Pagina 1 van 2
E46 330d touring , help !
Geplaatst: 01 sep 2013, 18:05
door Gerrit330d
Hallo Allemaal ,
Ik ben Gerrit , 39 jaar en woon in Groningen.
Afgelopen week was het dan zover ; mijn eerste BMW gekocht !
Uit duitsland heb ik een E46 330d gekocht van mei 2002.
Donkerblauw metallic en met alle denkbare opties.
Echter ik heb 1 probleem : hij is verlaagd met een H & R cupkit , artikelnummer : 31019-1
Die auto is zo laag ik krijg geen eens 1 vinger tussen de band en de wielkast.
Ik krijg hem mijn parkeergarage niet in ! Ja met houtblokken van 7 cm dik (klossen) eronder wel !
Morgen moet ik naar de rdw keuring etc.
Kan iemand mij vertellen of deze set hoogteverstelbaar is en zo ja hoeveel ?
Zo niet dan zal ik toch andere schokdempers en vering moeten laten monteren en vraag me af of ik toch gewoon originele moet kopen of M techniek ?
Groeten Gerrit
Re: E46 330d touring , help !
Geplaatst: 01 sep 2013, 18:14
door Dcreator
Hallo welkom op het forum!
De H&R Cupkit is niet verstelbaar, het is een vaste verlaging helaas, (Mocht ik me vergissen moet je shroefdraad zien bij de onderste schijven waar de veer op rust!).
Als je ze vervangt zou ik voor mtech gaan, qua looks en rijden is dat gewoon net even strakker als de standaard versies!
Is het misschien prijstechnisch ook niet een optie om een KW schroefset of iets dergelijks te halen? als je toch rondom alles moet vervangen...
Re: E46 330d touring , help !
Geplaatst: 01 sep 2013, 19:19
door Gerrit330d
bedankt voor je snelle reactie !
Is een kw schroefset beter dan origineel of Mtech ? Of vergelijkbaar ?
En prijstechnisch bedoel je dat die set voordeliger is ?
groeten Gerrit
Re: E46 330d touring , help !
Geplaatst: 02 sep 2013, 08:17
door bmw brian
Welkom hier

Re: E46 330d touring , help !
Geplaatst: 02 sep 2013, 23:53
door Dcreator
Hoi Gerrit, ik weet niet uit mijn hoofd wat een compleet m-tech set kost.
Een schroefset en een m-tech set is niet bepaald hetzelfde, voordeel van je schroefset echter is dat je zelf tot op de mm je hoogte zelf kan bepalen, en later nog bij kan stellen, zo kun je voor jezelf de beste balans tussen looks & function bepalen! Het schroefset zal wel wat iets stijver rijden als m-tech, als je van sportief rijden houdt is dit geen probleem! Je zou je er wat meer in kunnen verdiepen!
Ik kan niet in jouw portemonnee kijken natuurlijk, probeer alleen wat verschillende opties voor je klaar te leggen zodat jij zelf de keuze kan maken die het best bij je verwachting past!

