Pagina 1 van 2

Turbo kapot? Roetfilter? twee jaar later net hetzelfde euvel

Geplaatst: 02 mei 2013, 15:37
door Broncky
Plotseling geen trekkracht meer met de E61 520D 2006.
Op lage toeren heel wat minder en op 2500 toeren valt hij helemaal dood.
Hoor de turbo al enkele weken een beetje luider.
Hopelijk is het enkel de slang van de turbo.
De garagehouder heeft wel vorige week de fiche uitgetrokken die ervoor zorgt dat de swirlflaps niet meer werken en dus ook niet meer kunnen afbreken... toen ik dacht dat het vermogensverlies daaraan lag, heb ik ze weer laten insteken. Echter geen verandering van trekkracht.
Iemand tips.... maandag gaat hij naar de garagehouder die ik gevraag heb om de turboslangen na te kijken of verder te zoeken wat er misloopt...

Re: Turbo kapot???

Geplaatst: 02 mei 2013, 17:09
door matheeuwissen
Misschien gaat je wastegate te snel open. Maar uitlezen zal dit uitwijzen.

Re: Turbo kapot???

Geplaatst: 02 mei 2013, 19:25
door Knakkel
wat is de km-stand van je wagen? Turbo's gaan geregeld kapot, en als je hem steeds luider hoort is dat meestal geen goed teken.
Sterkte! Duur grapje ...

Re: Turbo kapot???

Geplaatst: 03 mei 2013, 04:05
door Broncky
ik had dit toch nog niet verwacht op 182.000 km...

Re: Turbo kapot???

Geplaatst: 03 mei 2013, 07:28
door tom_il
Niet vergeten dat je tuning hebt. Onderdelen worden harder gepushed zeker de Turbo.
Maar ik hoop dat het een klein probleemje is.

Re: Turbo kapot???

Geplaatst: 03 mei 2013, 07:32
door Quadrantz
Bij mij is de turbo ook rond de 180K vervangen....weliswaar een 320D.

Re: Turbo kapot???

Geplaatst: 08 mei 2013, 12:18
door Broncky
Uitgelezen door mijn garagehouder...
Maar liefst 9 (negen) foutmeldingen
1.480A vaste partikelsfilter (defect systeem(actueel)
2.4212 gloeibougie cil 1 (actueel)
3.4242 gloeibougie cil 4 (actueel)
4.4222 gloeibougie cil 2
5.481A vaste partikelsfilter (defect systeem(actueel)
6.447B lambdasonde-zuurstofconcentratie: verkeerd (injectie afsluiting(actueel)
7. 4D00 uitlaatgas differentieel druksensor (signaal te hoog)-(opgeslagen)
8.3F01 overdruksensor (stroomkring onderbreking of kortsluitine aan (-) massa
9.4152 gasklep turbulentie (stroomkring onderbreking/kortsluiting aan (-) massa) (opgeslagen)

na een eindje gereden te hebben en alles gereset...
1.4212 gloeibougie, cil 1
2.4242 gloeibougie, cil 4
3.4D00 uitlaatgas, differentieel druksensor (signaal - te hoog)
4.447B lambdasonde - zuukstof concentratie: verkeerd (injectie afsluiting)

De auto rijdt weer zoals voorheen en alle trekkracht is terug???
volgens garagehouder heeft het te maken met de roetfilter die misschien moet worden gereinigd... de boordcomputer geeft echter aan dat dit pas moet binnen 40.000km???
Voorval hersteld voor 30 euro, maar vertrouw het zaakje eigenlijk niet!

Re: Turbo kapot???

Geplaatst: 08 mei 2013, 12:18
door Broncky
oeps, dubbele post en kan hem niet meer verwijderen...

Re: Turbo kapot???

Geplaatst: 08 mei 2013, 12:49
door tom_il
yep roetfilter verstopt. Heeft hij een regeneratie geforceerd ? Dit helpt meestal maar is dikwijls maar een tijdelijke oplossing. Boortcomputer meding is maar een berekening en in feite waardeloos.
Heb je al gecheckt dat jouw motor op temperatuur komt ? Dit is een belangrijke voorwaarde voordat een regeneratie kan gebeuren.
Ik zou ook niet telang rondrijden met verstopte filter, je turbo heeft dit niet graag.

Re: Turbo kapot???

Geplaatst: 08 mei 2013, 13:05
door Broncky
tja, doe eigenlijk veel te weinig km, 2x8 km per dag en 1 x per week 20km, plus met het koude weer deze winter zal de motor niet echt warm geworden zijn... heb daarbovenop nogal de neiging om veel op lage toeren en cruisecontrol te rijden, die ene keer per week dat ik van Tienen naar Leuven rij over de E40 bijvoorbeeld doe ik dat bijna altijd tegen 140 en 6de op cruisecontrol. En de andere dagen dat ik naar de carpooling rij hou ik hem ook in lage toeren omdat de motor dan nog koud heeft.
Is er een manier om dat regenereren te forceren? kan ik dat dan zelf?

Re: Turbo kapot???

Geplaatst: 08 mei 2013, 13:20
door tom_il
Neen regeneratie forceren kan alleen door er een PC aan te hangen. INPA kan dit niet als ik mij niet vergis.
Als je probleem helemaal van de wereld wil hebben laat je de roetfilter er best uit halen en regeratie wegprogrameren.

Re: Turbo kapot???

Geplaatst: 08 mei 2013, 17:31
door Broncky
zal dan zeker de volgende stap zijn, denk dat mijn garagehouder met zijn computer echter de regeneratie niet kan wegprogrameren en heb niet veel zin om langs de dealer te gaan... vraag me ook af hoe het zit met de keuring???
Zien zij niet dat het filter weg is? en gaan de uitlaatgassen dan niet teveel roet bevatten?

Re: Turbo kapot???

Geplaatst: 08 mei 2013, 18:52
door tom_il
Denk toch dat je best bij een dealer langs gaat, deze gaat je beter kunnen helpen. Zeker niet blijven rijden totals je de turbo opblaast want die hoge tegendruk is niet gezond.

Keuring geeft normaal geen problemen, er zijn genoeg wagens die geen roetfilter hebben en die geraken ook door de keuring. Trouwens de eerste E60 530d die hadden geen roetfilter.

Re: Turbo kapot???

Geplaatst: 10 mei 2013, 17:38
door Broncky
Bedankt voor de info Tom, heb je een biertje tegoed van mij, je woont toch in de buurt :W

Re: Turbo kapot???

Geplaatst: 10 mei 2013, 20:45
door tom_il
Broncky schreef:heb je een biertje tegoed van mij, je woont toch in de buurt :W
:gekdoen: :gekdoen: :gekdoen: :gekdoen: :gekdoen: :)