Pagina 1 van 2
OPGELOST: Stotteren E46 328i bij volgas lage toeren
Geplaatst: 23 mei 2013, 09:39
door JzAero
Beste forumleden,
Ik ben al enige tijd aan het rijden met een stotterende auto. Ik heb hem laten uitlezen en daar kwamen geen foutmeldingen uit. De meldingen die er in stonden was ik al op de hoogte van en die zijn al gerepareerd en niet gereset.
De symptomen:
- Kort stotteren bij 50%+ gas onder 2000 toeren
- Onder 1250 toeren trilt het kort achter elkaar paar keer (misfires?)
- Stotteren gebeurt bij zowel koude als warme motor
Boven de 2000 toeren nagenoeg geen problemen (en bij volgas gaat ie er als een speer vandoor). Bij een stoplicht sprint is de auto ook nog steeds alert genoeg en rijdt hij als vanouds nog steeds sneller dan de automaat versie van de 328(c)i. Qua power is er dus niks aan de hand, alleen bij rustig rijden.
Nu heb ik een aantal dingen in mijn hoofd, namelijk:
- Bobines
- Bougies (28.000 km oud)
- Nokkenassensor (originele zit er nog op)
Hebben jullie nog ideeën of hebben jullie dit probleem ooit gehad en opgelost gekregen?
Re: Stotteren E46 328i bij volgas lage toeren
Geplaatst: 23 mei 2013, 15:01
door Dutchie
Ik zou zeggen misfires, maar ik kreeg toen wel een foutcode met de misfires op cilinder 3 en 4.
Nieuwe bougies en probleem was opgelost.
Maar wel vreemd dat jij daar geen foutcode van krijgt dan, dus zou je zeggen dat het geen misfires zijn.
Re: Stotteren E46 328i bij volgas lage toeren
Geplaatst: 23 mei 2013, 15:11
door Mr._T-Rex
nokkenassensor zou je een foutmelding van hebben gekregen. Ik zou de bougies eens vervangen (mag ook wel na 28k

)
Re: Stotteren E46 328i bij volgas lage toeren
Geplaatst: 23 mei 2013, 15:40
door JzAero
Yup, ga ze vanavond vervangen! Ben benieuwd

Als dat gefixt is dan rijdt ie weer als nieuw!
Re: Stotteren E46 328i bij volgas lage toeren
Geplaatst: 24 mei 2013, 07:15
door JzAero
Update: Alle 6 de bougies zijn vervangen. Nou was het zo dat we tijdens het vervangen eerst twee goede bougies hadden en vier verkeerde omdat er vier verkeerde in het doosje zaten. De twee slechtste waren er dus tussenuit gehaald en wat bleek, de auto maakte toen onder 2000 boven 2.500 en bij 4000 een misfire.
- Bougies in cilinder 1 en 2 waren op dat moment vernieuwd.
- Cilinder 3, 4, 5 en 6 kregen de oude bougies (die twee plekken naar achter zijn doorgeschoven).
- De achterste twee cilinders hadden de slechtste bougies.
Het ligt dus bijna vrijwel zeker aan iets met de ontsteking. Nadat we de laatste vier ook hebben vervangen voor verse bougies, misfired hij weer als eerst, onder de 2000 toeren en onder de 1500 toeren constant misfires. Zelf verdenk ik de bobines nu, maar ik heb geen idee hoe ik dit het beste kan controleren. 290 euro uitgeven om het even te proberen is pittig en de apparatuur leest het (stilstaand) niet uit.
Kan iemand mij hiermee helpen?
Cheers,
Jeffrey
Re: Stotteren E46 328i bij volgas lage toeren
Geplaatst: 24 mei 2013, 09:29
door dw70
eerst 6 nieuwe fatsoenlijke NGK bougies voor je E46-328i plaatsen en de elektroden afstand afstellen zoals het moet zijn en dan verder kijken.
Met deze 2 goed, 4 slecht methode en doorschuiven, schiet je geen meter op. Dat kan je blik door het bos alleen nog maar meer verstoren. Dan wordt het een niets zeggende "oergezellige" quiz van botox Linda de Mol.
Zelf zou ik het eerste naar al het reguliere onderhoudsspul kijken; benzinefilter, luchtfilter, of je olie in het koelreservoir hebt etc (koppakking). Aangezien je geen storingen hebt aanstaan zal de storing mechanisch van aard zijn. Dan begin je met filters, vacuumlekken, inlaattraject valse lucht, etc. Krukassensor nog in orde?
Als je benzinestroom stokt kun je ook een misfire krijgen. En hoe zagen de bougies eruit per cilinder? Zeiknat, grijs, roetzwart?
Als deze bougies 28K gedraaid hebben, zal je benzinefilter er niet veel beter vanaf komen. Nu kan die wel wat hebben, maar als deze nu nog nooit vervangen is en nog veel meer kilometers achter de rug heeft?
B.t.w.: je bobines op weerstand doormeten en ze t.o.v. elkaar vergelijken is ook al een methode om e.e.a. uit te sluiten.
Injectoren kunnen blijven openstaan (niet meer goed openen en sluiten) en niet meer functioneren zoals het hoort. Kan ook tot een misfire leiden.
Injectorreiniger in de tank en uitsluiten of het dat is.
Dat je misschien aan het einde van de rit een defecte DME (6 transistoren kunnen ook defect gaan) hebt kun je nu niet voorzien. Alles wat eromheen zit kun je wel in orde brengen wat gewoon in orde hoort te zijn.
Re: Stotteren E46 328i bij volgas lage toeren
Geplaatst: 24 mei 2013, 09:59
door JzAero
Je leest iets over het hoofd, er zaten vier verkeerde in het doosje en alle bougies waren al er uit. De twee slechtste waren (grijs) en oranje uitgelopen naar boven, ik heb er foto's van maar zit op mijn werk. Toen we de rest van de bougies hadden opgehaald zijn die er meteen in gezet en zitten er dus, zoals eerder gezegd, 6 nieuwe BOSCH bougies in. De 'methode' die jij bedoelt was niet de methode die we in gedachte hadden, het was überhaupt geen methode

