Pagina 1 van 1
e46 m3 smg nog steeds storing
Geplaatst: 20 mei 2013, 16:12
door fico41
ik had een probleem met mijn smg bak e46 m3, als ik een kleine uur mee rij. brand spontaan het versnellingsbak lampje. ( cirkeltje met stipjes rondom). en wanneer dat lampje brand, springt de smg van zelf naar 0, ook tijdens het rijden en schakelen, springt naar 0 en kan ik niks meer doen behalve 15 min wachten. als ik er een dagje niet mee rijd, gaat het lampje volgend dag van zelf uit, tot ik weer een uurtje rij, ik heb dit weekend reeds dingen vervangen. zoals: alle rubbers van versnellingsbak. alle rubbers van cardan, nieuwe cardan as gemonteerd.( die van mij had ietsje speling). nieuwe tussenas rubber, nieuwe koppeling, nieuwe drukgroep/lager, nieuwe vliegwiel,nieuwe versnellingsbak olie, nieuwe cardan olie, smg relais heb ik vervangen, auto rijd en schakelt heeerlijk en veel beter, maar tog zit storing er nog in. enigevwat overblijft is; smg pomp of koppelings cilinder. storing uitgelezen : inschakelduur hydr. eenheid
Re: e46 m3 smg nog steeds storing
Geplaatst: 20 mei 2013, 16:25
door GreyCooperS
Nu ben ik een absolute nood als t gaat om techniek, maar als je auto een storing aangeeft over die hydr. eenheid, zou het dan niet een idee zijn om dáár de reden van de fout te zoken, ipv random van alles te gaan vervangen? of lagen die zaken al in de planning?
Ik denk dat een dealer, of beter een goede M specialist je wel kan vertellen wat die foutmelding exact betekend?
Re: e46 m3 smg nog steeds storing
Geplaatst: 20 mei 2013, 17:00
door fico41
dealer komt er niet uit, die weten niks,kost alleen maar tijd en veeel geld, rest lag al in planning ja, ik sleutel zelf aan mijn auto, en ja goede M specialist waaaar???
Re: e46 m3 smg nog steeds storing
Geplaatst: 20 mei 2013, 20:11
door vang
Bij de meeste van je vervangen delen is er geen directe relatie met SMG te leggen. Hierdoor mag je dus ook geen enkele verbetering van de situatie verwachten naar mijn idee.
In je opsomming van nieuwe delen staat ook nieuwe koppeling, nieuwe drukgroep, nieuw druklager en nieuw vliegwiel. 2 vragen hierover:
1 heb je dan ook de gaffel, de drukveer en de kunststof pen vervangen en
2 heb je na de vervanging de koppeling wel opnieuw ingeleerd?
Tjeerd Kornet is wel een aardige M3 specialist btw
Re: e46 m3 smg nog steeds storing
Geplaatst: 21 mei 2013, 07:18
door fico41
gaffel,drukveer,pen alles is nieuw gemonteerd,en ja ik heb alles ook opnieuw ingeleerd
Re: e46 m3 smg nog steeds storing
Geplaatst: 21 mei 2013, 08:48
door PIR3lly
Misschien iets heel stoms, maar heb je de pook zelf al eens bekeken?
Misschien zit er een foutje in de schakelaar waardoor ie tijdens het rijden ineens in z'n 0 geschakeld word?
Ik zeg dit omdat ik tijdens het driften met mijn e46 M3 wel eens in de drift spontaan naar mijn pook greep voor houvast. Deze ging dan ook even snel naar links en de bak werd dus in 0 geschakeld, daarbij kreeg ik toen ook het smg symbooltje. Auto aan en uit zetten en het symbooltje was weer verdwenen.
Re: e46 m3 smg nog steeds storing
Geplaatst: 21 mei 2013, 14:14
door fico41
ik zal er morgen ff naar kijken... thanx voor de tip..
Re: e46 m3 smg nog steeds storing
Geplaatst: 21 mei 2013, 15:03
door Marcel RSD
Antwoorden vind je vaker op de buitenlandse forums.
Zoek maar eens op
error switching on time of hydraulic smg m3
Ga dan eerst
rustig zitten en haal diep adem. Lees dan rustig dit door en dan hoop ik dat het de sensor betreft.
http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=414284
Re: e46 m3 smg nog steeds storing
Geplaatst: 21 mei 2013, 17:42
door fico41
ja dat vermoeden heb ik ook,wat betreft die sensor,maar niet los te vinden
Re: e46 m3 smg nog steeds storing
Geplaatst: 30 jul 2013, 22:07
door FPnl
Stap graag in deze discussie mensen, heb zelf een E46 M3 SMG cabrio (2005).
De afgelopen weken bij warm weer, … rustig rijdend springt de SMG plots naar 0/N; direct geen aandrijving meer! SMG lampje springt aan (geel). Wat ik ook doe met de SMG pook geen enkele reactie, bak blijft in N!
Ik zet de motor uit, na circa 10 minuten start ik de auto, SMG lampje blijft branden maar ik kan weer naar de versnellingen! Dit overkomt mij twee maal in drie (warme) dagen.
Na enig Internet speurwerk blijkt dit een veel voorkomend probleem te zijn met name gedocumenteerd bij de Engelse (UK) en de USA M3 gebruikers groepen.
Regelmatig is het de warmte sensor op de SMG bak. Het vermoeden is dat dit een constructiefout is. Naar ik begrepen heb heeft de USA gebruikers groep dit probleem zelfs aanhangig gemaakt bij BMW USA. Met name omdat het standaard BMW advies was/is; vervang de SMG pomp of gehele SMG installatie. Kosten; ... Hudge!
Na mijn recente telefonische contact met BMW Nederland (juli 2013). Laat men mij weten dat deze storing niet bekend is en verwijst mij door naar een dealer voor uitlezing en opvolging/reparatie.
Hier heb ik niet voor gekozen, ben bij Koopman Racing in Winkel (NH) geweest. Na diverse checks bleek de foutmelding een defecte SMG druksensor! Als de 'boel' dan toch open ligt, hebben we ook maar de overige twee (2) warmte sensoren vervangen. Kosten weinig, circa €15,- per stuk!
Rijdt weer als vanouds.
Mogelijk kunnen jullie deze informatie gebruiken.
Groeten
Fpnl