Pagina 1 van 1

G3 of Diesel, leuk vraagstuk

Geplaatst: 28 okt 2013, 19:18
door Spete
Hallo Allemaal,

Na een kort uitstapje buiten BMW ben ik weer terug bij mijn eigen favoriet, een BMW.
Mijn vorige E39 530d was helaas een exemplaar die zodanig slecht onderhouden was dat ik er maar geld in bleef steken, waardoor ik de fun in het autorijden even was verloren. Ik heb een tijdje rond gelopen met het idee dat een auto vooral nuttig moet zijn, en heb daarom afgelopen half jaar met een peugeot 307 hdi rondgereden.
Zuinige auto met veel laadruimte, maar dat zijn dan ook alle pluspunten.
Na dit half jaar is het me duidelijk dat ik ook plezier met mijn auto wil hebben, dus de 307 is verkocht.

Ik rij per week 1000 à 1500km, +-60.000 per jaar, dus een benzine is niet de bedoeling.
Het liefst ga ik weer met een 3 liter diesel rijden, in de vorm van een e46 facelift 330d of een e39 facelift 530d.
De zoektocht naar een goede is erg lastig, zeker met mijn budget (max. €7000)

Vanwege dit budget is de kilometerstand van de auto's bijna altijd boven de 2ton. Een goed onderhouden 30d rijdt makkelijk 5 ton, maar er zijn inderdaad wel een aantal onderhoudsgevoelige dingen zoals de turbo, injectoren, en indien een automaat de versnellingsbak.

De laatste tijd zijn er een aantal mensen, waaronder mijn garagehouder, die over lpg-g3 beginnen.
De gedachten over een 325i/330i of 525i/530i zijn ook leuk, heerlijk soepel en fluisterstil.
Zelf heb ik hier nul ervaring mee, en wat ik op internet vindt loopt erg uiteen.

Ook worden er op internet nauwelijks BMW 6-cilinders op gas aangeboden, misschien vanwege een reden?

Ook heb ik niet veel ervaring met een 6-cilinder benzine.
Ik heb vier jaar geleden een jaar lang een 523i uit 99 gehad, die reedt heerlijk en echt fluisterstil maar mist tegenover een 530d best wat vermogen.
De motoren uit een e46 330i en e39 530i, daar zit verder niet veel verschil in toch?

Wie heeft er ervaring met een 6-cilinder op gas, en ook met veel kilometers?
Er zijn vast mensen hier die dezelfde vergelijking als eens hebben gemaakt.

Ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen!
En weten jullie er ergens een te koop staan, ook leuk om te weten!

Grt Peter

Re: G3 of Diesel, leuk vraagstuk

Geplaatst: 28 okt 2013, 19:54
door Niels
Deze discussie is al wel veel vaker gevoerd. Je begint over vermogen.... dus een diesel heeft al een streepje voor want qua koppel gaat er niet veel in de buurt komen op G3, daarnaast is het aanbod in diesels veel groter dan een mooie zes cilinder op G3.

Je zult zelf de keuze moeten maken, voors en tegens genoeg maar uiteindelijk moet jij er in rijden.

Re: G3 of Diesel, leuk vraagstuk

Geplaatst: 29 okt 2013, 17:43
door henry12
Hallo

Ik zou persoonlijk voor een diesel gaan rij zelf een 320d naar volle tevredenheid .
Heb zelf ook een gas auto gehad 325i maar alleen maar gezeur mee gehad en dat je elke 300 km weer aan de pomp staat om te tanken had een onderbouw tank.
Het voordeel is wel dat je wegenbelasting een stuk lager is als een diesel.
Ik zou zeggen ga er eerst eens mee rijden en beslis dan wat je wilt.

Re: G3 of Diesel, leuk vraagstuk

Geplaatst: 29 okt 2013, 18:37
door Mike T.
Ik zou zelf ook lekker voor een diesel gaan. De wegenbelasting is inderdaad duurder. Echter krijg je daar wel een heerlijke wagen voor terug. Ik rij zelf een 320D automaat die langs de sportschool is geweest. Het verbruik is daar is qua kosten en rijplezier voor mij echt in een perfecte verhouding.

Volgens mij ben je qua onderhoud met gas altijd wel duurder uit. Je moet veel meer onderhoud interval houden dan een diesel.

Succes met je overweging! Ben benieuwd wat eruit komt

Re: G3 of Diesel, leuk vraagstuk

Geplaatst: 29 okt 2013, 19:53
door Spete
Dank voor jullie reacties.

Het is inderdaad zo dat een diesel een heerlijk koppel heeft en gewoon een heerlijke cruiser is, ook op hoge snelheden.
Ik dacht altijd ook dat de onderhoudsintervallen bij gas een stuk hoger liggen. Motor wordt heter, dus alles zet meer uit, slijt meer, dus olie wat sneller wisselen. Zoiets toch?

