Pagina 1 van 2
standkachel e60/e61
Geplaatst: 14 dec 2013, 11:40
door lekkerwijf1
Heren,Ik ben momenteel bezig mijn standkachel probleem op te lossen want deze slaat niet aan.
Als ik de knop op de afstandsbediening in druk gaat de binnen verlichting aan maar verder gebeurt er niks.
Nu heb ik een foutmelding dossierpumpenkreis fehlerhaft. Nu dacht ik het met de benzine pomp vervangen opgelost zijn maar helaas.
De benzine pomp wordt als ik de foutmelding goed heb niet aangestuurd.
Wie weet wat ik moet gaan zoeken of wat nog moet gaan uitlezen
Re: standkachel
Geplaatst: 14 dec 2013, 19:31
door Knakkel
Welke benzinepomp heb je vervangen?
Als ik het vrij vertaal dan staat er doseer pomp kruis. Er zit waarschijnlijk een doseer pompje op/aan de standkachel.
Even checken of die het doet, of daar wel brandstof (aan)komt.
Heeft de standkachel het eerder wel gedaan?
Re: standkachel
Geplaatst: 14 dec 2013, 20:15
door lekkerwijf1
Knakkel, bedankt voor jou reactie, het is inderdaad doseerpomp letterlijk vertaalt. Dit is een benzine pompje. De eze heb ik gister vervangen maar er lekt uit beide slangen geen benzine. Het gaat nml om de standkachel op mn 545i. De kachel heeft bij mij zelf niet gewerkt. Inmiddels slaat die wel aan maar gaat deze na 1 min uit en in storing
Re: standkachel
Geplaatst: 14 dec 2013, 20:27
door Knakkel
Klinkt als brandstofstoring ... zuigt het pompje niet vacuum ?
Edit: ik heb eventueel een duitse inbouwhandleiding gevonden ... >> PM maar bij interesse.
Volgens TIS zou je de branders kunnen vervangen.
Re: standkachel
Geplaatst: 15 dec 2013, 10:35
door lekkerwijf1
Het pompje zou moeten tikken, dit gebeurde bij mijn vorige e60 ook. Als ik dosierpompe kreis opzoek kom ik uit op geen aansturing voor de doseerpomp. Maar wat stuurt de pomp aan ? Ik heb ook in tis gekeken maar wordt er niet wijzer van. Je mag me de inbouwhandleiding wel zenden..
Re: standkachel
Geplaatst: 15 dec 2013, 13:41
door Knakkel
Hij staat op de mail
Re: standkachel
Geplaatst: 21 dec 2013, 11:08
door lekkerwijf1
Beste knakkel,
Bedankt voor je handleiding,ik heb hem gister pas kunnen bekijken ivm werk in duitsland.
Ik weet ong hoe het nu zit.
Maar de dossier pumpen kreis wordt altijd ingeschakeld als er problemen zijn met de kachel.
Dan wordt de toevoer voor brandstof afgesloten om grote gevolgen te voorkomen.
Ik moet mijn kachel uitbouwen en naar een webasto teststation brengen om te kijken wat het probleem was.
Re: standkachel
Geplaatst: 21 dec 2013, 12:04
door Knakkel
Pfff. Succes dan maar.
Re: standkachel
Geplaatst: 22 dec 2013, 19:40
door yltkdy
En voor de toekomst als hij gerepareerd is:
Webasto kachels moeten minstens 1 x per maand even een half uurtje branden. Doe je dit niet kan je geheid problemen verwachten. Rust roest kan hier zeer letterlijk genomen worden. Ik werk voor een jachtmakelaar en je wilt niet weten wat voor roestbakken ik af en toe tegen gekomen ben. 9 van de 10 webastokachels die ik tegengekomen ben waren kapot, en daar is maar één duidelijke reden voor te geven, ze worden veel te weinig gebruikt. Vooral de electronica van deze kachels blijkt daar helaas zeer gevoelig voor te zijn. Booteigenaren die de kachel echter wel regelmatig gebruiken hebben nooit problemen met de kachel.
Re: standkachel
Geplaatst: 23 dec 2013, 20:02
door lekkerwijf1
De kachel gedemonteerd en mee naar een webasto station gegaan.
ze melden mij dat de gloeibougi kapot was Deze vervangen en weer gaan testen thuis.