het was de bedoeling dat er meteen 6 nieuwe in gingen, maar omdat de klep toch al open was en in ieder geval twee nieuwe bougies hadden konden we die er in stoppen. Vervolgens moesten we naar het magazijn rijden om alsnog 4 nieuwe op te halen om die er ook er in te zetten.
Maar naast al dat andere onderhoud wat je hier opsomt, kan het best zijn dat er wat vuil in het blok zit omdat er kort geleden de tank onder een kwart kwam. Help injectorreiniger hier tegen?
- Koelreservoir is recent vernieuwd en vloeistof is olievrij
- Benzinefilter ben ik niet op de hoogte van
- Krukkenassensor geeft geen error
- Probleem deed zich voor bij zowel nieuwe als oude luchtfilter (en ook de nieuwe intake)
- Oliefilter is 10.000km oud
- Bougies zijn dus nu vernieuwd (6 nieuwe)
- Oude bougies waren droog, grijs bovenin, zwart langs de randjes
- Bobines doormeten is niet gebeurd, maar zijn wel originele uit 1998 met dus 168k km
Maar het zijn nu zoveel dingen geworden dat ik eerlijk gezegd niet meer weet waar ik moet beginnen

Re: Stotteren E46 328i bij volgas lage toeren
Geplaatst: 24 mei 2013, 10:00
door blitzyj
haal de bobines eens eruit en schijn er met een lampje in, kijk of je nog een pool(ijzer contact punt) ziet zitten. Had precies hetzelfde probleem, haalde bobines eruit, nieuwe bougies erin en bobines weer terug zonder de bobines na te kijken. Toen ik daarna een testritje maakte ging de auto ineens heel belabberd rijden op drie cilinders en motormanagement lampje ging aan. Daarna thuis nagekeken en een bobine brak gewoon doormidden toen ik hem in mijn handen had. Vervolgens alle contact punten nagekeken van bobines, alleen de doormidden gebroken bobine had bijna geen contact punt meer.
Re: Stotteren E46 328i bij volgas lage toeren
Geplaatst: 24 mei 2013, 10:04
door gta
brandstof filter
Re: Stotteren E46 328i bij volgas lage toeren
Geplaatst: 24 mei 2013, 14:13
door Yusuf1
Idd, als je niet weet wanneer de brandstoffilter vv is, dan is het waarschijnlijk te lang geleden. Dingen horen bij elke inspectie II vervangen te worden dacht ik.
Bobines zou ook goed kunnen idd.
Re: Stotteren E46 328i bij volgas lage toeren
Geplaatst: 24 mei 2013, 17:38
door JzAero
Inspectie 2 was inderdaad een tijd geleden. Hij staat in bestelling sinds vanochtend en heb hem als het goed is maandag dan binnen. Hoop dat het wat uithaalt.
Ik heb vandaag even toch uurtje vrij genomen om naar de garage te gaan. BMW dealer kreeg er ook niks uit en kon er ook helaas advies over geven. Auto is bij uitlezen compleet storingloos en de enige error die ze hadden was de luchtmassameter die ik zelf los had getrokken. Ik had hem even gedisconnect om te proberen of hij zonder de LMM beter liep. Dit was niet het geval dus het probleem zit daar waarschijnlijk ook niet in. Ik heb er ook injector reiniger in gegooid, maar heb slechts 10-20km mee gereden dus kan er nog niet zoveel over zeggen.