Ik ben tabelletjes aan met maken met verschillende aspecten, en juist omdat de dieselmotoren zo'n fijne motoren zijn komen ze ook in de tabelletjes over rijbeleving etc gelijk uit aan een benzine op gas.

Vandaag nog met een andere garagehouder gesproken, een BMW specialist in eindhoven.
Hij is van mening dat elke BMW diesel rommel is, en er altijd dingen aan stuk gaan. Hij kwam als voorbeeld dat hij afgelopen jaar bij drie 30d's (2x 530 en 1x 730) de turbo had moeten vervangen, en dat dat bij een benzine niet nodig is.
Hier vroeg ik wat op door, en alle drie de gevallen stonden ruim over de drie ton aan kilometers. Niet erg vreemd dat een turbo dan stuk gaat.
Uiteraard gaat te turbo bij een benzine niet stuk, daar zit immers geen turbo op.
Bij de mening van deze garagehouder hou ik het er maar op dat hij absoluut geen diesel liefhebber is, want slechte motoren zijn het absoluut niet.

Ik weet van de techniek achter het hele LPG verhaal niet genoeg, maar ik vind op veel plekken informatie over slecht werkende injectoren en slechte mengverhoudingen tussen zuurstof en brandstof (of dit nu benzine of gas is). Je maandlasten zijn lager, maar het kost je wel extra tijd aan het pompstation.
Ookal zijn het maar kleine dingetjes aan een LPG-G3 zoals een verstopt leidinkje ofzo, je hebt toch het idee dat je 'weer' 'iets' aan de auto hebt gehad.

In de afgelopen 4 jaar heb ik drie BMW diesels gehad:
320d '00 sedan pre-facelift. Gekocht met 218.xxx, verkocht bij 307.xxx omdat mijn garage een mooie 330d te koop had
330d '04 facelift touring. Gekocht met 220k, stukgelopen bij 244k, vlinderklep. Toen ook weggedaan.
530d aut sedan '99. gekocht met 240.xxx en weggedaan bij 328.xxx toen er veel reparaties aan zaten te komen (ook omdat ik dat zelf steeds had uitgesteld)

Nooit is er iets raars voorgekomen. Grootste reparatie die ik ooit heb gehad, was aan de 320d. Toen is er bij 1 garagebezoek een nieuwe koppeling met drukgroep en nieuwe draagarmen achter op gekomen. De koppeling, dat is niet meer dan normaal bij toen een kilometerstand van 284.xxx. En de draagarmen, sja, dat is nou eenmaal een zwak punt van de e46's.
Omdat ik veel rij, word de auto bij mij altijd goed warm. Sommige dingen qua onderhoud doe ik zelf, maar minstens 1x per jaar gaat de auto altijd eens een echte garage in om door een deskundige bekeken te worden, al is het maar voor mijn eigen gevoel.

Ik heb een pittige rijstijl en rij eigenlijk alleen maar snelweg, dus mijn auto wordt altijd goed warm.
Zoals hierboven ook wordt aangegeven, afhankelijk van de grootte van je LPG tank zul je +- elke 350km bij de pomp staan, dat zou voor mij betekenen bijna elke dag tanken.

Het LPG rijden ga ik denk ik links laten liggen, en gewoon een goed onderhouden diesel aanschaffen.

Toch ben ik benieuwd naar LPG rijders hier op het forum, gewoon leuk om te weten wat je ervaringen daar mee zijn.

Ik ga zoeken naar een 330d touring of een 530d touring.
Heb er nu drie op mijn lijstje staan die origineel in nederland geleverd zijn. Tot nu toe beperk ik me ook tot het zoeken in Nederland. Mocht iemand nog iets weten te staan, dan hoor ik dat graag. Het moet sowieso een touring zijn, 3 of 5 maakt niet heel veel uit. (5 is iets duurder in vaste lasten en verbruik, maar is op lange afstanden ook een stukje comfortabeler)

Zodra ik wat koop kom ik het hier uiteraard showen.

Re: G3 of Diesel, leuk vraagstuk

Geplaatst: 29 okt 2013, 21:50
door Quadrantz
Ik rij een 320D uit 2001 (facelift). Gekocht toen er 188K op stond en momenteel staat er 302K op. Nog geen noemenswaardige reparaties gehad.

Ik zit zo rond de 50K per jaar. Hiervoor had ik een Octavia op LPG (lease auto). Ik zou voor geen goud meer willen ruilen! :)

M'n broer heeft weleens uitgezocht welke motoren (met name de 5 serie) geschikt is voor LPG. Dit zijn er niet heel veel, zo uit m'n hoofd is de 530i facelift goed geschikt voor op gas.

Bij de E46 weet ik niet welke motoren wel goed geschikt zijn voor LPG maargoed zoals eerder gezegd, en mijn ervaring, zou ik heerlijk in een diesel gaan rijden! Qua kosten scheelt het niet eens zoveel (heb het ook weleens uitgerekend). :duim: