Pagina 1 van 1

Carterventilatie en LMM problemen

Geplaatst: 20 sep 2013, 15:16
door desuperdave
Hallo,

Mijn E39 had carterventilatie problemen. Het bekende (lucht) geluid bij het gas geven werd steeds heviger en op een gegeven moment toch maar bij de eerste beste garage gestopt voor een zogenaamde spoedklus aan de andere kant van het land! Gelukkig kon ik overnachten bij een familielid in de buurt.
Een dag later werd ik gebeld dat de radiateur letterlijk ontploft was. Vreemd, want hoe is dat mogelijk? De problemen staan los van elkaar, toch?

Ik heb de auto terug, maar ik heb meer problemen erbij dan dat ik had! Afgezien van de gescheurde of gebroken plastic onderdelen onder de motorkap van o.a. de radiateurkap, koelstofexpansietank en luchthuis,.. is ook de stekker van de luchtmassameter (LMM) eruit gelaten.
Het probleem is nu dat de auto niet start als de LMM stekker er gewoon in zit. De auto start ik dus zónder de stekker. Als de auto eenmaal gestart is, plaats ik de stekker er weer in en dan is er niets aan de hand. Maar opnieuw starten mét de LMM stekker erin lukt dus niet.

Omdat ik in eerste instantie nog steeds het carterventilatie probleem heb, heb ik navraag gedaan en wat blijkt. Hij zegt alleen de slangen te hebben vervangen en niet het potje, waar het klepje in zit. Daarna is hij de auto stilstaand gaan testen en toen ontplofte de radiateur, zo zegt hij. En waarom hij de stekker van de LMM eruit heeft gelaten, wist hij geen antwoord op. Jaa, "omdat ie met stekker het niet doet".

Je begrijpt dat ik heel veel spijt heb, maar op dat moment kon ik niet anders en dacht mijn auto in goede handen achter te laten. Vandaag bij mijn eigen BMW dealer geweest en hij heeft er alleen optisch naar gekeken, omdat hij een paar uur nodig heeft om te achterhalen wat de andere monteur allemaal gedaan heeft. Hij begrijp 't niet, ook niet van de LMM stekker, dus dat moet hij dan gaan uitzoeken.

Voordat ik dat bij mijn dealer laat uitzoeken, wil ik je jullie vragen waar jullie aan denken. Natuurlijk ook vanwege de kosten én de overweging om 'm terug te brengen naar de monteur die dit heeft gedaan.

Re: Carterventilatie en LMM problemen

Geplaatst: 21 sep 2013, 11:34
door AdE39
Hallo desuperdave,

Zoals u het verhaal uitlegt, kan ik maar tot een oordeel komen.

De radiateur kan enkel ontploffen, als de kop gescheurd is of dat de koppakking is doorgeslagen, en dat de compressie in het koelsysteem word geperst.
De lekkage dient dan aanwezig te zijn in de afsluiting van de verbrandingsruimte en het koelsysteem.

Maar als u daarna niet weer een ontplofte radiateur heeft gehad, dan lijkt mij dat de monteur u wat op uw mouw speld. Ik zou een gedegen onderzoek instellen, om het tegendeel te bewijzen, en zeker te zijn in deze zaak.

De radiateur kan niet ontploffen door een verstopt carter ontluchting systeem, want dan zou er een teveel aan carterdruk ontstaan, en de olie naar buiten geperst moeten worden, dit kan men vaak zien aan de rook ontwikkeling uit de uitlaat, en lekkages bij de keringen zoals bij de kruk as aan de voorzijde bij de snaren en bij de aansluiting bij de versnellingsbak.

Bij een verstopt carter ventilatie systeem!
Vaak kan men vast stellen bij een verhoogde carterdruk, als men de auto start en na een seconde of 10 de olievuldop zou verwijderen, en er komt een gesis uit het kleppendeksel vul opening voor de olie.
Pas uiteraard wel op voor de oliespetters, doe een doek over de olievuldop als u deze verwijdert.

***** Let uiteraard wel goed op, dat de doek niet tussen de snaren komt of in de ventilator komt.*****

Ik zou de BMW uit laten lezen, wat er precies aan de hand is met de LMM, of wellicht nog andere aanwezige problemen.

Succes.

Ik wens u ondanks deze problemen een fijn weekend toe, en hopelijk is er een snelle oplossing voor handen.

Met vriendelijke groet,
Ad

Re: Carterventilatie en LMM problemen

Geplaatst: 23 sep 2013, 22:39
door desuperdave
Hartelijk dank Ad!