De kachel werkt nog steeds niet
wat een kutbende zijn die dingen.
Op mn vorige diesel werkt het ook niet 1 2 3..
Re: standkachel
Geplaatst: 23 dec 2013, 20:35
door Knakkel
Hebben ze de branders niet vervangen? Enne, ik dacht dat je een benzine had?
Re: standkachel
Geplaatst: 23 dec 2013, 21:51
door lekkerwijf1
Beste knakkel,
Ik heb inderdaad een benzine.
Alleen bij webasto zelf in kampen noemen ze het ook een gloeiplug/brander.
Ik heb op mn vorige 530d ook een standkachel gehad.
Morgen maar weer verder klussen.
IK heb nu in ieder geval in klimaat nog een extra waterpomp uitgelezen wat problemen zou geven.
MOrgen maar is checken want bij de standkachel zit nml nog een extra waterpomp
Lang leve de vakantie en bmw.
Ik heb hem vandaag zelf uit elkaar gehaald maar wat een rommel zeg, zitten gewoon overal parkers in het alu ipv een mooie stukkie schroefdraad.
Re: standkachel
Geplaatst: 25 dec 2013, 17:05
door yltkdy
Zoals ik al eerder zei. Kijk dus eerst maar eens naar je electronica. 9 van de 10 keer ligt het probleem hier. Het is een kachel die je met je afstandsbediening aan kan zetten, dus zit er ook een electronisch regelkastje bij. Vaak zijn hierin contactpunten gecorrodeerd of is er een probleem met de relais die erin zitten. Ik weet niet waar jij die kachel naartoe gebracht hebt, maar een goede webastodealer heeft een testunit die bij die electronische kachels alle problemen zo boven water haalt. Hier in Zeeland brengen we die kachels altijd naar Van der Peijl in Goes en daar weten ze altijd nog dezelfde dag door te geven wat precies het probleem is en wat de kosten zijn. Ga je akkoord (want de kosten waren altijd aanzienlijk) wordt hij gerepareerd en is het in ons geval altijd plug en play geweest.
Succes
Re: standkachel
Geplaatst: 26 dec 2013, 01:01
door lekkerwijf1
Beste, bedankt voor jouw reactie. Ik ben bij de hoofdealer geweest van webasto en nog een andere dealer. Deze gaven aan niks met een standkachel van webasto te kunnen als deze orgineel door bmw was ingebouwd. Er schijnt een andere printplaat in te zitten van.bmw. webasto heeft ook geen gegevens verder van de kachel over de aansturing. Zij melde mij de kachel weer in te bouwen en de dealer te laten uitlezen/testen
Re: standkachel
Geplaatst: 26 dec 2013, 14:09
door yltkdy
Aha, dan wordt het inderdaad een ander verhaal. Het is echter wel een bekend probleem bij Webasto kachels zoals ik dus al aangaf, puur veroorzaakt doordat de kachel te weinig gebruikt wordt. Vocht kruipt in de maanden dat de kachel niet gebruikt wordt in de kachel en de boel gaat roesten/corroderen. Vocht en elektriciteit zijn ook niet elkaars beste vrienden en al helemaal niet als het om micro-elektronica gaat. Dat is bij BMW blijkbaar in ieder geval niet anders als in de botenbranche want in beide gevallen wordt er ontzettend veel geklaagd dat de kachels niet werken.
Als de kachel weer gerepareerd is adviseer ik je dus de kachel in ieder geval 2x per maand een half uurtje te laten branden, zeker in regenachtige maanden. Mijn ervaring in de botenbranche is dat de kachels dan probleemloos werken. Werken ze niet is het vaak een kwestie van schoonmaken. verroeste onderdelen vervangen en printplaten vervangen. Ik heb echter ook kachels gezien van verschillende leeftijden tot 30 jaar oud, die wel regelmatig waren gebruikt en hierbij zien ze er uiteraard gebruikt uit, maar zie je geen roest of gecorrodeerde contacten. en de kachel een paar keer per maand laten branden is in ieder geval heel wat goedkoper dan de kachel iedere keer laten repareren, want in de gevallen die ik tegen gekomen ben liepen reperaties iedere keer in de honderden euro's en was de enige redenatie om het te doen dat een nieuwe kachel dik in de 1.000 euro kost.
Veel succes en nog veel plezier met je BMW toegewenst
Mike.