Pagina 1 van 6

onwijs veel witte rook uit uitlaat.

Geplaatst: 08 aug 2013, 18:54
door sanderbmw
beste bimmer vrienden,

heb een probleem met me bmw,
het is een 525i E39 uit 2001, Benzine..
het probleem is dat er echt onwijs veel witte rook uit me uitlaat komt.
dit is gekomen naar aanleiding van een reparatie aan een carterslang, deze was bekneld, vervangen en bam.. de witte rook was er. (na 15km rijden) de rook is zo erg dat ik er niet meer mee kan rijden, misschien met een mistlamp maar dan zit je nog met de stank.
en het staat niet bij zo een mooie auto..
nou heb ik 2 maanden terug olie vervangen met filter, weer 5w30 erin enzv.
maar heeft de garage gister gewone olie erin gegooid. zou dit een oorzaak kunnen zijn?

[URL=http://s1276.photobucket.com/user/ ... .png[/img][/url]

filmpje:
http://s1276.photobucket.com/user/slode ... d.mp4.html

Re: onwijs veel witte rook uit uitlaat.

Geplaatst: 08 aug 2013, 20:41
door e39-528i
moeilijk te zien van een afstand natuurlijk, maar het lijkt wel een een lekke koppakking.
zit er geen sludche aan de olievuldop of aan je peilstok ??

Gr.joop

Re: onwijs veel witte rook uit uitlaat.

Geplaatst: 08 aug 2013, 20:42
door John89
Kun je niet terug gaan naar de garage die de carterventilatie heeft vervangen. Dit is wel heel erg veel rook.
En witte rook uit de uitlaat op een warme dag, daar gaan bij mij de nekharen altijd van overeind staan en denk ik aan de vele lekke koppakkingen die ik al heb meegemaakt in mijn leven...

Re: onwijs veel witte rook uit uitlaat.

Geplaatst: 08 aug 2013, 21:07
door AdE39
Hallo beste Sander,

Stinkt de rook naar vettige olie damp?

Zo ja, laat de motor eerst even een goede 15 minuten uit staan, en peil de olie eens.
Staat het oliepeil soms boven het max. niveau?
Is dit niet het geval, draai de olievuldop eens los en neem deze weg van het vulgat.
En start de motor, rookt de auto nu nog?
Nee, dan is het de carterventielatie die verstopt zit.
Zo ja, als de motor nog steeds zoveel rookt, zet de motor gerust af, en zorg dat deze BMW zo snel mogelijk terug komt bij de garage die dit heeft veroorzaakt, en laat hun dit alles uitzoeken en op hun kosten verhelpen.

Ik weet niet wat voor soort olie ze hebben gebruikt, maar volgens mij niet de goede, of ze hebben iets vergeten bij de carterventielatie.

Ruikt de rook zoetig weeïg, dan kan de koppakking defect zijn.
Er word in elk geval KVS verbrand, kijk ook eens naar het KVS peil bij de koude motor, staat deze nog gewoon op peil?

Controleer ook voor de zekerheid eens de remolie, soms gebeurt het wel eens als de membraan in de rembekrachtiger gescheurd is, dat de remolie reservoir leeg getrokken word, en dan is de witte rook verbrande remolie, dat heb ik al vaker gezien.
Laat de motor niet te lang draaien, als dit het geval is, een korte tijd kan niet veel kwaad, enkel de motor zal met kort draaien helemaal ontkoold zijn in de verbrandingsruimte.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

Re: onwijs veel witte rook uit uitlaat.

Geplaatst: 08 aug 2013, 21:41
door dw70
AdE39 schreef:
Controleer ook voor de zekerheid eens de remolie, soms gebeurt het wel eens als de membraan in de rembekrachtiger gescheurd is, dat de remolie reservoir leeg getrokken word, en dan is de witte rook verbrande remolie, dat heb ik al vaker gezien.


Met vriendelijke groet,
Ad
Al deze tips en hints zijn helder en duidelijk. Ook al die andere op dit forum.
Maar deze quote heb ik nog niet in de palette!
Dank daarvoor Ad!

Re: onwijs veel witte rook uit uitlaat.

