Pagina 1 van 1
oplopend toerental
Geplaatst: 24 nov 2013, 23:26
door db9
Ik heb een probleempje waar ik weinig van begrijp, als ik doorschakel op alle versnellingen dan lijkt het wel dat op het moment dat ik de koppeling intrap de motor zelf nog even wat gas geeft, het toerental loopt dan even op en het is ook duidelijk hoorbaar, zeker als ik stevig van kiet ga. iemand een idee wat dit kan zijn??
Re: oplopend toerental
Geplaatst: 25 nov 2013, 11:58
door yltkdy
Het enige wat ik kan verzinnen is dat je koppelingsplaat versleten begint te raken. Jij drukt je koppeling al in terwijl je dus nog gas geeft. Zolang de koppelingsplaat nog goed is moet je de koppeling dieper indrukken om te ontkoppelen. Hoe verder de plaat slijt, des te hoger komt het ontkoppelingspunt te liggen en begint de plaat dus met ontkoppelen terwijl jij nog gas geeft. Dit is sowieso altijd heel slecht voor de koppeling. Jouw timing is helaas niet goed en je zal moeten leren een fractie van een seconde je gas eerder los te laten. Het vervelende van dit soort dingen is dat als je er op gaat letten het alleen maar lastiger wordt. Ik zou in ieder geval maar wel gaan sparen want het vervangen van de koppelingsplaat ligt rond de € 600,= als je het door een garage laat doen.
Testen of je koppelingsplaat nog goed is kan je doen door de auto goed op de handrem te zetten (uiteraard een handrem die in goede staat is) de auto in de derde versnelling te zetten en dan op te trekken zoals je normaal zou doen. De motor moet dan direct smoren of dreigen uit te vallen, maar trekt de motor duidelijk door de koppeling heen is de koppeling versleten en moet vervangen worden.
Re: oplopend toerental
Geplaatst: 25 nov 2013, 12:25
door streamline
Dat koppeling testen vind ik niet zo'n goede methode, kun je beter proberen door 50 in de vijfde versnelling te rijden en vervolgens plankgas te geven. Versneld te auto gewoon normaal is er niks aan de hand en anders merk je vanzelf dat hij gaat slippen.
En met een zelfstellende koppeling heb je geen last van een ontkoppelpunt wat hoger komt te liggen na slijtage.
Re: oplopend toerental
Geplaatst: 25 nov 2013, 14:08
door delanom5
Uitlezen stap 1
Re: oplopend toerental
Geplaatst: 25 nov 2013, 14:23
door Bennie98
delanom5 schreef:Uitlezen stap 1
+1
Re: oplopend toerental
Geplaatst: 25 nov 2013, 22:30
door db9
de koppeling is beslist niet versleten het gebeurd als de versnelling al ontkoppelt is.het lijkt meer op een soort tussengas.(een klein beetje dan).
Re: oplopend toerental
Geplaatst: 26 nov 2013, 11:10
door yltkdy
streamline schreef:Dat koppeling testen vind ik niet zo'n goede methode, kun je beter proberen door 50 in de vijfde versnelling te rijden en vervolgens plankgas te geven. Versneld te auto gewoon normaal is er niks aan de hand en anders merk je vanzelf dat hij gaat slippen.
Het is anders de manier waarop iedere monteur je koppeling gaat testen hoor. Je doet dit ook alleen maar als je vermoed dat er iets Aan de hand is. Zoals jij het omschrijft is het dus al veel te laat en al helemaal bij Bmw. Mijn koppeling was ook versleten, maar deed het nog prima op de manier waarop jij het omschrijft. Als ik echter terugschakelde om in te halen en ik liet niet eerst mijn koppeling opkomen trok de auto dwars door de koppeling heen. En zelfstellende koppeling of niet het ontkoppelingspunt komt hoger te liggen doordat de plaat dunner wordt en zal dus sneller gaan slippen als je op de koppeling trapt. Dat jij dat niet merkt aan je pedaal is wat anders.
de koppeling is beslist niet versleten het gebeurd als de versnelling al ontkoppelt is.
Kijk nu vertel je het al anders. Je zei eerst "als ik de koppeling intrap". Maar nu ben ik het eens met bovenstaande en zou ik de auto eerst uit laten lezen. Er zijn genoeg mensen hier op het forum die dit voor je kunnen doen, want er kunnen een tal van oorzaken zijn.