Advies E39

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Sharif

Advies E39

Bericht door Sharif » 20 feb 2014, 13:20

Heren,

Ik wil me dus dit jaar ook een E39 aanschaffen.
Heb al diverse topics doorgelezen , heb ook al gelezen dat de 520i (de 150 pk versie) door de meeste als ondergemotoriseerd word bevonden. Hoe zit dat met de nieuwere 2,2 liter 520i ? (de 170 pk versie)

Ik zelf wil het liefst een mooie facelift. Of een mooie pre-facelift (dan wel het liefst een 528i).
Maar het zal toch een van de volgende worden 525i/528i/530i.
Aangezien we toch nu een stuk minder gaan rijden maakt het me ook niet uit welke motor van bovenstaande er in zal zitten, heb ook al gelezen, dat de meeste schrijven dat de grotere motoren ook de zuinigere motoren zijn als je normaal rijdt. Het liefst word het dus een mooie 530i.
Maar is er een verschil merkbaar tussen de nieuwere 525i en de oudere 528i ?
En bij normaal onderhoud en normaal rijgedrag, houden de blokken het ook goed uit, neem ik aan ?

Verder ben ik niet iemand die veel waarde hecht aan gadgets en zo in de auto, de enige dingen wat voor mij een must zijn : trekhaak (afneembaar) / cruisecontrol (heeft elke E39 dit standaard ?) / airco (heb al gelezen dat er een paar zijn die dit niet standaard hebben).

Wat zijn jullie ervaringen verder met de E39 ?

Jos535i

Re: Advies E39

Bericht door Jos535i » 20 feb 2014, 19:56

Ik ben nu met mijn vierde bezig van 520iex automaat, 523iex schakel, 535i automaat tot nu 540iex touring automaat. Ik ben er verslaafd aan geraakt omdat het zulke fijne, mooie, tijdloze wagens zijn waar je echt overal mee kunt aankomen. Bovenal rijden ze ook geweldig, een combinatie van comfortabel rijden en sportief weggedrag. Ik zeg het maar zo....die Beiers hebben het goed begrepen hoe je een auto moet maken. Met een toenemende motorinhoud wordt het ware rijgenot ook steeds groter. Voor mij is het belangrijk dat een BMW zo origineel mogelijk moet blijven, dus geen achteraf aangebouwde spoilers, aftermarket verlichting, chiptuning, spoorverbreding, niet originele wielen, 20inch wielen oid (19 vind ik eigenlijk ook teveel)
schroefveerverlaging etc etc dat zijn voor mij al redenen om een auto niet aan te schaffen. Er is nl dan al teveel aan veranderd wat de indruk zou kunnen wekken dat de auto al verpest is. Een duidelijke historie van de auto vind ik ook erg belangrijk met een volledig ingevuld onderhoudsboekje of aantoonbare rekeningen van onderhoud. Ik weet dat het niet alles zegt, maar het geeft wel een indicatie van wat je nog zou kunnen verwachten. Zo doe ik dat altijd en ben hiermee nooit tegen teleurstellingen aangelopen.
Zwakke punten zijn na verloop van de leeftijd de rubbers van het onderstel (en dat zijn er nogal wat), stabilisatorstangetjes, waterpomp, thermostaat ( vanaf 150kk), koeler van de automaat, luchtbalgen van de touring, pixels van het instrumentarium. Ik zou ook geen model nemen die al 10 eigenaren heeft gehad, ieder zijn eigen rijstijl maar ook manier van onderhoud.
Let ook op het interieur, zijn de stoelen niet uitgezakt, ziet het er gewoon netjes uit en zijn er geen indicaties van kleine beschadigingen in het interieur wat kan aanduiden dat er iets te verbergen is.
Een blok van een E39 is een heel stille motor, of het nu een 6 of een 8 cilinder is. Harde tikken en rammelen uit de motor hoort niet, natuurlijk hoor je altijd wel wat motorruis maar dat is normaal.
Ik kan je nog veel meer vertellen. Laat maar weten of je meer wilt weten. :!
Als je de juiste auto hebt gevonden (ik blijf bij mijn advies, hou hem zo origineel mogelijk)zul je er heel veel plezier aan beleven. :driving:

Met vriendelijke groet,

Jos :duimen:

Sharif

Re: Advies E39

Bericht door Sharif » 21 feb 2014, 12:51

Hallo Jos,

Bedankt voor je bericht.
Ik ben zelf ook iemand die echt van originaliteit houdt.
Een M-pakket is wel heel wenselijk en een paar mooie originele BMW-wielen, en witte knippers rondom.
Voor de rest is het dat dan ook qua aanpassen.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”