Pagina 1 van 6
update van business naar professional navigatie
Geplaatst: 10 feb 2014, 17:18
door Martin523i
Hallo allemaal,
In mijn nieuw aangeschafte BMW E60 zit een business radio cd speler en navigatie. Nou ben ik zeer teleurgesteld over de kwaliteit van het geluid van de radio. Onvoorstelbaar dat BMW destijds in notabene een 5-serie zo'n ontzettende troep durfde te monteren. Er zitten ook weinig instellingsmogelijkheden op, alleen bass en trebel. De navigatie werkt alleen met pijlen en een afstanden meter. Bovendien functioneert het zeer slecht, instelling staan correct. Om een lang verhaal kort te houden; ik wil graag een update van navi en radio en een groter scherm. De auto is van oktober 2005. Zijn er 'plug and play' mogelijkheden??
groeten, Martin
Re: update van business naar professional navigatie
Geplaatst: 10 feb 2014, 19:02
door Ralph
Niks bij BMW is plug and play.
Jij hebt pijltjes navigatie op een klein scherm.
Voor map weergave en een groter scherm moet je overstappen naar Navigatie professional (denk aan +-800 euro)
Geluid blijft onveranderd met deze unit.
Hifi professional (2 subwoofers, 15 speakers totaal + versterker) met Logic7.
Dan heb je bakken vol mooi geluid. Geen idee wat dat kost.
Of andere merken.
Check bij Fortuin in Den haag.
Re: update van business naar professional navigatie
Geplaatst: 10 feb 2014, 22:11
door pluto2013
Ik heb zelf tijdje terug,
subwoofers vervangen voor de bekende SWS-8
en verder kabels naar achteren getrokken 2 versterkers geplaats.
en 4 audio system speakers. klinkt nu super lekker
ben je circa 600/700 kwijt
Re: update van business naar professional navigatie
Geplaatst: 14 feb 2014, 11:27
door bmw530i
Van navi business naar prof is bijna plug en play.
Beeldschermkabdls is anders en je moet eff voedingskabtje voor ventilator erbij maken.
Als je het systeen erdan in schroeft werkt het meteen, je moet het alleen nog inleren voor de opties die op je auto zitten, voor de idrive. Het geluid blijft ongewijzigd en de opties van bass en treble ook.
Re: update van business naar professional navigatie
Geplaatst: 14 feb 2014, 14:13
door pluto2013
ik heb nog een CCC met scherm en idrive wat is dat waard? mischien dat ik zelf dan overstap naar CIC
Re: update van business naar professional navigatie
Geplaatst: 17 feb 2014, 09:52
door Martin523i
Ontzettend bedankt voor de reacties, vandaag gaat ie terug naar het autobedrijf waar ik 'm gekocht heb en dan wordt gekeken naar de gebreken van het drive systeem. Ook moet ik de afweging maken om een andere radio te plaatsen dan wel speakers te vervangen...
Re: update van business naar professional navigatie
Geplaatst: 19 jan 2015, 09:31
door Bart70
bmw530i schreef:Van navi business naar prof is bijna plug en play.
Beeldschermkabdls is anders en je moet eff voedingskabtje voor ventilator erbij maken.
Als je het systeen erdan in schroeft werkt het meteen, je moet het alleen nog inleren voor de opties die op je auto zitten, voor de idrive. Het geluid blijft ongewijzigd en de opties van bass en treble ook.
Even een oud topic weer omhoog schoppen, we proberen uit te vinden wat er eventueel gewijzigd/aangepast moet worden.
Het betreft hier een eind 2006 model, geen facelift, wel start/stop knop.
Aanwezig business navi, wil naar professional.
Nu heb ik ergens gelezen dat de idrive controller ook vervangen moet worden ?
In dit geval geen probleem, omdat de donor wagen deze controller mee levert.
Ik wilde alleen even bevestiging hiervan, anders kan de oude controller blijven zitten.
Verder proberen we een goede DIY op te gaan zetten, als ik het goed begrijp is het niet zo spannend allemaal, kunnen we het vergelijken met een E90 :
Deze had avdakker gevonden :
http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=488443
Re: update van business naar professional navigatie
Geplaatst: 19 jan 2015, 09:37
door tom_il
Volgens mij kan de oude controller blijven zitten, maar dan heb je geen haptic feedback, wat ik denk geen probleem is.
