Pagina 1 van 5

Krukaspoelie 525d/530d

Geplaatst: 23 feb 2014, 22:00
door Black_Beamer
Kan iemand mij vertellen of deze te controleren is onder de motorkap zonder iets te verwijderen? Ik heb namelijk begrepen dat ze stuk gaan na de 200k kms en ik wil even controleren of die bij mij al aan het verslijten is...

Is dit zeg maar de middelste grootste "wiel" precies midden achter de radiator?
Indien iemand een foto of howto heeft; graag !

Re: Krukaspoelie 525d/530d

Geplaatst: 24 feb 2014, 15:49
door Vaporized
De krukaspoelie kun je controleren, maar helaas niet van boven of je moet een goede lasspiegel hebben.
Het rubber in de gevulkaniseerde poelie gaat kapot, en die scheuren kun je dan zien..

Je kunt wel de auto op een brug zetten, bodemplaat verwijderen en dan kun je er praktisch inkijken.
Dat zou je toch een aardig goed beeld moeten geven, let wel een optische inspectie geeft geen garantie's. Onder belasting kan dit beeld anders zijn natuurlijk en kan de poelie alsnog kapot gaan.

Als deze het een keer begeeft, rij er dan niet mee door omdat er van alles achter zit.
Aircopomp, stuurbekrachtiging en dergelijke, als het rubber het begeeft dan merk je dat direct en stinkt als de hell omdat het rubber in de poelie scheurt en langs elkaar heen draait en het rubber verbrand.


Afbeelding

Vroeg of laat gaan ze er allemaal aan, km's is vaak wel rond 200k/250k, een nieuwe kost ongv €275,00 en montage kan zonder koeler los te halen of bijzondere capriolen. Is goed zelf te doen ! Vergeet niet gelijk een nieuwe multiriem mee te nemen omdat je er toch mee bezig bent.

Re: Krukaspoelie 525d/530d

Geplaatst: 25 feb 2014, 11:53
door ayyildiz18
Kun je het overmatig duidelijk horen als de krukaspoelie aan zijn einde is of kan dit ook zomaar kapot gaan? Ik heb met dit weer (ook bij 12 graden) een tjilpend geluid en denk aan een spanrol/omkeerrol. Zou beetje kl*te zijn als het toch de krukaspoelie is.

Re: Krukaspoelie 525d/530d

Geplaatst: 25 feb 2014, 15:31
door Vaporized
Krukaspoelie hoor je niets aan, je ziet deze ook niet slingeren o.i.d. totdat het kapot is.. Het tjilpen kan een spanrol/omkeerrol zijn.. Ik heb dit ook met uitzetten van de auto, dan is hoor je een kleine tjilp.. Ik kon het eerst niet goed isoleren maar ben er nu wel aardig van overtuigd dat het een spanrol is..

Bij de volgende beurt neem ik em mee als er een nieuwe multiriem op moet.

De krukaspoelie gaat natuurlijk niet in ineens kapot, maar de schade openbaart zich alleen als het begeeft. Je krijgt meldingen dat je stuurbekrachtiging, airco en dynamo niet meer functioneren. Bij elkaar bekeken kan dit alleen een riem of de krukaspoelie zijn.

Re: Krukaspoelie 525d/530d

Geplaatst: 25 feb 2014, 19:25
door Black_Beamer
ik heb op de Duitse Ebay gevonden voor een stuk goedkoper;

184,90 euro exc verzendkosten

http://www.ebay.de/itm/SCHWINGUNGSDAMPF ... 506wt_1310

en ook hier

http://www.ebay.de/itm/SCHWINGUNGSDAMPF ... 506wt_1310


Volgens mij is het verder gewoon een stuk rubber, ik snap die bizarre prijzen van 200 tot 300/400 euro niet echt.

Maar wat denken jullie; gewoon deze bestellen en 150 euries in de zak houden?

ps. weet iemand het onderdeelnummer voor een 525d pre-LCI ?

Re: Krukaspoelie 525d/530d

Geplaatst: 25 feb 2014, 19:29
door tom_il
Wel, grote kans dat dit rommel is en je binnen korte tijd opnieuw moet beginnen.
Ebay is niet de juiste plaats voor zaken zoals dit.

