[E6x] Roefilter (DPF) leeghalen
Geplaatst: 13 sep 2013, 09:49
Deze DIY laat zien hoe je de roetfilter van een E6x zelf leeg kan halen.
Let op: het gaat om de wagens met onderstaand type roetfilter (nummer 8 op de tekening).

Wat heb je nodig:
- Twee pakkingen en 8 bouten gaan halen bij de BMW dealer (nummers 6, 7 en 8 op bovenstaande tekening.
Onderdeelnummers: pakking = 18 30 7 789 904, bouten = 07 11 9 904 252, moeren = 07 11 9 904 295
- Slijpschijf en ijzerzaag
- Sleutels en dopsleutels 13
- Hamer en beitel (of nog beter een electrische breekhamer)
- Stofmasker
Wij zijn begonnen met de bouten onderaan goed in te spuiten met kruipolie, maar helaas… Met niks los te krijgen (wat bij velen, zo niet iedereen wel het geval zal zijn).

Dus erop los met de slijpschijf en ijzerzaag. Gelukkig had mijn kameraad zo’n pneumatische ijzerzaag, waardoor het wat vlotter ging. Maar, het is een klotewerkje… We hebben er verdorie langer over gedaan om het ding los te krijgen, dan om hem leeg te halen en terug te monteren!
Wanneer hij er van onder is, de oude pakking er af schrapen en de flenzen zuiver maken.

Daarna met de boorhamer erop los. Ik was dus voorzichtig begonnen om langs de witte lijnen te blijven, zoals lid Kraftbayer van Bimmerboard.be had aangegeven. En gelijk had hij, je kan daar perfect een vierkant uithalen (netjes langs de witte lijnen die er doorheen lopen). Maar dan moet je wel voorzichtig zijn… Niet zoals ik dus. Het duurde niet lang of mijn boorhamer ging wat tè vlot… Dus, alles eruit.


Nu, ik moet zeggen dat dat heel vlot ging. En je kan moeiteloos overal aan. Op een 20 minuutjes was het klusje geklaard en zag hij zo uit:

Dit is de zooi die eruit komt. Een hoop roet residu en brokken van het filterelement. De binnenwanden zijn bekleed met een witte isolatie. Ik heb de hele avond en nacht jeukende armen en gezicht gehad van die troep. Stofmasker is dus géén luxe. Best ook buiten doen!


Terug eronder en rijden maar. Nu nog een afspraak maken om de regeneratie te laten wegprogrammeren en de EGR dicht te laten zetten.
Eerste indrukken na plus minus 150 km testrijden (stad en secundaire wegen aan sportief rijgedrag):
- Hij trekt weer op zoals toen ik hem kocht! Een stuk vlotter dan ervoor… Schakelt ook veel soepeler. Heerlijk.
- Hij verbruikt minder. Ik heb al zo vaak geprobeerd om dat getalleke tussen mijn tellers onder de 9 liter te krijgen (in gemengd verkeer), noppes, zolang ik me kan herinneren komt hij steeds tussen de 9,6 en 9,8 liter te staan. En nu (na ongeveer 130 km zeer sportief gereden te hebben) gaf hij dit hieronder aan… Toen ik op mijn werk aankwam, was dat zelfs nog gezakt naar 8,1 liter… Nog nooit met mijn wagen meegemaakt.

- Roken en roeten... Zo goed als niets. En toch al paar keer diep en zwaar opgetrokken met mijn lieftallige echtgenote die achter mij rijdt om te checken... Ik zal nu eens een maand in de gaten houden hoe rap mijn uitlaat tippen zwart worden ;D
- Geluid: nog niet op gelet eigenlijk... Straks eens doen.
Let op: het gaat om de wagens met onderstaand type roetfilter (nummer 8 op de tekening).

Wat heb je nodig:
- Twee pakkingen en 8 bouten gaan halen bij de BMW dealer (nummers 6, 7 en 8 op bovenstaande tekening.
Onderdeelnummers: pakking = 18 30 7 789 904, bouten = 07 11 9 904 252, moeren = 07 11 9 904 295
- Slijpschijf en ijzerzaag
- Sleutels en dopsleutels 13
- Hamer en beitel (of nog beter een electrische breekhamer)
- Stofmasker
Wij zijn begonnen met de bouten onderaan goed in te spuiten met kruipolie, maar helaas… Met niks los te krijgen (wat bij velen, zo niet iedereen wel het geval zal zijn).
Dus erop los met de slijpschijf en ijzerzaag. Gelukkig had mijn kameraad zo’n pneumatische ijzerzaag, waardoor het wat vlotter ging. Maar, het is een klotewerkje… We hebben er verdorie langer over gedaan om het ding los te krijgen, dan om hem leeg te halen en terug te monteren!
Wanneer hij er van onder is, de oude pakking er af schrapen en de flenzen zuiver maken.
Daarna met de boorhamer erop los. Ik was dus voorzichtig begonnen om langs de witte lijnen te blijven, zoals lid Kraftbayer van Bimmerboard.be had aangegeven. En gelijk had hij, je kan daar perfect een vierkant uithalen (netjes langs de witte lijnen die er doorheen lopen). Maar dan moet je wel voorzichtig zijn… Niet zoals ik dus. Het duurde niet lang of mijn boorhamer ging wat tè vlot… Dus, alles eruit.
Nu, ik moet zeggen dat dat heel vlot ging. En je kan moeiteloos overal aan. Op een 20 minuutjes was het klusje geklaard en zag hij zo uit:
Dit is de zooi die eruit komt. Een hoop roet residu en brokken van het filterelement. De binnenwanden zijn bekleed met een witte isolatie. Ik heb de hele avond en nacht jeukende armen en gezicht gehad van die troep. Stofmasker is dus géén luxe. Best ook buiten doen!
Terug eronder en rijden maar. Nu nog een afspraak maken om de regeneratie te laten wegprogrammeren en de EGR dicht te laten zetten.
Eerste indrukken na plus minus 150 km testrijden (stad en secundaire wegen aan sportief rijgedrag):
- Hij trekt weer op zoals toen ik hem kocht! Een stuk vlotter dan ervoor… Schakelt ook veel soepeler. Heerlijk.
- Hij verbruikt minder. Ik heb al zo vaak geprobeerd om dat getalleke tussen mijn tellers onder de 9 liter te krijgen (in gemengd verkeer), noppes, zolang ik me kan herinneren komt hij steeds tussen de 9,6 en 9,8 liter te staan. En nu (na ongeveer 130 km zeer sportief gereden te hebben) gaf hij dit hieronder aan… Toen ik op mijn werk aankwam, was dat zelfs nog gezakt naar 8,1 liter… Nog nooit met mijn wagen meegemaakt.
- Roken en roeten... Zo goed als niets. En toch al paar keer diep en zwaar opgetrokken met mijn lieftallige echtgenote die achter mij rijdt om te checken... Ik zal nu eens een maand in de gaten houden hoe rap mijn uitlaat tippen zwart worden ;D
- Geluid: nog niet op gelet eigenlijk... Straks eens doen.