Re: update van business naar professional navigatie
Geplaatst: 19 jan 2015, 09:39
door avdakker
Aangezien Martin hier niets meer plaatst en onze moder(eter) graag wil dat we hier verder gaan het volgende:
Het is de bedoeling dat we mijn CCC prof in gaan bouwen in een business unit van Fuseekogel. Ik dien echter te weten wat er aan omkabeling nodig is om de unit goed te laten functioneren.
Wat er mee gaat naar zijn auto:
CCC scherm
CCC unit
CCC controller (is dit bij business een ander type?)
MULF (ik ga naar een Fiscon toe)
Ik heb begrepen van Bart dat hij eerst de wagen voor moet laten coderen? Kan dat niet achteraf?
Ikzelf heb met Gregor afgesproken dat ik bij mij de CIC eerst inbouw en dat dan de boel gecodeerd wordt?
En wie oh wie weet wat er omgepint moet worden voor de CCC unit?
Ik zal desgewenst wel een DIY maken indien we er aan gaan beginnen. Dan heeft Fuseekogel ook wat te doen
Re: update van business naar professional navigatie
Geplaatst: 19 jan 2015, 10:51
door avdakker
Goed, ik ben weer wat verder dankzij een document op die website welke ik eerder gevonden had:
PDF voor de E90
http://www.e90post.com/forums/attachmen ... 1297577212
An sich lijkt deze niet veel anders te zijn als die van de E60 dus kom ik dan op het volgende:
Benodigdheden:
CCC unit controller (reeds aanwezig)
CCC unit scherm 8.8" (reeds aanwezig)
CCC video (LVDS) kabel (
deze zit er bij de business al in dacht ik?)
CCC front panel om de 2 cd lezers te bedekken (reeds aanwezig)
CCC Fan wiring harnas, een stekkertje met 3 polen voor aan de climatronic (
moet geregeld worden)
CCC microfoon stekker (
moet geregeld worden)
2x Speed nut, klemmetjes met schroeven om de unit op zijn plek te houden (
moet geregeld worden)
Kabelbinders (reeds aanwezig)
CCC controller (reeds aanwezig)
Stekkers 2x met behuizing indien ze nodig zijn? (
moet geregeld worden)
Microfoon (
is deze al aanwezig bij de business en kan deze hergebruikt worden?)
Bij de E90 moet er een inblaas kanaaltje omgelegd worden. Ik vermoed dat dit niet nodig is bij de E60?
Wat ik niet snap is dat er om 2 stekkers met covers geroepen wordt bij de onderdelen maar dat ik die nergens gemonteerd zie worden in de howto.
Het gaat om de stekkers op pagina 4 onder code L en M.
Tevens moeten we nog de artikelnummers hebben van de bekabeling op pagina 4 onder A en E.
Anders dient Fuseekogel even een keer naar de BMW dealer te gaan en te vragen naar deze stekkers.
Ik heb even dik gedrukt gemaakt wat hij nog moet regelen. Tevens wil ik graag weten of de controller gewoon in zijn middenconsole past. Ik zie hier verder ook geen omkabeling voor dus zou het plug en play moeten zijn?
Re: update van business naar professional navigatie
Geplaatst: 19 jan 2015, 11:01
door Bart70
Controller past er zo in.
Omleggen kanaaltje is niet nodig naar mijn weten.
Microfoon is, denk ik, alleen aanwezig als er bluetooth (MULF) in de auto aanwezig is, logisch gedacht, dit weet ik niet.
Deze heeft verder niets met de navi te maken lijkt me.
Re: update van business naar professional navigatie
Geplaatst: 19 jan 2015, 12:33
door Source
Microfoon heb je niet nodig. Heeft fuseekogel al bluetooth?
Die kabel van de business unit kan je modificeren of een nieuwe kopen bij de dealer. Kost ca. 20 a 25 euro.
Voorcoderen is niet nodig de ombouw naar prof wordt ondersteunt door BMW dus de datakaart blijft valide.
