Pagina 1 van 1

Schatting onderhoud 530i 30k/jr

Geplaatst: 13 jun 2013, 15:41
door Budje
Mijn huidige auto een Primera op gas gaat (in verhouding) al een eeuwigheid mee, heb ik sinds nieuw uit '2000 en er staan nu een respectabele 496.000 km op klok.
Prima rijdende en vlotte auto maar ik moet toch rekening gaan houden met de wetenschap dat er toch ooit iets kapot zal gaan wat niet meer economisch is om te laten maken.

Wil persé weer LPG omdat ik graag benzine rijd met de voordelen en niet de nadelen.
Tegenwoordig zijn er maar weinig auto's echt goed geschikt voor LPG;maar BMW hoort daar wel bij :)
Ben dus ook eens aan het rondkijken voor een E61 type 530i (258pk, dus 2005-2007) met automaat.
Deze motor doet het perfect op gas. Wil dus ook persé deze motor maar ook zeker geen diesel (meer reparatiegevoelig, zwaarder in MRB, hogere brandstofkosten)

Kunnen er mensen een ruwe inschatting geven over de onderhoudskosten?
De Primera kost mij tot nu toe gemiddeld ongeveer 1200 euro per jaar. Dit reserveer ik nu dus elk jaar.
Dat is dus al het onderhoud bij gem. 30k/jaar bij een (weliswaar relatief goedkope) merkdealer en inclusief banden en noodzakelijke reparaties. Zoals bijvoorbeeld een defecte radiator, accu, katalysator of uitlaat.
Ik ben doorgaans een normale rustige rijder met respect voor de techniek. Extreme slijtage is dus niet te verwachten.

Wat is dan slim om in te calculeren voor gebruiks/onderhoudskosten bij een E61/530i?
Het is natuurlijk een forse klasse hoger dan de Primera, dikkere motor, meer gewicht, grotere banden, automaat, meer elektronica enzo.
Mag dus meer kosten maar ik vraag me wel af hoeveel zoiets nou scheelt.
Verzekering, MRB en afschrijving staat hier dus los van want dat kan ik zo uitrekenen.

bj anwb vond ik een mooi sheetje
http://www.anwb.nl/binaries/pdf/auto/ri ... -merk2.pdf
"ROB" reparatie onderhoud & banden per maand bij 15k/jaar

Code: Selecteer alles

primera -> 51 
530i    -> 73
ANWB gaat uit van 15k per jaar ->ik rij 30k is dus een verdubbeling in kosten
Primera dan 102 per maand is 1200 per jaar wat exact klopt in mijn situatie :duim:
De BMW dan dus 1752? Ik vind dat nog meevallen eigenlijk .

Ik weet dat een E60/E61 ook zijn zwakke punten heeft (kabelboom, pomp luchtvering, waterlekkage) maar elke auto heeft wel wat en je moet ook wat geluk hebben :gekdoen:

Re: Schatting onderhoud 530i 30k/jr

Geplaatst: 13 jun 2013, 16:01
door lekkerwijf1
Beste,
1200 euro per jaar ga je niet redden helaas.
Wat het wel gaat kosten is van één en ander afhankelijk.
Bmw kwa onderhoudt is vrij duur.
Denkend aan remblokken banden etc etc.
Bmw gebruikte vaak grote/brede banden standaard.
Olie is bij bmw vaak 5w30 dit is ook een vrij dure olie... in verhouding tot.
Reparaties of storingen aan bmw , dan gaat de auto direct aan de kast.
En ga zo maar door.
Ik houdt het onderhoudt van mijn bmw niet echt bij want als ik dat ga doen springen de tranen in mn ogen.
Ik hoop dat anderen je meer info kunnen geven.

Re: Schatting onderhoud 530i 30k/jr

Geplaatst: 14 jun 2013, 08:57
door h2o
Ik heb mijn 530d nu 3 jaar en 63.000km.
Ik kom op 2000/2500 euro per jaar aan onderhoud en reparaties.
Dan heb ik nog het geluk dat ik de onderdelen tegen normaal tarief maar de uren tegen een vriendenprijs betaal.

