Pagina 1 van 1
Geluid met koude start
Geplaatst: 17 sep 2013, 15:22
door Henrie013
Sinds een paar maanden ben ik in het bezit van een 316ti compact van 2001 met 161.000 op de teller en vandaag hoorde ik even met de koude start volgens mij de ketting heel even.......
Het was echt maar een seconde volgens mij,omdat ik mijn deur open had staan met starten hoorde ik het !!!
Kan dit wat betekenen of kan dit wel eens meer voorkomen ?
Re: Geluid met koude start
Geplaatst: 17 sep 2013, 15:36
door Beens1
Weet je zeker dat het de ketting was? Vaak zijn het de kleppen doordat na een poosje stilstand de olie naar 'beneden gesijpeld' is. Dit komt vaak door lichte vervuiling op de kleppen, die daardoor niet volledig sluiten.
Re: Geluid met koude start
Geplaatst: 17 sep 2013, 15:37
door Henrie013
Dat weet ik niet zeker....maar dacht dat het een ketting geluid was
Re: Geluid met koude start
Geplaatst: 21 sep 2013, 09:25
door AlexS
is voor een N42 motor niks onbekends. Korte ratel vlak na het starten? Staat veel over op dit forum.
Samenvatting van alles; controleer of de gemodificeerde kettingspanner is gemonteerd en gebruik/ververs altijd met de juiste specificatie olie. Mijn advies: 0W-30/0W-40 van een goed merk, bij voorkeur LL01 specificatie
Re: Geluid met koude start
Geplaatst: 22 sep 2013, 12:33
door streamline
LL04 spec lijkt me meer een must dan een voorkeur...
Re: Geluid met koude start
Geplaatst: 22 sep 2013, 17:13
door AlexS
ok, vertel? Ben erg benieuwd:)
Re: Geluid met koude start
Geplaatst: 23 sep 2013, 08:04
door vegito
ik een maand of 2 geleden auto ingeruild voor een andere BMW 2004 versie en ik kan het bevestigen 0W40 LL04 werkt top. Ik gebruik dan origineel BMW olie 0W40 en ik merk dat ik totaal geen sludge meer heb en met castrol edge kreeg ik dat wel. LL01 is bijna niet te vinden misschien alleen mobil1 maar andere merken zoals castrol, shell, BMW etc is LL04.
Re: Geluid met koude start
Geplaatst: 23 sep 2013, 10:40
door AlexS
Castrol LL01 kan je zo bij Oil-center.de bestellen van Castrol (zit al 45000 km in mijn auto).
En waarom geen LL04? Hierin zitten een aantal sterk reinigende dopes, met name ten behoeve van roetfilters. Heb je op een N42 niet, daarbij tasten deze de afdichtingen op langere termijn veel meer aan dan de LL01 zonder deze dopes. Het is niet helemaal voor niets dat de motoren uit alle pakkingen olie zweten vroeger of later; niet alleen door LL04 natuurlijk, maar deze verergeren het probleem wél!
Daarbij: de motor is ooit voor LL98 spec ontwikkeld; er was zelfs een hele speciale olie door castrol ontwikkeld voor vavletronic motoren, alleen die leveren ze niet meer...
Kennis is opgedaan na een uitvoerige bespreking die ik met een techneut van Castrol had. Voor mij helder genoeg om toch LL01 te zoeken, met 0W-XX specificatie voor de N42. Ik wil alleen die kennis delen, je mag ermee doen wat je wil

Re: Geluid met koude start
Geplaatst: 23 sep 2013, 13:40
door Holographic91
Total maakt ook nog gewoon LL01. Gebruik zelf Quartz 9000 5W40. Had laatst een beetje olie in een glazen potje gedaan en een dag in de diepvries als testje

. Je merkte dat de olie dikker was, maar nog steeds harstikke vloeibaar.
Re: Geluid met koude start
Geplaatst: 25 sep 2013, 09:12
door german80
Ik heb hetzelfde probleem met mijn wagen. Bij mij is dit allemaal gedaan;
-Nieuwe kettingspanner (toen er nieuwe ketting in ging)
-Valvetronic motor+ECU
-Solenoids
-Carterventilatie
-Oliefilter en pakking
-Klepdekselpakking
-Vacuumpomp
-Verschillende lekkende pakkingen
Hij verbruikt nog steeds redelijk wat olie; 1 ltr per 2000km en die ratel is er ook nogsteeds. Ik heb geen blauwe rook. Zowel de garage als ikzelf weten het niet precies meer. Die LL1 zal ook wel geen verschil maken aangezien je dan dus eigenlijk eerst alle pakkingen moet vervangen. Misschien gaan we voor een oliewissel een keer een motorflush proberen. Deze motor staat nu eenmaal niet goed bekend, t is een erg gevoelig ding...
Dingen waar ik nog aan dacht en wat ik volgende keer eens aan de garage vragen;
-Oliepomp is niet meer top (na 192k) en heeft meer tijd nodig om druk op te bouwen?
-Aandrijving van de pomp is niet meer top waardoor het even duurt voordat er druk is?
Blijft het een vraag waar m'n olie naartoe gaat...
Re: Geluid met koude start
Geplaatst: 25 sep 2013, 21:55
door AlexS
Oliedruk meten en compressie warm meten. Ergens daar zal je antwoord uitkomen