Ik ben vandaag pas naar de BMW specialist gegaan en ik ben er niet echt wijzer van geworden. Hij adviseerde mij om terug te gaan naar de betreffende garage óf bij hem er minimaal een ruim bedrag voor te reserveren aangezien de carterventilatie veel werk is. Daarnaast kán ook nog eens de LMM defect zijn en aangezien het financieel met mij niet meezit, wil ik eerst jullie mening ontvangen. De auto zal ik in de tussentijd niet gebruiken.
Natuurlijk weet ik dat het snel opgelost moet worden, maar volgens de specialist die er uitgebreid mee gereden heeft, kan het niet al te veel kwaad en kan ik zo nog wel even rijden. Ik heb er zo mijn twijfels over én het voelt gewoon niet prettig aan. De auto is overigens niet uitgelezen. Zo kan ik de LMM er wel uitlaten,.. ik moet dan alleen rekening houden met een misschien te hoog benzineverbruik én vermogen verlies.

Problemen tot nu toe:

1 - De auto start alléén zonder de LMM stekker. Zodra de motor gestart is, kan de stekker er wel in. Met de LMM erin hoor ik minder lucht "gezoem".
Met de LMM eruit hoor ik dus meer carterventilatie lawaai. De stekker laat ik er uit, omdat áls de motor uitvalt, ik dan eerst de motorkap moet openen om de LMM stekker eruit te trekken.

2 - Tijdens het rijden zonder dat ik extreem gas geef, komt er om de ongeveer 10á20 km een gigantische rookpluim uit de uitlaat.
Ineens is de rookpluim ook weer weg. Duurt 2á3 seconden.

3 - Ook tijdens het rijden, zodra ik gas geef om een beetje te accelereren, hoor ik even een ratelend geluid bij de motor vandaan komen.

4 - Af en toe ruik ik een verbrand olie luchtje. Binnen, maar ook onder de motorkap.

Re: Carterventilatie en LMM problemen

Geplaatst: 24 sep 2013, 12:11
door Beens1
no3: heb je de hitteschilden al gecontroleerd of deze nog deugdelijk vast zitten? Dat kan bij bepaalde toerentallen en accelereren ook rammelen.

No1/2: heeft men het ook over de katalysatoren gehad? Als die verstopt zitten of iets dergelijks kan het ook gaan rammelen (no3), maar het kan ook voor veel problemen zorgen met de uitstoot.

No1: het kan aan de LMM liggen, zijn gevoelige apparaatjes, maar het zou wellicht ook in het inlaatcircuit liggen. Vervuiling, waardoor het lucht-brandstof-mengsel niet goed verwerkt kunnen gaan worden door het blok. (zou wellicht ook rookpluimen kunnen veroorzaken)

No4: kan een pakking zijn die een beetje lek is, waardoor dit op de uitlaat drupt en de oliegeur veroorzaakt. Blok schoonmaken en lekken localiseren.

Note: ik ben ook maar een hobbiest en doe veel dingen zelf aan mijn auto. Meeste info die ik opdoe is van het forum. Ik heb een Seat Toledo gehad met motorproblemen en vele waren gelijk aan wat jij beschrijft.
Ik heb een nieuwe LMM geplaatst, daardoor kon ik de wagen weer starten en viel hij niet meer uit. Wel heb ik totdat ik de wagen heb weggedaan problemen gehouden met een niet lekker lopend blok, waarbij ik het inlaatspruitstuk en aanverwante delen nog steeds van verdenk.

Re: Carterventilatie en LMM problemen

Geplaatst: 24 sep 2013, 14:20
door Beens1
Ik lees zojuist iets bij de E60 techniek over diesellucht in de auto. Dat komt daar door het uitlaatspruitstuk. Die is dan gescheurd. Spruitstuk vervangen en de wagen loopt ook nog eens gelijk beter.
Is dit al gecontroleerd?

Re: Carterventilatie en LMM problemen

Geplaatst: 26 sep 2013, 11:35
door streamline
Die ontplofte radiateur, is dat niet een uitzakkend geval geweest?

De E46 heeft nog wel eens last van een radiateur die aan de onderkant uitzakt. zou je ook kunnen denken dat ie opgeblazen wordt...

Re: Carterventilatie en LMM problemen

Geplaatst: 26 sep 2013, 11:35
door streamline
Die ontplofte radiateur, is dat niet een uitzakkend geval geweest?

De E46 heeft nog wel eens last van een radiateur die aan de onderkant uitzakt. zou je ook kunnen denken dat ie opgeblazen wordt...