Pagina 1 van 2

Aanschaf E60/61 D of LPG??

Geplaatst: 23 sep 2013, 13:10
door Mr.Ford
Beste BMW liefhebbers,

Ik rij prive/zakelijk +_ 50.000km per jaar. Zelf vind ik het heel erg belangrijk om een betrouwbare auto te hebben. Als ik ergens een hekel aan heb ik het stilstaan langs de weg. Daarnaast rij ik zeer regelmatig met een autotrailer + auto (+-1600-1700kg), dus hij moet goed kunnen trekken.

Als sinds de introductie vind ik de E60/61 heel erg mooi. Mijn schoonbroer rijdt al jaren een E60 530iA in High Executive uitvoering.

Na heel wat rondgekeken hebben op internet weet ik al wat van de zwakke plekken die een E60/61 heeft.

Mijn twijfel die ik nu heb: of een E60/61 aanschaffen op diesel of op gas.

De diesel wil ik sowieso een schakel ivm het hoge koppel en slijten van de automaatbak. Speelt dit probleem ook bij een benzine (minder koppel)?

Diesel vragen:

- Wat is betrouwbaarder versie zonder DPF (een van de eerste) of versie met DPF?
- Wat zijn de grote verschillen tussen de pre-facelift en facelift?
- Welk van de diesels is het betrouwbaarst? 520? 525? 530?
- Wat is het verbruik +-?
- Om de hoeveel km onderhoudsinterval?
- zwakke plekken: uitlaatspruitstuk (alle bj?) swirlflaps (tm 2006?) automaatbak (alle bj?) DPF?, Pano-dak, Turbo? nog meer?

LPG vragen:

- Hoeveel KM kunnen ze +- op gas?
- Is er aanpassing aan de cilinderkop nodig voor gas?
- Welk merk gasinstallatie werkt goed icm BMW ?
- Is de automaat bij een benzine versie betrouwbaarder dan bij een diesel?
- Zwakke plekken: Niks specifieks kunnen vinden???
- Verbruik met een gas (g3) installatie?
- Om de hoeveel km onderhoudsinterval?

Kortom, ben flink aan het twijfelen...

Alle BMW's die te koop staan op gas zijn alle automaat en sedan (E60)? Schakel icm met een diesel motor is lastig te vinden, en zijn vaak erg kaal mbt. de opties :s

Wie kan mij wat meer info geven?

Re: Aanschaf E60/61 D of LPG??

Geplaatst: 23 sep 2013, 15:35
door Vaporized
Ik heb een E60 '04 530D

Algemeen
Het is een 530D met handbak (6versn) 218PK/500Nm.
Het gaat hier dus om een PFL zonder DPF, heerlijke auto om in te sturen.
Ik rij jaarlijks ongv 35.000Km waarvan de helft in de stad en de helft op de autobaan.
Met gemak aanhangers tot 2500kg getrokken en als het moet zelfs wel zwaarder maar dat is een uitzondering (3750kg 1ä2 keer)

Het verbuik van mijn 530d ligt op de autobaan gemiddeld 1 op 18 (5.5/100km) en in en om de stad heen op 1 op 14.8 (6.7/100km)

Onderhoud & Problemen

Het groot onderhoud doe ik zelf, overigens met plezier want het is een genot om aan een goed ontwikkelde auto te werken. Auto is gekocht met 200K en staat nu 233K op, in de tussentijd heb ik het volgende vervangen

- Remmerij voorzijde (Correctief onderhoud i.v.m. kromme (immitatie) schijven)
- Filters allemaal & Vloeistoffen (Motor & Bakvloeistoffen incl.)
- Gloeistiften 6st (Correctief onderhoud i.v.m. 2 defecte stiften, 200.000km)
- Swirlflaps (Verwijderd i.v.m. horrorverhalen M57/M47 motor)

- Krukaspoelie (Correctief onderhoud. De orginele houd na ongv. 200.000/250.000 een keer op i.v.m. slijtage)
- Koppelingset (Correctief onderhoud. De orginele heeft het 210.000km volgehouden)
- Hardyschijf (Preventief onderhoud. Deze was nog niet op, maar gelijk maar vervangen)
- Massavliegwiel (Correctief onderhoud, 210.000km volgehouden, vervangen i.v.m. speling axiaal )

Eigenlijk buiten die laatste 4 punten gewoon regulier onderhoud geven, en dan loopt ie (voor mijn gevoel) een eeuwigheid. ik heb verder geen ernstige problemen gehad met de auto. De onderdelen van de funfer zijn ook niet bijzonder prijzig, maar je moet er geen imitatie onderdelen aan sleutelen.

