320D - turbo en andere zorgen

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
zeehond
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 apr 2008, 22:09

320D - turbo en andere zorgen

Bericht door zeehond » 22 okt 2008, 18:40

Ik ben sinds kort trotse eigenaar van E46 320D, ben 100% tevreden en wil hem nog aantal jaren zorgeloos kunnen rijden.

Wat mij een beetje huiverig maakt zijn de volgende geruchten.

1) De geruchten dat bij 320D vóór mid-2003 staat een foutive turbo-unit die kapot kan gaan (afgezien aantal kilometers op de teller, zowel op 50000 als op 200000) en de olie door kats gaat spuiten - met als resultaat een rekening van 2-3k euri voor schadeherstel.
Hier volgen 110+ pagina's daarover
http://www.bmwland.co.uk/talker/viewtop ... sc&start=0
Men zegt dat na mid-2003 zijn die problemen verholpen met aangepaste turbo, maar de meningen verschillen, één zegt dat alle auto's vanaf juli zijn veilig en de andere dat pas vanaf november 2003. Mijn bak is in augustus 2003 vervaardigd, dus valt net intussen.

2) De geruchten dat bij dezelfde 320D zgn "inlet manifold plastic swirl flaps" (hoe het op z'n Hollandsch heet weet ik niet, sorry) af kunnen scheuren en door de motor heen vliegen, onderweg veel schade aanrichtend.
Hier volgt de uitleg met foto's hoe die dingen eruitzien
http://forum.bmwcarmagazine.com/viewtop ... wirl+flaps

Bij mij loopt nog alles soepel, geen roet, geen trillingen, trekt lekker op, heb pas 77k op de teller, dus nog geen zichtbare reden om wakker te liggen.

Maar toch - bestaat er de manier _nu_ wat centjes te investeren, om later veel grotere motorschade te voorkomen? Zijn er misschien garages en/of specialisten die met de bovengemelde problemen goed bekend zijn en benodigde acties kunnen ondernemen?

Jullie adviezen en ervaringen zijn van harte welkom.

Niels
Berichten: 1099
Lid geworden op: 20 mei 2008, 12:24
Locatie: vlakbij Groningen

Re: 320D - turbo en andere zorgen

Bericht door Niels » 22 okt 2008, 19:41

Ik zou eerst eens de zoek functie gebruiken hier ;)

of klik DIY eens aan

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”