cardan demonteren

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
jurgen 520

cardan demonteren

Bericht door jurgen 520 » 25 aug 2013, 10:41

Hallo,

Kan mij iemand de stappen vertellen die uitgevoerd moeten worden om de cardan van een 520i van 1996 te demonteren.

Het is voornamelijk zeer moeilijk om hem uit de hardy schijf te krijgen.

grts,
Jurgen

AdE39

Re: cardan demonteren

Bericht door AdE39 » 25 aug 2013, 11:50

Hallo beste Jurgen,

U draait de bouten uit de Hardyschijf.
Vervolgens maakt u het tussenlager van de cardan los, haak er even een draad omheen voor wat steun.
Nu draait u de 4 bouten van de cardan as los op de flens van het diff, u duwt nu de cardan as richting de boite/bak.
Haak nu de ophangdraad los en trek de cardan as uit de Hardyschijf, want bij de bevestiging bij de Hardyschijf zit een verlenging die in de Hardyschijf/flens geschoven zit.

Nu kunt u de gehele cardan as weg nemen.

Bedenk u echter wel, dat gene wat u in het andere topic heeft beschreven van de speling op het diff dat dit komt door een haakse overbrenging in het diff, en dat dit heel normaal is.
Zo heeft u ook waargenomen, dat er een ruimte zit in het twee massa vliegwiel, en deze ruimte is ook helemaal normaal.
Daar zou ik echt geen onderzoek naar doen.
Deze speling/ruimte van het twee massavliegwiel, dat is om bruusk ingrijpen van het koppelen tegen te gaan.
En natuurlijk om trillingen tegen te gaan.

Succes, beste Jurgen. :duimen:

Met vriendelijke groet,
Ad

jurgen 520

Bericht door jurgen 520 » 25 aug 2013, 12:05

Hallo Ad,
Vanwaar zou dan het (tak/tak) geluid kunnen komen bij overgang van aandrijven naar remmen op motor?
Grts,
Jurgen

AdE39

Bericht door AdE39 » 25 aug 2013, 17:34

Hallo beste Jurgen,

Deze vraag heb ik dus breeds beantwoord op het andere forum, en waar het eventueel aan kan liggen.

Met vriendelijke groet,
Ad

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”