Ook vloeistoffen hoor je van alles over, maar de orginele bmw 5w30 LL04 olie kost mij bij de dealer 6.75€ excl btw i.p.v. de veelgehoorde 20+ € per liter. Dat valt allemaal wel mee. De kosten van het onderhoud zit meer in het bij de dealer uit laten voeren van onderhoud (Werkplaatstarieven zijn hoog in NL). Een goede keus zou zijn om uit te wijken voor dealer onderhoud naar duitsland, hier is de service beter, de onderdelen goedkoper en het arbeidsloon is lager.

De onderhoudsintervallen zijn condition based intervals (conditie bepaalde intervallen). d.w.z. aan de hand van rijstijl bepaald de auto de intervallen voor een aantal onderdelen als Olie, remmerij v&a, filters e.d.
Hou rekening met elke 30.000 een beurt voor de auto.

De zwakke plekken van een diesel zover ik ze ken zijn:
- zwakke inlaat & uitlaatspruitstukken bij de latere bouwjaren ('05 t/m '09).
- DPF is een duur iets om te vervangen, worden vaker leeggehaald en regeneratie wordt weggeschreven uit de software (goede oplossing imo)
- Pano-dak, gaat lekken als deze niet goed onderhouden worden (vervangings cassete is duur) goed onderhoud incl afwatering controleren is een must !
- Turbo's van de 530d hoor je niet vaak iets over (535d heeft er wel last van)
- Swirlflaps van PFL zijn allemaal horror, na de FL een modificatie gehad maar nog zou ik ze verwijderen ! Revisie van een motor is duur :)

Verder is de funfer een heerlijke auto, en zoals elke auto heeft zij ook wel eens wat.. Met wat love & tender kom je een heel eind met een dijk van een auto !

Re: Aanschaf E60/61 D of LPG??

Geplaatst: 23 sep 2013, 16:13
door Lowkey
Diesel met handbak is 530d wel moeilijk te vinden /weinig opties dus dan zit je al snel met een 525d of 520d :( Heb zelf ook 530d handbak gehad maar vind automaat toch veel relaxter voor zo'n dikke auto. Rijdt inderdaad wel zuiniger dan automaat maar je betaald je toch al blauw aan wegenbelasting dus die liter extra per 100 km maakt dan ook niet meer uit!
Wat betreft de sterkte van de automaat: in benzine zit natuurlijk ook gewoon een slappere automaat dan bij de R6 diesel. Je hebt 2 versies een tot 400 Nm en ander tot 600 Nm. Je kunt natuurlijk ook voor SMG gaan!

Re: Aanschaf E60/61 D of LPG??

Geplaatst: 23 sep 2013, 17:11
door BMW318I
ik rij in een E60 525I met PAS nieuw ingebouwde Prins installatie VSI 2.0 en moet zeggen GEWELDIG !

Re: Aanschaf E60/61 D of LPG??

Geplaatst: 23 sep 2013, 18:10
door tom_il
ik zou voor een 530dA LCI gaan. Automaat hoort gewoon bij zo een wagen. Niet twijfelen.
Gezien de kilometers die jij maakt zal de DPF jouw niet veel problemen geven, en indien hij ooit vol geraakt dan gooi je hem eronder uit.
Zeker die swirlvalves eruit en je gaat weinig problemen hebben.

De benzines zijn zeker niet probleem vrij, HPFP en bobines, waterpomp zijn de typische problemen zeker op de recentere E60 benzines.

Verbruikt valt goed mee zeker met de LCI modelen en de langere afstanden die jij doet. Persoonlijk zou ik de 535d mijden en het pano dak ook.

De E61 heeft wat meer typische problemen zoals de bekabeling van de achterklep, de diversity antenne, compressor van de achtervering. In de LCI zijn de meeste problemen opgelost behalve de bekabeling.

Re: Aanschaf E60/61 D of LPG??