Ik weet het niet zeker maar denk dat jij bij een dealer of specialist zomaar de helft duurder uit bent per jaar.

niet voor niets zeggen ze ook wel: BMW, blijf maar werken :)

Re: Schatting onderhoud 530i 30k/jr

Geplaatst: 14 jun 2013, 13:20
door Budje
Tja het hoeft ook geen dealer te zijn he. Een goede specialist heb ik nog liever als ik die vind.
Mijn huidige was eerst ook een officiele dealer maar is nu een autobedrijf "gespecialiseerd in".
Ik kom er graag omdat zij niet duur zijn en altijd eerst kijken of iets niet gerepareerd kan worden....vervangen kan altijd nog. Vervangen voor een nieuw onderdeel is toch vaak ontzettend duur....zelfs bij een Nissan...laatst een luchtmassameter kapot. Jullie dachten dat BMW rijden duur was. maar ik moest toch mooi 400 euro betalen voor dat ding :gek:

Nieuwe katalysator moest scrhik niet 1450 euro kosten! Die heb ik zelf maar gebruikt geregeld bij eBay voor 120 euro. Zo lang gaat ie toch niet meer mee :emo:

Re: Schatting onderhoud 530i 30k/jr

Geplaatst: 14 jun 2013, 13:27
door Stefan530i
LPG in een BMW not done. Ik werk bij een BMW dealer en hier rijden geen auto's op LPG omdat dit storingsgevoelige rommel is en dat het niet door BMW wordt goedgekeurd. denk aan een LPI installatie waarbij zeer regelmatig de pomp in de tank defect gaat en de gasinjectoren. Als je veel rijdt dan is een diesel een perfect alternatief. Dus als je een auto aanschaft laat altijd een aankoopcontrole uitvoeren dan heb je een goed beeld van de huidige staat en wat er e.v.t. voor kosten zitten aan te komen. Feit is logisch dat een BMW zoals eerder hier gezegd duurder is in onderhoud vanwege de dikke banden en remmen. Uitlezen hoeft geen probleem te zijn op het forum zijn er genoeg die dit voor je kunnen doen.

Re: Schatting onderhoud 530i 30k/jr

Geplaatst: 14 jun 2013, 13:33
door streamline
Ligt er ook een beetje aan wat voor een koop je, hoe is ie onderhouden ed. Een goede auto begint bij de basis.
Eigenlijk moet je iemand vinden die een E6x heeft en een beetje de kosten in kaart gebracht heeft. Kijk anders ook eens op Zomoto.nl, daar komt ook een maandelijks bedrag uitrollen wat het mag kosten.


Denk trouwens dat een Nissan betrouwbaarder is dan een bmw E6x. (Krijg ik nu sh** over me heen? :gek: )

Re: Schatting onderhoud 530i 30k/jr

Geplaatst: 14 jun 2013, 13:51
door Budje
Stefan530i schreef:LPG in een BMW not done. Ik werk bij een BMW dealer en hier rijden geen auto's op LPG omdat dit storingsgevoelige rommel is en dat het niet door BMW wordt goedgekeurd. denk aan een LPI installatie waarbij zeer regelmatig de pomp in de tank defect gaat en de gasinjectoren. Als je veel rijdt dan is een diesel een perfect alternatief. Dus als je een auto aanschaft laat altijd een aankoopcontrole uitvoeren dan heb je een goed beeld van de huidige staat en wat er e.v.t. voor kosten zitten aan te komen. Feit is logisch dat een BMW zoals eerder hier gezegd duurder is in onderhoud vanwege de dikke banden en remmen. Uitlezen hoeft geen probleem te zijn op het forum zijn er genoeg die dit voor je kunnen doen.
Ja de pomp ging vroeger regelmatig defect maar sinds jaren gebruiken ze al een beter type. Mijn Primera heeft nog die eerste (die regelmatig defect zou gaan) en is nooit kapot gegaan. Evenals de injectoren trouwens...doen het nog altijd prima. Let wel, na bijna 500.000 kilometer he :duim:
De M52 motoren staan volgens mij bekend als zeer "gasfest" (net als de mijne trouwens). Hoogstwaarschijnlijk dus gewoon extra harde kleppen/zittingen in combinatie met kleppen waarvan de speling hydraulisch bediend wordt. De beste configuratie voor een mooie LPi installatie (geen verdampers die hoef ik niet).

Dat er weinig E60/E61's op LPG rijden ligt meer aan het feit dat BMW gewoon geweldige diesels heeft...echter ik wil die niet omdat ik veel liever benzine rij, maar ook de diesels in gebruik een stuk duurder zijn.