Geplaatst: 08 aug 2013, 22:17
door sanderbmw
bedankt voor de snelle reacties, ik zal ff meer info geven.
auto gekocht 30-5-`13.
olie service beurt gegeven op aanraden op dit forum. en terecht.
ik heb de radiateur een maand geleden laten vervangen bij de garage, de oude was lek, miniscuul gaatje op de hoek op de lange zijde..
hierdoor kwam er rook onder de kap vndaan doordat kvs op motor werd gespoten.
lekkage verholpen geen kvs verlies meer staat al ruim een maand op niveau.
ondanks deze reparatie nog steeds rook onder kap vandaan en stinken in de auto, verbrande olie.
gister 7-8-`13 naar garage luchtinlaat moest eraf, vonden ze een (niet origineel) carterslang die helemaal geknikt was, zat ook een huis tuin en keuken slangenklem op wat ze bij de garage al vreemd vonden, zeiden al dat het bewust leek gedaan te zijn. deze vervangen door origineel, en toen nog olie bijgevuld, 1.5l de niet originele olie.
naar huis gereden, vandaag 8-8-`13 na 15km zonder aanleiding dus geen knal of wat ineens de witte rook achter de auto.
ook gelijk weer naar de garage, 5km van me huis.
nou vertelde die monteur dat het een truc kon zijn, dat deden ze vroeger veel bij mercedes dan knijpen ze alle carterslangen af en dan was je van de witte rook af je heb alleen stink lucht in de auto en beetje rook onder de kap.


om ff op de vragen trug te komen, kvs blijft op niveau sinds vervanging (maand), olie verbruik 1 liter na 2500km.
de rook stinkt onwijs, kn de geur niet thuisbrengen mix van benzine, olie.
de monteurs hadden dit nog nooit meegemaakt.
als de motor warm was hoorde je de carter rammelen en dan viel de compressie ook helemaal weg, geen vermogen meer en heel veel rook. rammelen over vermogen terug.
voor de rest rijd de bmw geweldig en denk je echt niet aan een lekke koppakking.
het bizarre is dat de rook echt wit is, en heb een ford sierra gehad waarbij ik de motor opgeblazen had maar dit is iets heel anders.
best verhaal haha..
in ieder geval bedankt voor reacties, update zodra ik meer weet.

Re: onwijs veel witte rook uit uitlaat.

Geplaatst: 08 aug 2013, 22:27
door sanderbmw
gelijk ff vermelden had al contact gehad met de verkopende garage jonkheer auto`s in Heerhugowaard i.v.m. radiateur en onkosten. had me E46 ingeruild maar hebben hier onkosten aangehad (wist ik) abs pomp, stabilisatorstang enzv dus ze vonden het niet nodig om te compenseren vermelde ook dat ik garantie bij had moeten kopen dan had ik ergens aanspraak op kunnen doen.
heb gezocht op het net maar staat ook dat ik geen kosten kan verhalen bij de garage en deze niet aansprakelijk gesteld kan worden.
maar als het op een blok revisie aankomt kan ik iets ondernemen tegen ze?

Re: onwijs veel witte rook uit uitlaat.

Geplaatst: 08 aug 2013, 23:04
door AdE39
Hallo beste Sander,

Dat is best rot en echt zwaar Knudde om dit alles zo van u aan te moeten horen.
Dat er nog steeds garages en handelaren zijn, die de klanten zo misleiden en verkeerde auto's verkopen, en let wel, ik druk me nu nog erg voorzichtig en zacht uit, want ik zou beter een andere verwoording kunnen kiezen.

Wat u beter kan doen, ga eens via Google naar de site van de Rijksoverheid, vroeger was dit Postbus 51, daar kunt u aan voorwaarden komen, waar aan de kopende partij dient te voldoen, en inlichtingen waar de verkopende partij moet voldoen.
Ik kan dit wel allemaal in dit topic uit de doeken gaan doen, want ik weet het verhaal wel van deze overheid site.
Maar door slechte ervaringen op een ander forum, doe ik dit niet meer uit de doeken, want daar wisten ze het toch beter, terwijl de bewuste forum leden er helemaal naast zaten.
Legt u daar uw verhaal maar eens voor, en u krijgt binnen 2 werkdagen echt het hele verhaal voor gelegd, hoe en wat.
Nu heeft u enkel de pech, dat het morgen al vrijdag is, maar maandag of dinsdag heeft u beslist het antwoord middels een e-mail, luid en duidelijk, wat u eventueel nog kan doen, maar dan moet u wel aan een aantal bepaalde dingen voldoen, om ergens aanspraak op te kunnen maken.