Geplaatst: 23 sep 2013, 19:26
door Edgar1234
Er zijn al heel wat goede tips gegeven, daar sluit ik mij bij aan...

Ik ben een diesel (koppel) fan... en dan is de keuze snel gemaakt ;)

Succes met het maken van je keuze!

Re: Aanschaf E60/61 D of LPG??

Geplaatst: 23 sep 2013, 20:22
door Mr.Ford
Mensen, bedankt voor alle duidelijke reacties. :duimen:

Zit er nog verschil in de betrouwbaarheid van een 520d of 525d ipv de 530d?

Kan je makkelijk zien of de swirlflaps al eens vervangen zijn (of door blanke plaatjes)? Zonder heel veel los te moeten halen aan de motor?

Zijn er niet meer mensen die ervaring met gas hebben? Is wel een schonere brandstof , en bij ons vlak over de grens kan ik voor +_ €0,50 per liter tanken :devil: Dat maakt het ook wel interessant...

Re: Aanschaf E60/61 D of LPG??

Geplaatst: 23 sep 2013, 20:52
door tom_il
In de LCI niet gaan voor de 520d deze heeft het fameuze ketting probleem.

525d LCI en 530d LCI zijn beide 3L motoren die praktisch identiek zijn. Behalve dat de 525d LCI geen swirlvalves heeft en dat in deze de 400Nm automaat zit, waar de 530d wel de swirlvalves heeft maar een 600Nm automaat.

Re: Aanschaf E60/61 D of LPG??

Geplaatst: 24 sep 2013, 11:46
door Lowkey
530d heeft ook iets zwaarder uitgevoerd remsysteem

Re: Aanschaf E60/61 D of LPG??

Geplaatst: 24 sep 2013, 15:00
door Mr.Ford
Zitten er tussen de E60 en E61 ook nog verschillen in betrouwbaarheid? Ik hoor over het algemeen meer problemen bij de E61 dan bij de E60. Of is dit toeval? Ga morgen nog naar een E61 525D kijken.

De eerste E60 dieselmodellen hebben die ook het zwakke inlaatspruitstuk? Bij mij in de buurt staat een 530D een van de eerste serie. Deze is heel erg schappelijk geprijsd (goedkoop!). EN heeft een handbak. :duim: http://link.marktplaats.nl/721704072 Helaas wel niet zo veel opties :nee:

Heb er mee proefgereden, alleen de parkeersensoren werkte niet? OH-boekjes zaten erbij. Kent iemand deze auto toevallig?

Ben ook nog naar deze E61 gaan kijken, hele kale uitvoering, wel een nette auto. Helaas rammelt de koppeling (vliegwiel),en navi doet het soms niet (leesfout). http://link.marktplaats.nl/722842738

Re: Aanschaf E60/61 D of LPG??

Geplaatst: 24 sep 2013, 15:30
door arnhem026
@mr.ford Zoiets is ook leuk ! Hij staat te koop

http://link.marktplaats.nl/723167053

Re: Aanschaf E60/61 D of LPG??

Geplaatst: 24 sep 2013, 15:32
door Martijn.
Leesfout van navi ligt vaak aan een gebrande DVD, maar niet altijd uiteraard.

Zover ik weet zijn de voornaamste "problemen" bij een E61 tov de E60 :
-Niveau regeling kan kapot gaan (compressor of luchtbal)
-Kabel van de achterklep gaat gegarandeerd een keer kapot
-Lekkend panorama dak met electronische problemen als gevolg, maar dat geldt volgens mij ook voor de E60.

Persoonlijk vind ik een E61 ook echt veel en veel mooier als een E60 en praktisch al helemaal.
Maargoed dat is voor iedereen weer anders.

Dus in principe is dat allemaal wel te overzien, persoonlijk heb ik wel bewust gezocht naar een E61 zonder panorama dak vanwege hoge kosten als het kapot gaat of gaat lekken.

Gas zou ik persoonlijk niet aandurven, zeker ook omdat je zegt veel met aanhanger te rijden.

Re: Aanschaf E60/61 D of LPG??