Of jij moet nu zeggen...weet je hoeveel M54's ik al gezien heb met een LPG installatie met verbrande kleppen? Zou ik wel graag willen weten :)

Re: Schatting onderhoud 530i 30k/jr

Geplaatst: 14 jun 2013, 14:18
door Stefan530i
@ Budje,

Ik heb nooit verbrande kleppen gezien omdat wij geen LPG auto's in onderhoud hebben. Ik weet ook dat BMW officieel geen goedkeuring geeft om LPG in te bouwen, dat wil niet zeggen dat het niet kan. Misschien dat je bij gasinbouw bedrijven meer informatie kan inwinnen wat de mogelijkheden zijn. Ook maak ik een kanttekening dat BMW een stuk modernere motoren heeft als Nissan met alle respect. houd daarom ernstig rekening met motorstoringslampjes zoals Emissie etc. i.v.m. milieu en lambdaregeling.

Re: Schatting onderhoud 530i 30k/jr

Geplaatst: 14 jun 2013, 14:29
door Budje
Stefan530i schreef:@ Budje,

Ik heb nooit verbrande kleppen gezien omdat wij geen LPG auto's in onderhoud hebben. Ik weet ook dat BMW officieel geen goedkeuring geeft om LPG in te bouwen, dat wil niet zeggen dat het niet kan. Misschien dat je bij gasinbouw bedrijven meer informatie kan inwinnen wat de mogelijkheden zijn. Ook maak ik een kanttekening dat BMW een stuk modernere motoren heeft als Nissan met alle respect. houd daarom ernstig rekening met motorstoringslampjes zoals Emissie etc. i.v.m. milieu en lambdaregeling.
Dat ze geen goedkeuring geven maakt mij weinig uit, het zijn toch geen nieuwe auto's he. Is bij bijna alle auto's tegenwoordig zo trouwens. LPG? Helaas geen garantie meer dan.

Een mooie goed onderhouden duitse 530i vinden, daar een Vialle in laten bouwen (2400 euro) en dar dan ook weer minimaal 300k bijzetten, dat zou heel mooi zijn.

Over die motoren. Ja ik weet er (toch) alles van....bij mij begon het ook met zo'n lampje. Bleek de luchtmeter te zijn. Niet lang darna ging dat lampje weer aan, bleek de voorste katalysator defect :zwaai:
Tuurlijk is een 6-cyl BMW complexer...vandaar ook dit topic. Zou mooi zijn als ik wat meningen voorbij zie komen.

Re: Schatting onderhoud 530i 30k/jr

Geplaatst: 14 jun 2013, 14:54
door Stefan530i
Succes met je toekomstige BMW op LPG.

Re: Schatting onderhoud 530i 30k/jr

Geplaatst: 14 jun 2013, 17:53
door tikkie
De 1.750 per jaar klopt in mijn geval inderdaad, ik rij 25 k per jaar, maar niet op gas en dat lijkt mij toch een onzekere factor. Verder rij ik LCI maar of dat betekent dat dat minder onderhoud oplevert, weet ik niet...

succes!

Re: Schatting onderhoud 530i 30k/jr

Geplaatst: 14 jun 2013, 21:02
door mike16v
Ik vind het eigenlijk allemaal reuze meevallen..

de onderhoudsintervallen zijn zoiezo al wat ruimer dan vroeger was, en ja ok er zijn wat onderdelen net wat duurder dan bij andere merken maar ook dat ligt er maar helemaal aan wat.
exacte kosten heb ik niet bijgehouden maar het het is de afgelopen 2 jaar zeker niet zoveel als de bedragen die ik in dit topic heb voorbij zien komen..

Nu heeft die van mij ook wel weinig km nog

PS hij staat ook te koop, mocht je een goede 530i zoeken dan is dit zeker een aanrader ;)


grt, mike

Re: Schatting onderhoud 530i 30k/jr

Geplaatst: 16 jun 2013, 00:47
door BMW318I
Heb vorige jaar prins vsi2.0 installatie inlaten bouwen bij gasboer en moet zeggen rijdt heerlijk en er zit 3 jaar garantie op ! Heb zelf m54 motor 525i e60 ik lach iedereen uit met tanken volle tank 32 euro kwijt en kan ongeveer 450km rijden nou wat wil je nog meer.