Pagina 1 van 1

Heater o2 senser pre-cat fout code | M54B30

Geplaatst: 15 jun 2013, 16:34
door Dutchie
2 weken geleden hebben wij de motor eruit gehad, en sinds ie er toen weer terug in is gegaan gaat het lampje van het motormanagement branden. Hij brandt niet constant, maar springt vaak aan na ff stil gestaan te hebben (voor het stoplicht bijvoorbeeld).

Na het uitlezen kwam daar uit: Heater o2-sensor pre-cat - engine mixture rich.

Wat ik daar dus uithaal is dat hij te rijk zou lopen, maar wat zou dit veroorzaken? Loopt de auto ook daadwerkelijk te rijk? of zit het in de sensoren zelf? dat de sensoren foute gegevens doorsturen? de o2 sensors zijn (uiteraard) losgeweest toen de motor eruit was, maar waren gelabeld en zijn dus weer correct terug gegaan, zowel pre-cat als after-cat. Verder komt er ook geen rook of wat dan ook uit de uitlaat, en onverbrande benzine in de uitlaat (backfire) heeft ie al langer, dus dat zal het ook niet zijn.

De enige aanpassing die uitgevoerd is toen het blok eruit was is een lichtgewicht enkelmassa vliegwiel met kevlar koppelingsplaat en LUK drukgroep. Zou het vliegwiel hiermee te maken hebben? aangezien deze bijna 5 kilo lichter is dan standaart?

Verder als je rijdt nergens geen last van, ook niet als het lampje brandt. maar het lampje hoort niet te branden, dus er moet ergens iets niet goed zitten.

Verder mensen die dit ervaren hebben en hier een oplossing voor gevonden hebben? of mensen die ons op weg kunnen helpen naar een oplossing?

Alvast bedankt :duim:, Kevin.

Re: Heater o2 senser pre-cat fout code | M54B30

Geplaatst: 15 jun 2013, 19:55
door AlexS
Al eens gewoon geprobeerd de specifieke sensor te vervangen? Alles kan stuk, en misschien is bij de in-/uitbouw de bedrading wel beschadigd geraakt.

Re: Heater o2 senser pre-cat fout code | M54B30

Geplaatst: 16 jun 2013, 10:43
door Dutchie
Eerlijk gezegd nog niet aan gedacht, bedankt voor de tip.

Re: Heater o2 senser pre-cat fout code | M54B30

Geplaatst: 16 jun 2013, 11:41
door Dutchie
Nu ik er aan denk.. Beide sensoren geven dezelfde foutmelding, en het lijkt me nu stug dat ze allebij kapot zijn. Ik verwacht toch datvhet probleem ergens anders zit.

Vandaag weer stukkie gereden, en nu begon het lampje te branden toen ie richting de 6000 toeren ging.