Geplaatst: 24 sep 2013, 15:41
door Budje
- Hoeveel KM kunnen ze +- op gas?
bij goed onderhoud en normale rijstijl moet 500k makkelijk mogelijk zijn

- Is er aanpassing aan de cilinderkop nodig voor gas?
Neen. Klepzittingen zijn hard genoeg

- Welk merk gasinstallatie werkt goed icm BMW ?
In ieder geval Vialle, Prins

- Is de automaat bij een benzine versie betrouwbaarder dan bij een diesel?
Geen idee

- Zwakke plekken: Niks specifieks kunnen vinden???
Zelfde als benzine

- Verbruik met een gas (g3) installatie?
erg afhankkelijk van rijstijl
1 op 9 gemiddeld moet zeker kunnen, 1 op 10 als je langere afstanden rijdt

- Om de hoeveel km onderhoudsinterval?
geen verschil met benzine

Let op, LPG kan alleen met de pré facelift versies!
Alleen de V8 kan je ook in LCI nog op LPG zetten.


Dit vond ik nog op een ander forum, erg interessant, gaat over de diesels:
(http://www.autominded.be/forums/index.p ... /?p=320185)

Het Drallklappen-probleem (afbreken & in motor gezogen worden) is bij de 525d/530d enkel aanwezig tem productie februari 2004. Daar zijn de kleppen van metaal en kunnen ze afbreken / loskomen ... Daarna werden nieuwe kleppen geïnstalleerd en doet zich het probleem niet meer voor. Ze verwijderen is enkel zinvol in combinatie met het stilleggen van het gehele EGR-systeem, zo lees ik, maar dat zou niet meteen the best thing to do zijn bij de nieuwere motoren?

De soms lekkende inlaatcollector is bij de 530d enkel een probleem tot en met augustus 2005. September 2005 kreeg de 530d een motorische update (van 218 naar 231 pk, makkelijk visueel te herkennen aan de startknop in het interieur) waarbij ook een andere inlaatcollector werd ingebouwd die geen last meer zou hebben van lekkage.
Bij de 525d werd die update aan de inlaat enkel doorgevoerd bij de facelift (dus wanneer die van 2,5 naar 3 liter cilinderinhoud evolueerde); de startknop kreeg de 525d echter ook in september 2005.

De soms scheurende uitlaatcollector is bij de 530d ook opgelost bij z'n eerste update in september 2005 (van edelmetaal terug overgeschakeld op gietijzer). Bij de 525d was het ook hiervoor wachten op de facelift.

De 535d heeft net zoals de 525d slechts een hele resem updates gekregen bij de facelift, waardoor de facelifts als duidelijk betrouwbaarder gelden dan de prefacelifts.

Conclusie: te vermijden modellen zijn
~ 525d: alle prefacelifts (facelift vanaf maart 2007)
~ 530d: alle 218pk modellen (tot september 2005)
~ 535d: alle prefacelifts

Vanaf de facelift krijgt de 525d ook de 3-liter, maar er wordt (bij de manuele) een veel lichtere koppeling of (bij de automatics) een lichtere versnellingsbak ingebouwd. Ik lees dat men dat in Duitsland het "chiptuningslot" noemt, zou met opzet zo zijn gedaan door BMW. De automaat van de LCI 525d (de ZF 6HP21) is gehomologeerd voor een duurbelasting van max. 440 Nm, de koppelomvormer zelfs maar voor een duurbelasting van 400 Nm. De 530d en 535d hebben een sterkere automaat (ZF 6HP28) die tot 650 Nm duurbelasting verdraagt. De manuele versnellingsbak van de LCI 3-liters (enkel 525d en 530d) zijn dezelfde en die verdraagt 650 Nm duurbelasting, maar de koppeling is bij de 525d maar tot 400 Nm vrijgegeven.

Re: Aanschaf E60/61 D of LPG??

Geplaatst: 24 sep 2013, 17:13
door Edgar1234
Kijk sowieso of de KM's kloppen...
Bij veel auto sites en op Marktplaats krijgt de advertentie een NAP logo als de KMstand logisch is... de meeste zijn onlogisch en heb je dus kans dat deze niet klopt...

Re: Aanschaf E60/61 D of LPG??

Geplaatst: 24 sep 2013, 17:55
door tom_il
Wat ik kan zeggen is dat de vernieuwde swirlvalves nog steeds kunnen afbreken. Er zijn gevallen bekend, als ik mij niet vergis was er ook iemand hier op forum.