Daarnaast ook even de intake langs gegaan om te kijken voor eventuele scheuren, maar het rubber lijkt nog compleet intact. Ik moet nog een keer met originele filter rijden, maar ik betwijfel of het echt hier aan ligt (aangezien het probleem er ook al in zat voordat ik deze open filter had. Voor zover ik weet komen de symptomen niet overeen met een defecte nokkenassensor.
Ik ga binnenkort het brandstoffiltertje monteren en dan elke bobine langsgaan met blitzyj's methode voor eventuele bijzonderheden. Ik hoop dat het zo snel mogelijk er uit gaat, want souplesse is toch wel waarom je een BMW rijdt...
Re: Stotteren E46 328i bij volgas lage toeren
Geplaatst: 24 mei 2013, 22:28
door brokky
je bent in elk geval niet de enige die er last van heeft, mijn 328i van 98 met momenteel 185k op de teller heeft dit probleem ook, niet enkel in eerste vites
soms zet ik hem dan nog rollend in vitess 2 (snelheid te hoog voor 1ste) en bij het opkomen en gas geven stottert hij dan ook, terwijl zo'n blok gemakkelijk 2e moet aankunnen!
en bij mij zit de originele filter erin dus aan je open filter zal het niet liggen
ga dit topic ook effe volgen

Re: Stotteren E46 328i bij volgas lage toeren
Geplaatst: 25 mei 2013, 14:36
door yltkdy
Kijk eens kerel, hier een filmpje voor het controleren van je bobines.
https://www.youtube.com/watch?v=z37jl4HXQjg
Re: Stotteren E46 328i bij volgas lage toeren
Geplaatst: 25 mei 2013, 18:53
door JzAero
Thanks! Ik weet niet of mijne stationair ook misfired. Hij lijkt heel stabiel te zijn, maar ik zal van de week even kijken of dit werkt!
Re: Stotteren E46 328i bij volgas lage toeren
Geplaatst: 26 mei 2013, 21:04
door JzAero
brokky schreef:je bent in elk geval niet de enige die er last van heeft, mijn 328i van 98 met momenteel 185k op de teller heeft dit probleem ook, niet enkel in eerste vites
soms zet ik hem dan nog rollend in vitess 2 (snelheid te hoog voor 1ste) en bij het opkomen en gas geven stottert hij dan ook, terwijl zo'n blok gemakkelijk 2e moet aankunnen!
en bij mij zit de originele filter erin dus aan je open filter zal het niet liggen
ga dit topic ook effe volgen

Ik heb nog even wat rondgezocht op Engelse sites. Iemand op dit forum had precies hetzelfde probleem. Ik was sowieso al van plan om morgen de bobines te checken met een extra set of geleende set, maar dit is waarschijnlijk de oplossing. Ik ga morgen ermee aan de slag en ik zal posten wat er precies aan de hand is, ook als het niet geholpen heeft.
http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... ation-323i
De persoon in kwestie had tussen stationair en 2000 toeren dus ook precies dezelfde symptomen. Hij heeft vanaf cilinder 1 bobines proberen te swappen tot de auto goed reed. In zijn geval was cilinder 5 de oorzaak. Ik ben benieuwd! Ik ga morgen kijken of dit het gestotter oplost.