Re: E46 330d touring , help !
Geplaatst: 03 sep 2013, 08:38
door Gerrit330d
Ik ga me er zeker nog in verdiepen !
Een gebruikt setje M tech (rondom) kost 200 euro excl arbeidsloon dus dat valt mee.
Wat ik het belangrijkste vind is dat ik zonder problemen mijn parkeergarage in kan komen en zonder problemen drempels kan nemen en redelijk wat comfort heb op de snelweg. Ik rij op jaarbasis minimaal 60.000 km.
Groeten Gerrit
Re: E46 330d touring , help !
Geplaatst: 03 sep 2013, 09:26
door streamline
Als jij op jaarbasis 60.000km rijd, waarom zou je dan een tweedehands setje kopen?
Dan kun je veel beter gelijk voor nieuw gaan, je weet nooit in welke staat de tweedehands schokdempers zijn en je bent er dan voorlopig vanaf.
Re: E46 330d touring , help !
Geplaatst: 04 sep 2013, 00:49
door Dcreator
Ik zou ook voor een nieuw set gaan inderdaad,
en ik denk dat je schroefset wel af moet vinken, als je zoveel rijdt wil je denk net wat meer comfort als sportief
Wellicht ook gekeken naar Bilstein? ICM met bijv eibach? schijnt een goede combinatie te zijn!
Kun je trouwens van je huidige kit niet gewoon wat hogere veren terugplaatsen? of is dat onmogelijk?
dan ben je namelijk met een setje veren van 200 euro wel klaar!
Re: E46 330d touring , help !
Geplaatst: 05 sep 2013, 10:52
door Gerrit330d
ja ik ben nog een leek op dit gebied.
Ik heb begrepen dat bij de h & r cupkit de schokdempers verkort zijn.
Als je dan behoorlijk langere veren erbij doet dan bij deze schokdempers passen, schijnt het zo te zijn dat de schokdempers in het verkeerde bereik hun werk moeten doen met als gevolg een korte levensduur.
Tenminste dit heeft een bmw monteur mij wijsgemaakt dus niet zelf bedacht.
Het zou kunnen dat de schokdempers toch iets in hoogte verstelbaar zijn maar dat moet nog bekeken worden.
Ik moet denk ik een totale verhoging hebben van zeker een cm of 7 a 8 om mijn parkeergarage in en uit te kunnen rijden zonder met de bodemplaat op de grond te komen.
Het gaat om de overgang van de straat en dan het 1e stukje naar beneden toe dus het overgangsgebied.
Afgelopen maandag kreeg ik met grote moeite de auto uit de parkeergarage met blokken hout van 7 cm dik voor het achterwiel maar die pasten er bijna niet eens onder !
Re: E46 330d touring , help !
Geplaatst: 05 sep 2013, 13:21
door Martijn.
In dit geval zou ik een setje M-tech veren 2e hands op de kop tikken, of nieuw als het niet te duur is en een setje nieuwe Bilstein B4 schokbrekers monteren.
Dan heb je een goede wegligging en toch nog comfort.
De B4 dempers zijn ook niet zo gek duur.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... e-e46.html
Re: E46 330d touring , help !
Geplaatst: 15 sep 2013, 18:59
door Gerrit330d
Vrijdag bij Offenga geweest in Franeker.
Rondom nieuwe schokdempers en veren eronder , origineel dus geen M-tech.
Het rijdt sportief ( vergeleken met een Vw passat ) en comfortabel.
Echter ik kom nog steeds mijn parkeergarage niet in !
Als ik de ruimte opmeet vanaf de sideskirt tot aan het wegdek vlak achter het voorwiel heb ik 13 cm ruimte.
Achter vlak voor het achterwiel heb ik 14 cm ruimte.
Een monteur van Offenga zegt tegen mij dat ik achter nog max 2 cm omhoog kan met iets langere veren.
Maar voor is dit niet mogelijk / niet aan te bevelen.
De buren met een 5 serie en een andere buurman met een audi hebben voor 15 cm en achter 17 cm en die met de audi raakt ook met zijn bodemplaat de grond maar hij heeft er een beschermingskap onder.
Van meerdere buren heb ik gehoord dat ze een beetje de grond raken of soms wel en soms niet.
Ik Kom dus nog 2 a 3 cm tekort , qua hoogte .Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen ?
Kan ik met andere velgen met andere banden nog wat omhoog of toch nog iets langere veren rondom ?
Ook heb ik iets gelezen over "schlechte wege pakette ", dit zijn een soort rubbers waardoor je nog 14 mm omhoog gaat ?
Of Is luchtvering nog een optie ? Ik heb gezien dat 5 en 7 series die hebben maar kun je dit ook op een 330d laten monteren ?
Iemand nog andere opties ?
Anders wordt het buiten parkeren i.p.v mijn parkeergarage , is op zich ook geen ramp maar toch zonde...
Re: E46 330d touring , help !
Geplaatst: 15 sep 2013, 19:08
door Jeremy
Nu zal ik misschien een beetje stom klinken hoor, maar hoe ga je de garage in?
Mijn auto is verlaagd met een Eibach Pro kit en die past er niet in als ik er vooruit in ga. Ga ik echter achteruit erin is het totaal geen probleem. Hetzelfde geld voor garagebruggen, achteruit erop lukt alles maar vooruit is er geen denken aan.
Misschien moet je dat eens proberen (als je dat nog niet doet uiteraard

)?
Re: E46 330d touring , help !
Geplaatst: 15 sep 2013, 19:15
door Gerrit330d
Ik ga er vooruit in , inderdaad misschien moet ik dat eens proberen er achteruit inrijden
Re: E46 330d touring , help !
Geplaatst: 15 sep 2013, 22:44
door Dcreator
Airride kun je monteren op elke auto, maar trek dan je portemonnee maar! dat kost aardig wat!
Dan kun je wel perfecte looks creƫren, maar kom je wel overal in!
Overigens als zelfs standaard auto's de vloer raken zou ik toch wel gaan twijfelen aan die garage
En even offtopic: heb ik bij de skirt nog zo'n 10cm over vooraan, en dat is nog niet eens mn laagste punt! en ik kom ook gewoon vooruit de brug op...
Re: E46 330d touring , help !
Geplaatst: 16 sep 2013, 08:30
door Patrickk
Is het niet mogelijk de garage ingang aan te passen?
Heb je er een foto van zodat we daar we een beeld van hebben?
Je zou de hoek waar de bodemplaten raken 2-3 cm kunnen verlagen of voor en achter de knik een flauwe bult maken. Hier door gaat de auto iets hoger over de knik?