Re: update van business naar professional navigatie
Geplaatst: 19 jan 2015, 12:38
door avdakker
Dankje Bart en Source, ik heb het document nogmaals doorgelezen en kan het ook weer wat beperken:
De stekkers onder L en M zijn enkel nodig indien deze niet in de quadlock stekker aanwezig zijn. Het is dus wel aan te raden die mee te nemen om achteraf tegenslag te voorkomen.
Fuseekogel heeft al een MULF maar die is blijkbaar defect. De mijne kan dus gewoon uitgewisseld worden met die van hem. Die zal echter wel weer gecodeerd moeten worden.
Er zal dus al een microfoon in zitten welke we wellicht aan kunnen haken aan de nieuwe bekabeling. Ik wil er niet van uitgaan dat de bekabeling in het stekkerblok dan al 1 op 1 over te zetten is en we zonder de juiste kabels zitten.
Met de antwoorden van Bart blijven enkel nog de volgende vragen over:
- Kunnen we de LVDS (video kabel) hergebruiken of is een andere noodzakelijk?
- Wat zijn de artikel nummers voor deze bekabeling (microfoon en climatronic)? Ik denk dat Fuseekogel anders met het plaatje naar de BMW dealer moet om ze te bestellen.
Re: update van business naar professional navigatie
Geplaatst: 19 jan 2015, 12:42
door fuseekogel
Ik neem aan dat mijn microfoon er (nog) in zit. De module uit mijn kofferbak is weg, waarschijnlijk stuk gegaan. De vorige eigenaar heeft er een Parrot in laten bouwen (of zelf, ik was er niet bij) en de microfoon denk ik gewoon laten zitten, er zit een andere voor het scherm geplakt. Toen ik voor onderhoud was kwam er ook een storing uit bij het uitlezen dat de module er niet in zit. Ook heb ik in mijn menu de optie blauwetand maar kan dat niet activeren, ik ga er dus vanuit dat de wagen in principe gewoon origineel is geleverd met die optie.
Ik heb ook een installatie handleiding gevonden
http://www.soscl.co.uk/e60navretro.pdf
Staat een stukje over optiecodes bij het installeren van de microfoon en ik heb deze codes
Code Serienausstattung Standard Equipment
S216A
Servolenkung-Servotronic HYDRO STEERING-SERVOTRONIC
S4ALA
Interieurleisten titan dunkel Interior trim finishers Titanium dark
S548A
Kilometertacho Kilometer-calibrated speedometer
Code Sonderausstattung Optional Equipment
S1CAA
Selektion COP relevanter Fahrzeuge Selection of COP relevant vehicles
S302A
Alarmanlage Alarm system
S354A
Frontscheibe grün Grünkeil Green windscreen, green shade band
S441A
Raucherpaket Smoker package
S442A
Getränkehalter Cup holder
S508A
Park Distance Control (PDC) Park Distance Control (PDC)
S540A
Geschwindigkeitsregelung Cruise control
S588A
BMW LM Rad Sternspeiche 115 BMW LA wheel, star spoke 115
S606A
Navigationssystem Business Navigation system Business
S644A
Vorbereitung Handy m. Bluetooth Preparation f mobile phone w Bluetooth
S698A
Area-Code 2 für DVD Area-Code 2 for DVD
S843A
Leistungsreduzierung Power reduction
S863A
Händlerverzeichnis Europa Retailer Directory Europe
S868A
Sprachversion niederländisch Language version, Dutch
S877A
Entfall Überkreuzbedienung Delete cross-pattern operation
S886A
Bordliteratur holländisch On-board vehicle literature Dutch
S8S2A
Codierung Alarmsignal Coding alarm signal
S8SAA
Freischaltung Navigation länderspez. Navigation access request,country-spec.
S8SPA
Steuerung COP Control unit COP
Re: update van business naar professional navigatie
Geplaatst: 19 jan 2015, 12:44
door fuseekogel
Ik denk dat mijn installatie handleiding wat makkelijker is, die andere is van een E90 dus is anders lijkt mij.
Het is engels maar het lijkt wel chinees