Pagina 1 van 1
E90 320d houdt in
Geplaatst: 24 feb 2014, 18:55
door Kuitje87
Mijn e90 houdt in ik heb hem laten uitlezen daar kwam de foutcode 4d00 tevoorschijn.
Dit schijnt dus het exhaust back pressure sensor bank1 te zijn.
Alleen waar zit die en hoe ziet ie eruit.
Iemand anders zei dat het ook het roetfilter kan zijn.
Hoop dat iemand me kan helpen
Gr ronald
Re: E90 320d houdt in
Geplaatst: 18 mar 2014, 08:52
door Kuitje87
Roetfilter laten verwijderen en laten chippen loopt weer als een trein met dank aan ATM eemnes
Re: E90 320d houdt in
Geplaatst: 20 mar 2014, 22:01
door h3b
bedankt voor de terugkoppeling. Altijd handig om te weten mocht ik in de toekomst weer een diesel kopen.
Re: E90 320d houdt in
Geplaatst: 15 apr 2014, 22:06
door Supremerob
Ik denk dat je Exhaust Gas Recirculation Valve bedoeld ofwel EGR klep..
Dat is een handigheidje ooit door opel uitgevonden om de uitstoot te verminderen, wat het doet is eigenlijk best eenvoudig.
Vanuit je uitlaat word er een hoeveelheid uitlaatgas terug naar je inlaatspruitstuk geleid, om opnieuw in de kamers te verbranden. Dit word geregeld want als je bijvoorbeeld stationair loopt zxal de EGR klep nagenoeg afgesloten zijn dus geen reciculatie. En als je vol gas geeft staat de klep ook ver open. Hiermee blijft de verbrandingstemperatuur lager dan normaal en worden schadelijke stoffen "NOx" gereduceerd.
Als je deze klep afdicht betekend dit dat je geen/stukken minder vervuilde lucht in je kamers krijgt wat weer resulteert in een hogere verbrandingstemperatuur/ betere verbranding en dus meer power of een soepelere ervaring. De auto reageert iets netter op het gas.
Alle voordelen van EGR hebben met milieu te maken.
Alle nadelen van EGR hebben met prestaties te maken.
Dus vul zelf maar in
Je kunt kiezen, zelf schoonmaken of afdichten met een op maat gemaakt metalen plaatje en twee pakkingen.. zal vast wel meer info over te vinden zijn op dit forum!
Dit is al een link over het schoonmaken:
viewtopic.php?f=107&t=38867&p=518052&hilit=EGR#p517777
Re: E90 320d houdt in
Geplaatst: 16 apr 2014, 20:33
door largeproject
Supremerob schreef:. Dit word geregeld want als je bijvoorbeeld stationair loopt zxal de EGR klep nagenoeg afgesloten zijn dus geen reciculatie. En als je vol gas geeft staat de klep ook ver open.
Volgens mijn is de egr alleen open bij deellast en zeker niet bij volgas, want dan wil je juist max vermogen hebben en geen verbranden uitlaat gassen nogmaals verbranden.
Vroeger zag je vaak op de snelweg als auto's achter elkaar reden en dan plots het gas intrapt fff een roet wolk, dan sloot de egr net ff te laat, nu zie je dat bijna niet meer door de dpf.
Bij mijn werkt ie nog maar voor 10%,dicht laten zetten, tegelijk met dpf verwijderen en wegschrijven van de dpf.
Re: E90 320d houdt in
Geplaatst: 17 apr 2014, 07:58
door Supremerob
Ja heb je helemaal gelijk in, wilde het simpel houden
Goede aanvulling
Re: E90 320d houdt in
Geplaatst: 18 apr 2014, 09:55
door luukie-s
Kuitje87 schreef:Roetfilter laten verwijderen en laten chippen loopt weer als een trein met dank aan ATM eemnes
He Kuitje,
Ik heb mijn 120D ook laten chippen bij ATM, wat resulteerde in 161 PK standaard ( fabrieksopgaaf 177PK ) en 330Nm ( fabrieksopgaaf 350Nm)
De koppelkromme is bij mij ook anders dan bij andere 120D, dus een oplopend koppel vanaf 2000RPM tot 3500RPM waar hij zijn maximale koppel heeft.
Na chippen werd het vermogen 196.1PK en het koppel 385Nm, niet het maximale wat mogelijk is.
Zou het verwijderen van de roetfilter hier een positieve invloed op kunnen hebben, of zou het koppel dat pas laat erin komt ergens anders mee te maken kunnen hebben?
Groet,
Luuk