Man, man, wat een doffe ellende is dat voor u.
Ik denk dat deze motor haast niet te redden is, je zou dergelijke lui echt de nek omdraaien.
Als de zuigerveren slecht zijn, dan dienen de cilinders uit gehoond te worden, er dienen overmaat zuigers gemonteerd te worden met nieuwe schraap en zuigerveren, en wie weet wat er nog meer te voorschijn zal komen. Ik denk dat helaas dit een kostbaar verhaal gaat worden, dan kunt u beter bij een demontage bedrijf een motor kopen met garantie.
Ik hoop dat ik het ontzettend mis mag hebben, want dat zou heel erg prettig zijn voor u.

Ik wens u veel sterkte toe, en ik hoop echt dat het mee mag gaan vallen.

Met vriendelijke groet,
Ad

Re: onwijs veel witte rook uit uitlaat.

Geplaatst: 09 aug 2013, 06:59
door sanderbmw
hé Ad,

bedankt voor je reactie, ja baal hier echt van.
moet zeggen dat ik altijd wel auto`s heb gekocht waar problemen mee waren en samen met de garage nog nette deals kon sluiten.
ik ga gelijk kijken bij rijksoverheid wat ik kan doen. bedankt voor de tip.

Re: onwijs veel witte rook uit uitlaat.

Geplaatst: 09 aug 2013, 11:44
door sanderbmw
weer een update,

auto 2 maanden in bezit en ben dankzij Ad aan het uitzoeken gegaan..
via consuwijzer 1 en ander uitgezocht.
bedrijf lid van bovag, bovag heeft besloten i.v.m. crisis dat auto`s zonder bovag garantie verkocht mogen worden.
wat in mijn geval van toepassing is.
contact met geschillen commisie want, als een bedrijf bij bovag zit horen ze ook aangesloten te zijn bij geschillen commissie. niet dus, Jonkheer is in 2009 eruit gegooid vanwege wanpraktijken, bovag in 2010 toch Jonkheer aangenomen. (wat bovag niet kan verklaren.)
dus hele garantie gebeuren kan ik vergeten..
rechtsbijstand verzekering opgebeld (ABN) valt 2de hands auto niet onder mijn rechtsbijstand verzekering. geld voor alles wat 2de hands is. :gek:
(deze gelijk opgezegd.)
Wat nu overblijft is aanspraak doen op non conformiteit wet. deze wet zegt dat ik recht heb op een goed product, dus ook op een occasion, komt er op neer dat ik me contract kan breken en me geld terug krijg -10%.
heb de garage gebeld maar moet maandag terug bellen.

Re: onwijs veel witte rook uit uitlaat.

Geplaatst: 09 aug 2013, 13:34
door AdE39
Hallo beste Sander,

Dat is allemaal vette sh** voor u, en het kost ook bergen met centen, die u ook ergens anders aan uit had kunnen geven, man, man, wat een zonde geld.
Ik hoop dat u ergens uw gelijk mag krijgen, ik heb al meer van dergelijke topics gelezen, de een krijgt zijn gelijk, de ander weer niet, het lijkt wel een loterij als men het gelijk wil krijgen.

Ik wil wel een aantal dingen op een rijtje zetten voor u, wat de koop/verkoop van een auto betreft.

U als koper, heeft een onderzoek plicht.
Dat houd dus in, de desbetreffende auto die u in gedachten heeft, daar gaat u uiteraard een gedegen proefrit mee maken, maar daar blijft het echter niet bij.
De aan te kopen auto, deze dient onderzocht te worden door of een onafhankelijke instantie, zoals de ANWB of de Dekra, ook kan men volstaan door een technisch onderzoek van een dealer, dit onderzoek noemt men in de wet, een aankoop keuring. Deze aankoopkeuring van een van de 3 genoemde partijen, is dus rechtsgeldig!
Dit dient ten alle tijden aan getoond te kunnen worden.
Dat zijn de plichten van de kopende partij.

Maar nu zijn we er nog niet, dan krijgt de verkopende partij nog wat spelregels.
Die heeft dus een melding plicht, hij/zij behoort alle bekende gebreken en verborgen gebreken aan de kopende partij te melden.
gebeurt dit niet, al of niet schriftelijk of mondeling, dan zou er een goede reden na de koop/verkoop, dat de kopende partij deze gebreken of verborgen gebreken ontdekt.
Dat er dan een koop ontbonden zou kunnen worden, maar dat dient vaak met voldoende bewijs te geschieden, of in samenspel met meerdere ontevreden klanten van de zelfde garage of handelaar..
Ga beter ook nooit alleen op een auto af, neem beter altijd een getuige mee, dan staat men iets sterker.

