Lekkage koeling 530D
Geplaatst: 22 jun 2013, 20:09
Beste forum gebruikers,
Mijn naam is Yvo en heb sinds 1,5 maand een BMW 530D uit 11/2000. Het is een hele fijne auto met weinig kilometers(nap). Hiervoor heb ik jaren een Audi 80 gehad waarvan ik op het einde vrijwel al het onderhoud zelf deed.
Ik loop nu echter tegen een probleem aan. Gister avond kreeg ik om 2u snachts de melding dat ik het koelvloeistof niveau moest controleren. Dit niveau bleek inderdaad te laag te zijn en er lag een grote plas(lees wild waterstroom) onder de auto. Uit nood heb ik het niveau toen bijgevuld met kraanwater. Gelukkig hebben we hier een hele lage hardheid.
Het probleem is nu dat er elke 30 km 1,5 liter water bij moet! Hij lekt dus vrij fors.
Ik heb de lekkage nog niet met zekerheid terug kunnen leiden, maar verdenk de waterpomp of de waterpomp pakking bij het blok. Het drupt aan de rechter onderkant van het blok, vlak achter de spanrol.
De waterslang tussen de radiator en thermostaat lekt zoiezo niet.
Komt dit vaker voor en hoe kan ik de zekerheid krijgen dat het ook daadwerkelijk de waterpomp is?
Ik heb wel eens eerder gelezen dat de waterpomp van de E39 een zwak punt is. Iets met loskomende vinnen. Is dat ook bij dit type uit dit bouwjaar?
Edit: Wat ik nog was vergeten, je ziet hem voornamelijk lekken vlak nadat de motor is uitgezet.
Met vriendelijke groet,
Nilvo
Mijn naam is Yvo en heb sinds 1,5 maand een BMW 530D uit 11/2000. Het is een hele fijne auto met weinig kilometers(nap). Hiervoor heb ik jaren een Audi 80 gehad waarvan ik op het einde vrijwel al het onderhoud zelf deed.
Ik loop nu echter tegen een probleem aan. Gister avond kreeg ik om 2u snachts de melding dat ik het koelvloeistof niveau moest controleren. Dit niveau bleek inderdaad te laag te zijn en er lag een grote plas(lees wild waterstroom) onder de auto. Uit nood heb ik het niveau toen bijgevuld met kraanwater. Gelukkig hebben we hier een hele lage hardheid.
Het probleem is nu dat er elke 30 km 1,5 liter water bij moet! Hij lekt dus vrij fors.
Ik heb de lekkage nog niet met zekerheid terug kunnen leiden, maar verdenk de waterpomp of de waterpomp pakking bij het blok. Het drupt aan de rechter onderkant van het blok, vlak achter de spanrol.
De waterslang tussen de radiator en thermostaat lekt zoiezo niet.
Komt dit vaker voor en hoe kan ik de zekerheid krijgen dat het ook daadwerkelijk de waterpomp is?
Ik heb wel eens eerder gelezen dat de waterpomp van de E39 een zwak punt is. Iets met loskomende vinnen. Is dat ook bij dit type uit dit bouwjaar?
Edit: Wat ik nog was vergeten, je ziet hem voornamelijk lekken vlak nadat de motor is uitgezet.
Met vriendelijke groet,
Nilvo