Re: Krukaspoelie 525d/530d

Geplaatst: 27 feb 2014, 01:24
door Vaporized
Koop geen rommel om die paar euro's, goede onderdelen en geen OEM delen zijn best betaalbaar.. Febi Bilstein heeft ook goede producten hiervan. Je wilt er nog 200.000km plezier van hebben en anders de volgende eigenaar van jou BMW wel :)

Re: Krukaspoelie 525d/530d

Geplaatst: 27 feb 2014, 12:25
door streamline
Mee eens, als je budgetpoulie uit elkaar springt ben je die €150 ook kwijt. Dus beter in een keer goed doen.

Re: Krukaspoelie 525d/530d

Geplaatst: 28 feb 2014, 22:29
door Black_Beamer
Vaporized schreef:Koop geen rommel om die paar euro's, goede onderdelen en geen OEM delen zijn best betaalbaar.. Febi Bilstein heeft ook goede producten hiervan. Je wilt er nog 200.000km plezier van hebben en anders de volgende eigenaar van jou BMW wel :)
muah rommel is misschien te kort door de bocht, de OEM gaan ook "maar" 200k mee zo te zien...ik heb wel minimaal 15 autos gehad en een paar zelfs tot bijna de 3 ton gereden en nooit een krukaspoelie hoeven te vervangen, dus dat deze originele zo "goed" zijn vind ik ook wel meevallen dan...

en waarom zou een "neppe" minder meegaan? het is metaal met rubber, verder niks spannends dus als ik 150 euries kan besparen waarom niet zou je zeggen toch? Ben zelf ook voorstander van OEM onderdelen, maar een poelie is qua techniek/ontwerp niks spannends en 400 euro vind ik wel een beetje belachelijk. Dan geef ik die 150 liever uit aan een nieuwe riem en extra spanrollers etc.

Onderdelen zoals vliegwiel of koppeling is een ander verhaal, daar zou ik men niet aanraden een ander merk dan OEM te nemen.

Re: Krukaspoelie 525d/530d

Geplaatst: 28 feb 2014, 22:33
door tom_il
Wel als er niks spannends aan is waarom gaat hij dan stuk ?
Je kan het altijd proberen maar, de kans dat hij nog sneller stuk gaat is zeer groot. Of ga je ervan uit dat BMW er rommel insteekt ?

Re: Krukaspoelie 525d/530d

Geplaatst: 01 mar 2014, 11:17
door Black_Beamer
Ik meende een paar fotos gezien te hebben van kapotte krukaspoelies voor deze motoren en bij alle was de rubber versleten... gewoon slijtage dus.

Nogmaals begrijp me niet verkeerd; ik ben uiteraard een voorstander van OEM onderdelen, en zeker bij auto's als BMW's maar ik vraag me alleen af of er echt verschil in zit in OEM rubber en andere merk rubber waar je 200 euro bespaard :)

Waarscijnlijk zal ik gewoon de orginele bestellen bij de dealer en deze erin zetten maar vind het alleen apart dat mensen snel spreken van "troep" en "rommel" zonder echt bewijs dat deze inderdaad sneller stuk gaan dan de originele poelies

Re: Krukaspoelie 525d/530d

Geplaatst: 01 mar 2014, 14:16
door Patrickk
Je hebt pb

Re: Krukaspoelie 525d/530d

Geplaatst: 01 mar 2014, 15:23
door gk5
OEM Bmw Krukaspoelie komt van CORTECO.Ala je corteco koopt op ebay dan heb je oem zonder bmw logo.Dat is stuk goedkoper.

Re: Krukaspoelie 525d/530d

Geplaatst: 02 mar 2014, 01:40
door Black_Beamer
denk dat dit em is dan... zowat de helft van de prijs als bij de dealer

http://www.mister-auto.ie/en/crankshaft ... g3213.html

alleen hier staat 163pk ipv 177pk

Re: Krukaspoelie 525d/530d

Geplaatst: 02 mar 2014, 07:52
door gk5
http://m.mister-auto.ie/en/belt-pulley- ... 01103.html
Volgens mij deze is goed voor je maar moet Bmw oem nummers controleren.