De wettelijke garantie bij de aankoop van een auto.
Deze garantie bestaat er dus wel, en dan is het aankoop bedrag belangrijk, dat bedrag is bepaald op € 4.600,00
Dat is dus het minimum aankoop bedrag, van een garantie.
Of u nu wel of niet een garantie heeft gekregen op de auto!

Zo staat het beschreven in de wet, en zo zal Postbus 51 wat tegenwoordig informatie van de Rijksoverheid heet, het ook beschrijven, enkel kan er wat verschil in de tekst zitten tussen mijn tekst en die van de Rijksoverheid.
Beide kunt u gewoon Googlen, en dan komt u op exact dezelfde overheid site terecht.

Ik heb dus globaal de garantie bepalingen beschreven, en zo ook de rechten en de plichten.
Hang me dus er niet aan op, als er een klein verschil in de tekst aanwezig is!
Het is dus slechts een globale uitleg, van wat u ongeveer kan verwachten.

Ik wens u, beste Sander, veel succes toe, met de afhandeling, ik hoop dat het goed mag aflopen voor u. :duimen:

Ook wens ik u allen een heel fijn weekend toe.

Met vriendelijke groet,
Ad

Re: onwijs veel witte rook uit uitlaat.

Geplaatst: 09 aug 2013, 14:31
door dw70
Ad en Sander: als ik in het bmw boekje kijk (bij benzinemotoren) zie ik bij een SAE 5W30 een buitenlucht temperatuur range van :
-40 t/m -5 oC.

Is hier het leed niet geschied met de absurde buitentemperaturen van de afgelopen weken?

Re: onwijs veel witte rook uit uitlaat.

Geplaatst: 09 aug 2013, 16:42
door AdE39
Hallo beste DW70,

Hartelijk dank voor uw toevoeging en uw reactie, deze zijn uiteraard altijd zeer welkom.

Ja, inderdaad, de 5W-30 is ook perfect.
Ik gebruik echter van kroon de SpecialSynth 5W-40 die is ook juist. ( full synthetische olie )
De 5W-30 en de 5W-40 en de 5W-30 LL-03 kunnen allen gebruikt worden volgens de specificaties, enkel de M series die hebben een ander soort en type olie nodig, omdat dit de snelle motoren zijn.

Nog een vraag aan Sander.

Heeft u al de compressie getest, beste Sander?
Want als er al gezegd gaat worden, dat de zuigerveren en de schraapveren versleten zouden zijn, dan zal de compressie daar tegen ook minder moeten zijn.
Wat er ook nog aan de hand kan zijn, als de compressie test wel goed uitvalt, dat er een aantal klepseals stuk zijn, en dan kan het olie verbruik erg snel oplopen.
Ik had ooit bij een V6 van 3 clinders de klepseals stuk, en het verbruik was al 1 liter op 600 km.
Echter deze rookte niet eens zo erg zelfs, enkel maar bij het starten van de motor, en dat is dus heel erg herkenbaar voor de lekke klepseals!

Daar tegen over, had ik een A6 V6 TDI, deze had dus een verstopt carterfilter, en die begon pas te roken als de carterdruk opgelopen was, en de motor temperatuur tegen de bedrijfs warmte was opgelopen.
Maar dan begon dat monster enorm veel te roken, en dat was blauwe rook, die echt te snijden was, de A6 was dan ook niet meer te zien, net zoals bij u, maar dan blauwe rook.

Als het een diesel was, dan zou het de brandstof hoeveelheid kunnen zijn, want dan is het onverbrande diesel die uit de uitlaat komt, en dat is dan ook witte rook. Maar uw BMW is dus een benzine variant, dus dat is het ook al niet.

Maaruuhhhh, heeft u toevallig nog getankt! en toevallig niet wat diesel getankt :gek:
Want als dit het geval is, dan is de oplossing gevonden, want dat zou ook nog een goede reden kunnen zijn, om eens lekker flink te gaan roken, dat zou de witte rook kunnen verklaren!
Want de eventuele aanwezige diesel, die zal echt niet verbranden in een benzine motor, echter niet helemaal!
Ruikt de brandstof bij de open vuldop naar benzine, of naar diesel, want diesel is nog veel penetranter dan benzine.
We moeten nu echt aan alles gaan denken, want in feite kan het echt van alles zijn.

