze bouten moet je met 8 Nm aanzetten en daarna afhankelijk van de lengte 90 of 180 ° nadraaien.
Goos