Pagina 1 van 8

Oververhitting motor

Geplaatst: 23 jul 2013, 16:42
door meljansen
Goedemiddag,


Heb een E60 5.20I bouwjaar 2005.

Laatste weken krijgen we de melding oververhitting motor, bij de kachel hoog zetten en hard laten blazen is deze melding snel weg.

Heb de temperatuursensor koelmiddel al vervangen helaas ligt het daar niet aan. De ventilator doet het ook dus volgens mij moet het de thermostaat zijn????

Nu hebben we vanmiddag de zekeringen gecontroleerd helaas bij het aanzetten van de auto krijgen we nu een melding abs regelsysteem ontregeld :gek:

We hebben nu dus twee problemen waar we niet vanaf komen:

Oververhitting motor.
Abs regelsysteen ontregeld.

Hopen dat jullie mij hiermee verder kunnen helpen.

Groeten

Re: Oververhitting motor

Geplaatst: 23 jul 2013, 17:24
door tom_il
ik vermoed de waterpomp, deze is waarschijnlijk elektrisch en durven stuk te gaan.

Rij er vooral niet mee rond, of je draait hem helemaal in soep.

Re: Oververhitting motor

Geplaatst: 23 jul 2013, 17:32
door meljansen
Bedankt voor de reactie.

Het gebeurd alleen bij lange ritten dan krijgen we de melding oververhitting.

De thermostaat heeft er niks mee te maken, kan dit probleem worden uitgelezen?

Is de waterpomp makkelijk te vervangen?

Groet

Re: Oververhitting motor

Geplaatst: 23 jul 2013, 19:18
door tom_il
Geen idee of hij gemakkelijk te vervangen is. Maar je leest wel meer over rare oververhittings problemen bij de benzines, en dan is het meestal de elektrische waterpomp die rare kuren heeft. Soms word het gehele koelsysteem vervangen om de oorzaak te vinden om uiteindelijk vast te stellen dat het de waterpomp is. Thermostaat is natuurlijk ook mogelijk maar ik gok toch op de waterpomp in jouw geval. Thermostaat is trouwens meestal ook elektronisch op de benzines.

Re: Oververhitting motor

Geplaatst: 23 jul 2013, 20:32
door Knakkel
Electrische waterpomp ?? nog nooit van gehoord.
Als je thermostaat kapot is, komt ie niet op bedrijfstemperatuur imho.
Kijk eens naar je radiateur is die niet verstopt of veel bladeren ervoor. Draait de ventilator nog wel ?

Re: Oververhitting motor

Geplaatst: 23 jul 2013, 20:58
door tom_il
Jawel electrische waterpomp zoek maar eens op. De benzine verschilt sterk van een diesel die idd een gewone waterpomp heeft.

Re: Oververhitting motor

Geplaatst: 23 jul 2013, 21:04
door tom_il
bv : http://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?t=976144 Deze lijkt hetzelfde probleem te hebben en hier hielp het vervangen van de waterpomp nadat ze bijna het volledige koelingsysteem inclusief de thermostaat hadden vervangen.

De thermostaat is trouwens ook electronisch op een benzine. Deze kan deze ook dicht blijven in tegenstelling tot een klassieke thermostaat zoals in de diesel die open blijft.

Re: Oververhitting motor

Geplaatst: 23 jul 2013, 21:10
door tom_il
Hier een foto van realoem die de thermostaat en waterpomp weergeeft op de 4 cylinder : http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... 35&lang=en

Als ik realoem moet volgen veranderde het motortype in 2005 van een 6 cylinder 2.2 naar een 4 cylinder 2.0 welke heb jij ?

Re: Oververhitting motor

Geplaatst: 23 jul 2013, 21:30
door tom_il
Blijkt dat de 4 cylinder in de LCI zit en dat de 6 cylinder maar tot 2005 gebouwd werd. Tenminste dat is wat ik er kan van maken.

De 6 cylinder blijkt volgens dit plaatje een mechanische waterpomp te hebben : http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... 35&lang=en . Thermostaat heeft een een electrische aansluiting dus deze lijkt wel electronische te zijn.

Re: Oververhitting motor

Geplaatst: 24 jul 2013, 08:35
door meljansen
Knakkel schreef:Electrische waterpomp ?? nog nooit van gehoord.
Als je thermostaat kapot is, komt ie niet op bedrijfstemperatuur imho.
Kijk eens naar je radiateur is die niet verstopt of veel bladeren ervoor. Draait de ventilator nog wel ?
Hebben gisteren de ventilator getest deze draait.

Re: Oververhitting motor

Geplaatst: 24 jul 2013, 08:40
door meljansen
tom_il schreef:Hier een foto van realoem die de thermostaat en waterpomp weergeeft op de 4 cylinder : http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... 35&lang=en

Als ik realoem moet volgen veranderde het motortype in 2005 van een 6 cylinder 2.2 naar een 4 cylinder 2.0 welke heb jij ?

Heb zelf een 5.20I 6 cylinder.

Ga dan toch voor de waterpomp maar, moet dit niet te horen zijn?

Re: Oververhitting motor

Geplaatst: 24 jul 2013, 10:07
door Vaporized
Als de waterpomp niets meer doet, dan hoor je em sowieso niet volgens mij. Dit geluid kan al niet boven het motorgeluid uit komen.

Vraag aan de experts hier, is het niet mogelijk om via diagnostische software achter een defecte waterpomp te komen ? wordt er niet ergens flow gemeten in het koelsysteem ? aangezien onze e60'rs helemaal vol met sensoren zitten.

Re: Oververhitting motor

Geplaatst: 24 jul 2013, 10:14
door tom_il
Betwijfel of je je hier iets van kan zien in de diagnose. Maar uitlezen is sowieso eerst aan te raden alvorens je aan het vervangen gaat.

Re: Oververhitting motor

Geplaatst: 24 jul 2013, 10:39
door Vaporized
Als het de thermostaat is, dan kun je aan de temperatuur van de koelslangen van en naar de koeler toe de temperatuursverschillen waarnemen. Dat duidt toch op problemen met een thermostaat ? (of deze nou electrisch / mechanisch is)

Re: Oververhitting motor

Geplaatst: 25 jul 2013, 20:43
door Knakkel
Vreemd. Het is niet een bijster ingewikkeld systeem, maar toch de melding.
Misschien het geheime menu eens oproepen en de daadwerkelijke temperatuur tevoorschijn toveren tussen de klokken. Kijken of het echt een te hoge temperatuur is.