Is dit niet het geval, dan de volgende regel.
Nee, ik blijf er voorlopig bij, draai de bougies er allemaal uit, en voer een compressie test uit.
Eens kijken wat dat oplevert, en als alle cilinders haast gelijk of gelijk en voldoende druk geven, dan kunt u de zuigerveren al uitsluiten.
Dan zal men iets anders op moeten gaan sporen!

Succes. :duimen:

Met vriendelijke groet,
Ad

Re: onwijs veel witte rook uit uitlaat.

Geplaatst: 09 aug 2013, 17:12
door sanderbmw
Nogmaals bedankt voor de reacties.
De auto was €4950 dus heb gewoon recht op de garantie.
Had dit inderdaad ook al gelezen. Dat is dus mooi.
Heb de bmw niet door een erkend bedrijf laten nakijken maar die zouden de carterslang waarschijnlijk ook niet hebben gevonden. Deze is niet van boven of onder te zien.
Me vrouw was er bij die zou kunnen getuigen.
Ik heb besloten om de auto maandag bij jonkheer voor de deur te zetten met me papierwerk van Bovag wettelijke garantie enzv. Het bedrijf heeft zelf al contractbreuk gepleegd door hun misleidende advertentie welke ik bewaard heb. Of 100% reparatie voor jonkheer of ontbinding van de koop.
Dat zijn mijn rechten. maar ga niet meer zelf kijken, investeren. De 5w30 long life
Olie word door BMW zelf voor geschreven, als men er andere olie in doet is bmw niet aansprakelijk voor de gevolgen.

Re: onwijs veel witte rook uit uitlaat.

Geplaatst: 09 aug 2013, 19:51
door AdE39
Hallo beste Sander,

Maar neem wel van mij aan, dat de keurmeesters van het technostation van de ANWB niet zomaar de eerste de beste monteurs zijn, dit zijn wel gespecialiseerde monteurs.
Zij vinden wel erg veel dingen aan een auto, waar sommige monteurs wel overheen zouden kijken.
En, dat zal bij de Dekra niet veel anders zijn.

Ja, nu nog het gelijk en de gerechtigdheid aan uw zijde krijgen, beste Sander.
Maar nu nog een vraag van mijn zijde, hoe komt u aan de uitkomst dat de zuigers/veren en de kleppen naar de haaien zijn?
Is dit al gecontroleerd dan?

Als tijdens de compressie test de uitkomst zwaar tegen valt, dan kan dit uiteraard aan de niet of slecht sluitende kleppen liggen, en kan het aan de zuigerveren liggen, ook kunnen er dan eventueel gescheurde zuigers in het blok aanwezig zijn, en dit alles geeft dan het compressie verlies!
Maar, als er slecht sluitende kleppen aanwezig zijn, dan zal de motor erg rottig moeten lopen.
dan vallen er cilinders uit, omdat deze geen of te weinig compressie hebben, men een veel te kleine vulling, want die lekt immers gelijk weg. En, dat is dus erg goed hoorbaar, je hoort zoals er bijv. 2 cilinders lekke kleppen hebben, of verbrande kleppen, dan hoor je in feite een 4 cilinder draaien!, En zijn er meer of minder kleppen die niet sluiten van het aantal cilinders, dan is dat ook erg goed waarneembaar.
Slechte zuigerveren, ja, dan lekt de compressie het carter in, en dan zou er ook een te hoge carterdruk aanwezig moeten zijn, dat zou weer waarneembaar moeten zijn, door de motor te starten, en de olievuldop te verwijderen, dan komt daar de carterdruk die te hoog is naar buiten.
Dit zou dan ook een verhoogd olie verbruik moeten weergeven!
De gescheurde zuigers, ja, dan zal er wel iets waarneembaar zijn, maar dat zal een test moeten uitwijzen, ligt er aan hoe wijdt dat de scheur in de zuiger open staat, en dat geeft dan weer hetzelfde effect weer van de slecht sluitende en lekke kleppen. Maar vaak is de scheur in de zuiger haast gesloten, want de zuigerveren houden de zuiger delen bij elkaar.

Dus een test is benodigd.

Het is toch te gortig, dat de regering nog steeds niets aan deze zwendel en oplichting doet, het is echt een grote schande, en dit anno 2013!

Beste Sander, ik hoop dat alles weer goed komt, en hopelijk met weinig schade of verlies in geldelijke waarde. :duimen:

Met vriendelijke groet,
Ad